welke oscilloscoop

Natural_Demon

Stamgast
een vraagje ...

om DIY synth's te bouwen wil ik een scoop kopen.

watvoor type raad je me aan?

ik dacht zelf aan een 100mHz DIGITAL STORAGE OSCILLOSCOPE.

nou, het gaat erom dat ik de afbeelding kan downloaden naar mijn pc.
daarom zeg ik dus digitaal en ik zie op websites alleen scopes vanaf 100mhz.

ik zoek iets rond de 500€ en niet al te oud.
een nieuwe promax met usb kost vanaf 1400.
en ik wil echt geen 1400 besteden voor die paar test die ik wil doen.

hmm, ik zag leuke dingen op ebay, maa die gast wou 190us$ voor de onkosten
: )
die zijn gek, mijn fostex d-90 kwam uit L.A. voor 80 us$

in europe is niet veel op de 2de hands markt.

denk je dat scoop pci kaartje goed zijn, ik wist dat ze bestaan maar ik heb mijn twijfel eraan.
anders gebruik ik gewoon mijn digicam

bedankt

ja, ik vergeet vaak de zoekfunctie
: )

Die computer interface digitale scoops lijken geweldig, je kan er van alles mee meten, maar de kwaliteit van je meting is vrij slecht. De bandbreedte en het aantal samples zijn zeer beperkt. Hierdoor krijg je de indruk dat dingen niet gebeuren(glitches) of er dingen mis zijn.(geen steile flanken van je signaal).
Ik zou voor 100 euro een analoge scoop kopen met een bandbreedte van 20Mhz of meer. Koop een Tektronix, Philips of ander goed merk. Het blijft lastig om aan niet periodieke signalen te meten, maar vaak valt er wel een mouw aan te passen om die toch soort van periodiek te krijgen. Bespaar niet op de probes.
Als je toch een digitale scoop wil koop een tweedehands Tektronix of HP/Agilent maar dan moet je bereid zijn om meer geld op tafel te leggen. Ik denk dat het niet waard is voor een beetje hobby elektronica.

Zoek je toch iets met geheugen en goedkoop kijk dan voor een 2ehands analoge geheugen scoop.
Ik heb zelf een ouwe Philips PM3234 met "geheugen", tijdje terug gescoord voor 50 euries, het geheugen is gebasseerd op het naijlen van de beeldbuis, het werkt een beetje vaag en is niet superduidelijk maar je kan wel bv een EG uitmeten en zien wat ie doet, zonder dat je heel snel die stip hoeft te volgen;) .

En als je een 2ehands koopt, let er dan op dat er goede probes bij zitten, deze kosten toch wel min 25 eurootjes ofzo, heb je een scoopje gescoord voor 50 euri, kan je weer 50 euries voor 2 probes uitgeven:stupid .

Wellicht is dit wat:

Bestelnummer 120530 - 89 op www.conrad.nl

nu slechts : 379,00 EUR

Sampling Rate 50 MS/s real-time 1 GHz equivalent
50 MHz bandbreedte
Deze geheugenoscilloscoop verenigt drie instrumenten in één: spectrumanalyzer, 2-kanaals geheugenoscilloscoop en transiëntenrecorder. De PCS 500 bevat alle standaardfuncties van een normale geheugenoscilloscoop met dit verschil dat deze geheel met muis of toetsenbord kan worden bediend. De bediening onderscheidt zich in niets van die van een normale oscilloscoop,hetgeen het gebruik ook voor leken gemakkelijk maakt. Het instrument wordt eenvoudig op de parallelle poort van de PC aangesloten, maar is uiteraard compleet galvanisch gescheiden, hetgeen beschadigingen door meetspanningen op de computer vrijwel uitsluit.

Uitvoering:
Standaard oscilloscoopfuncties
Automatische set-up
Pre-triggerfunctie
Cursormetingen
Spectrumanalyzer tot 25 MHz
Transiëntenrecorder (over een lange periode signalen opnemen en analyseren)
Samen met de functiegenerator PCG 10 vormt dit apparaat een zeer sterke serie voor iedere elektricien.

Technische spec.:
Centronix-aansluiting (printerpoort)
8-bits resolutie
2-kanaals
Bandbreedte 50 MHz
Sampling Rate 50 MS/s real-time, 1 GS equivalent
Y-afwijking 5 mV tot 15 V/div - nauwkeurigheid 2,5%
Max. ingangsspanning 100 V=/~
X-afwijking 20 ns tot 100 ms/div - nauwkeurigheid 2,5%
Spectrumanalyzer: Frequentiebereik 0/1,2 kHz/25 MHz
Transiëntenrecorder: Tijdmaat 20 ms/div tot 2000 s/div
Max. opnametijd 9,4 h/scherm, tot meer dan een jaar
Voedingsspanning 9 V (500 mA)
Afm. 230 x 165 x 45 mm
Gewicht 490 g.

Omvang levering:
PCS 500 A
Netvoeding
2 volledig geïsoleerde probes
Interface-kabel
Software voor Windows95/ 98/ ME, NT, 2000
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing

Laatst gewijzigd:
scoor toch een 2dehands hameg op marktplaats en kijk voor een 20mhz meer dan zat ik heb er al jaren een en ik heb er menig synth mee door gemeten van moogs tot va instrumenten

kosten hooguit voor een hameg 200€

hmmm.

30 MHZ OSCILLOSCOOP 632 FG
heeft wel een net prijsje en ziet er ook wel modern uit

ik kan hier in spanej een promax kopen vanaf 500 zoveel€

Back