beats produceren, tips

olaf

Ouwe rot
Hoi,

ik ben de laatste tijd erg veel met reason aan het spelen en vooral qua synthpatches, filters en effecten vind ik het heerlijk werken. het enige wat me gewoon niet lukt is om hele scherpe cleane electro-beats te produceren.. mn synth geluiden ben ik blij mee, dat gaat lekker maar de beats blijven slap... ik doel hiermee gewoon op de basiselementen: basekick, snare, clap, hihats...

ik zou heel erg geholpen zijn als iemand me tips kan geven over hoe je deze elementen scherp uit reason krijgt. uiteindelijk doe ik mn tussenmixen in logic dus tips daarvoor zijn ook welkom..

ik neem aan dat je je base kick, snare, claps en hihats op verschillende kanalen moet nemen zodat je ze apart kan compressen en eq-en?

ik zoek eigenlijk die electro sound zoals je die tegenwoordig veel hoort (shitfaced, of populairder: vive la fete)

kan iemand me info geven over:
- basis geluiden: kan ik beginnen met geluiden uit reason of gaat het daarmee al fout? ik heb gewoon die standaard redrum soundbank. waarop selecteren jullie ze? ik vind de snare bijvoorbeeld zo slap en laag klinken. doen jullie nog dingen met de pitch in de redrum? of is dan je beginsample al niet bruikbaar?
- eq-en: wel of niet? wat wel, wat niet? wanneer te veel?
- compressen. hoe compres je de base, snare, clap en hihats? pas je nog sidechaining toe met andere delen van de mix (bas drum met bas synth lijntjes)
- reverb. ik wil het niet al te nat laten klinken, maar moet je dan nog wel wat reverb toepassen? op welke elementen wel, welke niet?
- lengte van samples aanpassen in reason om het strakker te laten klinken? ik merk dat hoe korter ik mn clap bijvoorbeeld maak, hoe percussiver die klinkt maar daardoor verliest ie juist ook weer kracht waardoor ie weer minder percussief wordt. hoe krijgen jullie m krachtig. ik merk dat vooral de claps, snares in electro belangrijk zijn, en bij mij zijn die gewoon te slap.
- andere effecten?
- layeren?
- positie in de gehele mix. geven jullie je beats voorrang over andere sporen? hoe moet je de beats zich laten verhouden tot bijvoorbeeld een zanglijn.
- pas je nog side-chain compressie toe met de zang, of laat je de beats (zowel bas, snare, clap, hihats) gewoon op vol volume doorknallen als er gezongen wordt?
- de hihats. gebruik je verschillende hihat-samples? compres je ze? reverb?

heel wat vragen!!! ik hoop dat ik hier veel van kan leren en ik zal het resultaat gelijk laten horen!!

:okdan:

wat ik in dit mp3tje hoor is vrij dunne beatsamples
probeer eens allemaal sempeltjes te verzamelen en die te stapelen filteren en dat soort grappen
probeer de beats die je wil benaderen eens goed te beluisteren..
waar je naar op zoek bent zijn wat dikkere geluiden volgens mij.. deze sounds gebruiken maar een klein deel van je frequentiegebied zoals ik ze nu kan horen.. wat meer mid in de kick zou lekker zijn.. en misschien een wat 'kloenkerige' 909 sample erbij, voor de punch. layeren die hap of gewoon jatten van platen :)
wat echt helpt is beats die je cool vind ns echt 1 op 1 na te maken en kijken waar je nog bij moet schaven

eqen, layeren, lekker comprimeren, als je 3.0 gebruikt maximizen, desnoods de tapecompressie uit de scream4 gebruiken, krijgt het nog een beetje een smerig randje ook, en als het dan nog steeds niet lukt andere samples gebruiken :)

Hmmm, w.b. dat voorbeeldstukje denk ik dat je eerst een naar je mix/levels moet kijken voordat je je zorgen gaat maken over compressie/eq. Ik hoor namelijk sowieso de drums niet tot nauwelijks, behalve die snaredrum die vergeleken met de rest heel erg hard staat. Misschien is het ook handig om een stukje met alleen drums te posten dan is het nog wat duidelijker om te horen wat je kunt verbeteren.

He king of snake, ik heb even die deep_blue van je geluisterd, van je site en die vind ik qua mix heel erg goed in elkaar zitten!! de beats klinken helder en hard terwijl de rest ook goed naar voren komt... het geheel klinkt heel transparant in tegenstelling tot mijn mixen.. qua volume en plaats in de mix wil ik mijn beats ook zo.. is het alleen een kwestie van volume? ik heb het idee dat als ik mijn volumes opschroef ik de mix alleen maar voller maak. ik denk dat ik dan andere dingen in de mix moet gaan compressen, of niet? die basekick moet inderdaad veel harder. hoe mix jij af? stel je eerst het volume van je beats in en mix je daarna de rest er omheen? hoe heb je in deepblue gecompressed? als je een keer een masterclass geeft hou ik me aanbevolen! ;)

Als je dit een cleane beat vind vind je de .rns eronder. Kan je zien hoe ik hem geprogrameerd in Redrum. Ik heb uiteraard TR808 geluiden gebruik om een Rocksteady electro beat te kunnen maken.
Hier alvast de .wav :D

Attachments

• rocksteadyreasonsongdemo.wav
    689,1 KB · Bekeken: 167
shit ik kan zowel de .wav als de .rns file niet openen. mn mac herkent m niet.. zijn de links oke?

Origineel geplaatst door olaf
He king of snake, ik heb even die deep_blue van je geluisterd, van je site en die vind ik qua mix heel erg goed in elkaar zitten!! de beats klinken helder en hard terwijl de rest ook goed naar voren komt... het geheel klinkt heel transparant in tegenstelling tot mijn mixen.. qua volume en plaats in de mix wil ik mijn beats ook zo.. is het alleen een kwestie van volume? ik heb het idee dat als ik mijn volumes opschroef ik de mix alleen maar voller maak. ik denk dat ik dan andere dingen in de mix moet gaan compressen, of niet? die basekick moet inderdaad veel harder. hoe mix jij af? stel je eerst het volume van je beats in en mix je daarna de rest er omheen? hoe heb je in deepblue gecompressed? als je een keer een masterclass geeft hou ik me aanbevolen! ;)

hehe, nou zeer bedankt voor de lovende woorden. Een masterclass lijkt me niet echt toepasselijk aangezien ik mezelf echt nog geen master vind maar goed ;)
Natuurlijk is het niet alleen een kwestie van volume, en komen compressie, eq, en het zoeken naar/maken van de juiste samples er ook bij kijken, maar de juiste mix is wel waar het mee begint, en zoals ik al zei kan ik in dat voorbeeldje van jou de drums nauwelijks horen, dus dat kun je wel gaan compressen en eq-en maar daar schiet je dan weinig mee op. Dat is (vind ik) toch voornamelijk om het "af te maken" als je al een goed begin hebt.
Het mixen is bij mij een vrij organisch proces aangezien ik eigenlijk mix en componeer tegelijk. Eerlijk gezegd doe ik ook maar wat meestal en ik heb ook echt geen geweldige afluistering of zo (spirit absolute 2).
Ik bewerk ook niet elk geluidje apart, maar het is wel goed om de kick en de snare apart te doen, en dan een group met percussie en hihats waar ik dan een lichte compressie overheen doe. Ik heb eigenlijk op de meeste dingen wel compressie zitten maar vaak maar iets van 2:1 zodat het net ff wat lekkerder bij elkaar plakt. Compressie blijft lastig, en is zeker in het begin moeilijk te horen (dat je zoiets hebt van "wat klinkt die compressie lekker!.... oh hij staat helemaal niet aan :stupid ). Als je er niet zo goed raad mee weet is het goed om een lekker extreme settings te gebruiken zodat je echt duidelijk hoort wat er met je geluid gebeurd met en zonder compressie. Ik geloof dat ik bij Deep Blue later ook nog de de bass gecompressed heb met de kick in de sidechain, waardoor de bassline dus net een beetje weggedrukt wordt bij elke kick, waardoor die meer ruimte krijgt en het geheel wat meer gaat pompen. Daar kun je allemaal mee spelen, maar zoals gezegd, begin eerst met je kritisch naar je mix te kijken totdat je het gevoel hebt dat de geluiden ten opzichte van elkaar het juiste volume hebben.

Om scherpe electro sounds te krijgen kan je het best gebruik maken van originele 808 en 909 drumkits. De standaard samples van Reason lenen zicht daar niet echt goed voor. FF googlen op internet en je kan ze zo van een of andere sample site plukken. Een andere tip is NI Battery synth drums. Deze kan je ook zonder Battery VST als losse samples in Reason inladen. Goede kwaliteit en zeer geschikt voor minimal en electro nummers.

Overigens vind ik Reason niet geschikt om beat georienteerde muziek mee te maken IMHO. Het is al een heel stuk verbeterd sinds R3 maar als je het op een groot geluidssysteem (in een club bijv)afluistert hoor je namelijk dat de bass vaak verzuipt. Ik rewire Reason altijd en gebruik het vnl voor DrRex, NNXT etc..

Heb laatst een hardware multiband compressor over m'n 808 gegooit.
Krijgt hij een beetje smerig digitaal randje van, maar ik vind het wel bretsig klinken eigenlijk.
Maar een goede cleane compressor wil ook wel eens helpen.

Origineel geplaatst door Weird Science
Om scherpe electro sounds te krijgen kan je het best gebruik maken van originele 808 en 909 drumkits. De standaard samples van Reason lenen zicht daar niet echt goed voor. FF googlen op internet en je kan ze zo van een of andere sample site plukken. Een andere tip is NI Battery synth drums. Deze kan je ook zonder Battery VST als losse samples in Reason inladen. Goede kwaliteit en zeer geschikt voor minimal en electro nummers.

Overigens vind ik Reason niet geschikt om beat georienteerde muziek mee te maken IMHO. Het is al een heel stuk verbeterd sinds R3 maar als je het op een groot geluidssysteem (in een club bijv)afluistert hoor je namelijk dat de bass vaak verzuipt. Ik rewire Reason altijd en gebruik het vnl voor DrRex, NNXT etc..

Wat je noemt, de bas verzuipt, ligt niet aan reason, maar aan het systeem dat in club hangt en/of de producer die het gemaakt heeft.
Scherpe electro sounds zijn er genoeg in de soundbank, maar je moet even alle geluiden langslopen en FX tussen de Redrum en de mixer en aan de mixer hangen. Maar iik zou ook de goede drum samples niet vergeten. Akoestische kits, samples van drummodules etc.
Misschien een tip, als je je beats ook in de pianoroll kan maken(of eerst in de redrum en dan copy pattern to track naar de NN-XT): de NN-XT is ideaal om zoveel geluiden als je wilt te stapelen. Je hebt 8 stereo/16 mono outputs en je kan het in de NN-XT afstellen. Met een extra mixer heb je alleen meer mogelijkheden. Als je een voorbeeld wil moet je me maar een PB sturen

Doe het gewoon op mijn manier en probeer gewoon vanalles tot je tevreden bent.Ikzelf ben nog niet zolang bezig maar ik moet dan ook alles zelf leren en dat is denk ik nog altyd de beste manier.Maak iets en bekijk het dan geef het aan vrienden enzo en doe dan iets helemaal anders en op de duur leer je zelf hoe je het beste werkt en wat je beter wel en niet doet.Het is de beste leerschool.Iemand kan je wel vertellen wat je moet doen en niet doen maar jij zal dat misschien helemaal anders bekijken en het volledig anders willen aanpakken.Just play with it thats all i can say.Some advice from an amateur :)

Origineel geplaatst door MadThijs
Wat je noemt, de bas verzuipt, ligt niet aan reason, maar aan het systeem dat in club hangt en/of de producer die het gemaakt heeft.
Scherpe electro sounds zijn er genoeg in de soundbank, maar je moet even alle geluiden langslopen en FX tussen de Redrum en de mixer en aan de mixer hangen. Maar iik zou ook de goede drum samples niet vergeten. Akoestische kits, samples van drummodules etc.
Misschien een tip, als je je beats ook in de pianoroll kan maken(of eerst in de redrum en dan copy pattern to track naar de NN-XT): de NN-XT is ideaal om zoveel geluiden als je wilt te stapelen. Je hebt 8 stereo/16 mono outputs en je kan het in de NN-XT afstellen. Met een extra mixer heb je alleen meer mogelijkheden. Als je een voorbeeld wil moet je me maar een PB sturen

Ik heb het meerdere malen geluisterd op het Funktion One geluidssysteem dus dat zit wel goed. Moet jij eens meerdere zware bass sounds gebruiken in Reason en dan op groot (!) geluid luisteren... als je normale beats hebt en en een niet al te zwaar bass geluid dan kan je er nog mee weg komen ala Bart van Wissen. Zijn produkties zijn zwaar oke en gemaakt met Reason maar als je bijv. de nadruk legt op veel bass (dus zowel je bassdrum en je bassline) voor bijv. breakbeat produkties dan komt Reason IMHO toch tekort. Maar nogmaals dat is mijn mening en ik moet zeggen dat het sinds R3 al stukken verbeterd is met de mastering suite ed.

On topic weer: Je kan die nummers die jezelf goed vindt ook sampelen en dan in stukjes knippen en er dan als achtergrond er tussendoor frommelen om de "sound" te krijgen die je zoekt.

Met
Origineel geplaatst door Weird Science
meerdere zware bass sounds
vind ik het niet gek dat de bas verzuipt. Het ligt dus helemaal hoe je het zelf afstelt/hoort op je monitors.

Om mijn hats wat frisser en scherper te krijgen zonder dat het lelijk gaat klinken gebruik ik vaak bitcrushers. Zet de bitcrusher net zo dat je 'm bijna niet hoort maar dat het wel een soort krakent laagje over het hoog heen geeft.

Verder veel cutten met Equalizers. Een hihat heeft geen laag en maar weinig mid nodig, weg ermee dus, en dan je hats weer harder zetten.

Daarnaast zou je met distortion e.d. ook een eind kunnen komen, maar bitcrushers doen het meeste werk bij mij.

Back