Juno 60: schoonmaken toetsen

Ruud1969

Nieuwkomer
Mijn Juno 60 begon wat toetsenkuurtjes te vertonen en ik besloot het toetsenbord een onderhoudsbeurt te geven. Na het verwijderen van alle toetsen heb ik de contactpunten van de dunne koperen strips met alcohol schoongemaakt. Hetzelfde heb ik gedaan met de dunne staafjes waar de strips tijdens het spelen dan contact mee maken. Er kwam behoorlijk wat vuil vanaf! *D

Nu merkte ik dat de bovenzijde van de dunne koperen strips, de zijde waar een toets contact mee heeft, nogal 'vettig' is. Alsof er een smeerlaag opzit. Nu ben ik beslist geen techneut en vraag me dan ook af of dat vet gewoon vuil is dat ik er straffeloos af kan poetsen voordat ik de toetsen terugplaats. Of dient het vet een bepaald doel dat mij volledig ontgaat? Bijvoorbeeld het laten 'kleven' van een strip aan een toets.

Ruud

Als roesten wordt bedoeld als in 'een reactie aangaan met zuurstof' dan weet ik niet beter dan dat koper kan roesten. Alleen ziet het er anders uit: al die mooie groene daken van oude gebouwen, hier en daar een kerk, dat is (heeft mij pa mij ooit verteld) koper dat is gaan 'roesten'.
Roesten heet ook wel oxideren, en dat betekent toch een reactie met zuurstof aangaan.
Het vervelende van ijzer is dat die zuurstof tussen de ijzeratomen kruipt, waardoor het ijzer flink aangetast wordt. Het schijnt met koper zo te zijn dat de zuurstof er niet tussen kan, waardoor er alleen een reactie ontstaat aan het oppervlak. Vandaar het mooie groene kleurtje.

De jupiter 8 heeft hetzelfde toetsenbord. Ik heb 2 jaar geleden de contacten met spiritus een een wattenstaaf gereinigd, en ze werken tot op de dag van vandaag allen perfekt. Gewoon schoonmaken dus, de contactvlakken. Die vette aanslag, staat de synth in een ruimte waar gerookt wordt ?
Ik weet niet meer uit m'n hoofd hoe de kunststof toets het contact raakt, misschien dat hier vet aanwezig is omdat de toets een kleine glijdende beweging maakt tijdens z'n slag ? ZOver ik weet heb ik alles gereinigd, omdat er nogal veel stof aan blijft kleven.

Origineel geplaatst door Heine
Het vervelende van ijzer is dat die zuurstof tussen de ijzeratomen kruipt, waardoor het ijzer flink aangetast wordt. Het schijnt met koper zo te zijn dat de zuurstof er niet tussen kan, waardoor er alleen een reactie ontstaat aan het oppervlak. Vandaar het mooie groene kleurtje.

wat een ENORM kontverhaal zeg

sorry, maar daar heeft fjoesz al lang genoeg op gezeten :D

koper oxideert aan het opeervlak, vandaar het groene kleurtje?
hmmm

wat is oppervlak? waar t een t ander kan raken lijkt me

dussss

Origineel geplaatst door wouw
Ik weet niet meer uit m'n hoofd hoe de kunststof toets het contact raakt, misschien dat hier vet aanwezig is omdat de toets een kleine glijdende beweging maakt tijdens z'n slag ? ZOver ik weet heb ik alles gereinigd, omdat er nogal veel stof aan blijft kleven.

Jij snapt 'm. :biertje: Om die beweging soepeltjes te laten verlopen, zit er een beetje vet tussen de plastic toets en het koperen contact.

Right on! Thanks guys! :)

Ok, nu kan ik het vet (met vuil) laten zitten, maar ik kan de stripjes ook schoonmaken en er een nieuw (bescheiden) kloddertje vet op doen. Misschien beetje dubbel werk dan (er zit al vet op), maar dan heb ik wel het idee met een schonere Juno te spelen.

Wat voor vet kan ik daar het beste voor gebruiken? Zou Purol of Vaseline de klus ook kunnen klaren? Daar heb ik nog een potje van staan, namelijk. In de badkamer.

Even snel een vraag van mij er tussen door, dit ipv. een nieuw topic: sinds gisternacht doet een witte toets (B) het best slecht, van mijn JX-10. Is het schoonmaken van dat klavier min of meer hetzelfde als de opknapbeurt van deze Juno? -want ik mag aannemen dat het eenzelfde probleem is?- ..of heeft de JX-10 een ander mechaniek waar ik rekening mee moet houden? Alvast dank. ;)

volgens mij isoleert een vettige substantie over het algemeen...
Een beschermlaagje kan ik me iets bij voorstellen, maar dan zou ik daar een product voor gebruiken dat daar speciaal voor bedoeld is... Ik zou geen purol oid gebruiken.. dit zal op den duur gaan indikken (net als organische olieen). Ook trekt vet stof aan !

De hier genoemde vettige laag lijkt mij idd een coating tegen het oxideren. (terwijl het ook jarenlange aanslag kan zijn!)
Contactspray voor electronische schuifcontacten/schakelaars (mits je het zuinig gebruikt en overtollige resten weghaalt) laat een beschermlaag achter, die oxidatie kan voorkomen. Let vooral op met vingerafdrukken op het koper... Het zuur uit je huidvet tast koper iig erg aan!!

NB. Gebruik alleen contactspray op schone delen. (er zijn verschillende contactspray's, ook speciale voor dergelijke klusjes...)

Waarom toesten wel of geen contact maken kan diverse oorzaken hebben. Contactspray geeft vaak meer problemen (tijdelijk is het probleem vaak opgelost), aangezien dit soms gaat kleven.

Mijn ervaring met glassex (liever een imitatie van Lidl, aangezien in de originele een klein beetje olie zit) en een doek van katoen (pluisvrij) zorgt ervoor dat vuil wordt opgelost en door het wrijven is het contact weer schoon. Het doekje nat maken en liever niet het oppervlakte.

Gebruik nooit vaseline of andere vetten, dit geeft veel meer problemen. Vet trekt vuil aan waardoor het contact juist slechter wordt.

Mijn Juno 60 ligt dus nu ook open voor zover ik kon maar nu vraag ik me wel af hoe ik onder die toeten kan komen
.....
Iemand?

Origineel geplaatst door M.Whitman
Mijn Juno 60 ligt dus nu ook open voor zover ik kon maar nu vraag ik me wel af hoe ik onder die toeten kan komen
.....
Iemand?

Voor het schoonmaken is het handig om het toetsenbord in z'n geheel even los te koppelen. Het zit met een stuk of 5 a 6 schroeven vast aan de onderkant van de synth.

Ik zag er eerst best een beetje tegen op, want ik ben niet zo'n knutselaar. Maar besloot de stoute schoenen aan te trekken.

Ben begonnen met het verwijderen van alle schroeven. Zowel de schroeven onder de synthesizer, als die in de houten zijkanten. Daarna, zoals jij ook hebt gedaan, de bovenkant opengeklapt. Het metalen frame met de toetsen dat je ziet liggen zit dan nog aan een paar kabels vast. Aan de linkerkant moet je een kabel losschroeven en aan de rechterkant moet je een paar pluggen uit de kast trekken. Daarna kun je het hele frame met toetsen eruit halen.

Vervolgens moet je de veertjes voorzichtig verwijderen. Let erop dat ze niet onverwacht wegspringen, want je zou ze missen later! Hierna moet je nog de plastic strip verwijderen die de toetsen op hun plek houdt. Als je het ziet spreekt het voor zich. Als de strip eraf is kun je de toetsen eruit halen door ze een beetje te schuiven en ze eruit te trekken. Doe dit wel voorzichtig, want op een gegeven moment werd ik nonchalant/ongeduldig en brak er een klein stukje van een toets af (een stukje waarmee het in het frame wordt gehaakt)! :erm: Was makkelijk te verhelpen met secondenlijm, maar het was niet nodig geweest.

That's it! Toetsen reinigen, contactjes (stripjes plus staafjes) schoonmaken en alles in de omgekeerde volgorde weer terugzetten. Best een makkie, achteraf gezien. :)

Succes!

Origineel geplaatst door Mike Philco
Heine heeft 100 % gelijk ! ! !:geslaagd:
Fjoesz mag terug naar de schoolbank om verder te :Z

Daarom laat men betonijzer ook roesten, zodat het aan de binnenkant zwak wordt - oh wacht, nee. Helaas, 't ziet er naar uit dat iemand anders naar de schoolbanken moet. "Kruipt tussen de ijzeratomen"? Nee dus - of beter, niet helemaal.

Roest (of correcter, oxidatie) treedt aan de buitenkant op omdat die kant in contact komt met lucht. Aangezien staal, koper, etc, geen edelmetalen zijn reageren die daarmee en ontstaat er een oxide. Dat oxide kan goed zijn (bij aluminium ziet het er dof uit - schuur aluminium maar eens op), bij koper vormt het een patina (en is dan een beschermende laag), en bij ijzer is het niet gewenst, tenzij het om wapening voor beton gaat - de geoxideerde laag heeft immers een groter oppervlak dan een glad gepoetste balk.

Overigens nog bedankt voor deze thread, die kan ik gelijk gebruiken als handleiding voor als ik m'n eigen Juno ga openschroeven :).

Mss een domme vraag maar kan het ermee te maken hebbe dat mijn Juno stekker er nog 1 is zonder aarding en die moet ik dus met een (be)hulpstukje in het stopcontact dauwen?
Heb daarnet es getest en ik hoor nog steeds klanken (heel stil weliswaar) en mijn Juno staat op max volume alsook op de achterkant op de H stand ?Misschien te luid?

De hold knop werkt goed dus dat is het nie....
Eerlijk gezegd weet ik het nu ook niet meer ....

Sorry ik had Ruud1969 zijn antwoord nog niet gezien en daaruit blijkt dat ik nog wat werk voor de boeg heb .......
Tot vannacht dan maar *D

Origineel geplaatst door M.Whitman
Sorry ik had Ruud1969 zijn antwoord nog niet gezien en daaruit blijkt dat ik nog wat werk voor de boeg heb .......
Tot vannacht dan maar *D

Hou dan alsjeblieft niet het verhaal aan van Ruud1969, want het is nergens voor nodig om het hele keyboard uit elkaar te halen.

Hierbij de procedure:

1) schroef het keyboard aan de onderkant los.
2) het keyboard zit met 2 stekkers vast op een printplaat. Trek deze stekkers voorzichtig los.
3) keer het keyboard om.
4) haal de zilverkleurige staafjes, die dwars onder het keyboard zitten, voorzichtig los (probeer deze staafjes zo min mogelijk aan te raken, ze hebben een zilveren coating en die gaat oxideren als je met je handen eraan zit).
5) maak de zilverkleurige staafjes schoon.
6) maak de contactpunten op de koperen toetsveren schoon.
7) zet de zilverkleurige staafjes weer terug, schroef het keyboard weer vast en stop te stekkers terug.

Back