Akai S Vraagje

CptCRxCK

Ouwe rot
Het is waarschijnlijk een beetje een domme vraag....:D Maar ik heb dan ook 0 ervaring met de akai s samplers
maar eeuh zoon ding kan je toch ook gewoon zonder pc gebruiken? of word het editten dan beperkt?
of werkt het juist hardstikke fijn zonder pc?
ik hoor het graag

remco

Die serie samplers bestond al voordat er uberhaupt PC's werden verkocht(!) die zich PC's mochten noemen. Het display is groot genoeg om er stanalone mee te werken, mits je even goed je best doet om 'm te doorgronden.

Volgens mij kun je 'm met sounddiver van emagic (apple) editten. Een andere editor ben ik nog niet tegengekomen. Met (in ieder geval) oudere versies van Soundforge en Wavelab kun je zelfs samples over midi naar de sampler sturen...maar dat duurt lang en ik vind persoonlijk het sample-proces middels de hardware nog steeds interessant ;-)

nog meer vragen?

Tuurlijk kan je er stand-alone mee samplen.
Moet je alles alleen via het (kleine) schermpje editten, is te doen hoor.
Of scoor een 5 of 6000 is ook een "S" versie, zit een fijn groot
scherm op en handige loop functies.

hmhm

hmhm

Origineel geplaatst door Cecil
Die serie samplers bestond al voordat er uberhaupt PC's werden verkocht(!) die zich PC's mochten noemen. Het display is groot genoeg om er stanalone mee te werken, mits je even goed je best doet om 'm te doorgronden.

Volgens mij kun je 'm met sounddiver van emagic (apple) editten. Een andere editor ben ik nog niet tegengekomen. Met (in ieder geval) oudere versies van Soundforge en Wavelab kun je zelfs samples over midi naar de sampler sturen...maar dat duurt lang en ik vind persoonlijk het sample-proces middels de hardware nog steeds interessant ;-)

nog meer vragen?

ok dan tof zoals ik al zei heb ik helemaal geen ervaring met akais. de enige sampler waar ik ervaring mee heb is electribe....dusja.. maar tof om te weten dat het dus zonder pc kan ik doe qua muziek namelijk helemaal niets met de pc en daarom zat ik eigenlijk een beetje te twijfelen over die akai s maar goed dan word deze ge noteerd op mijn wish list :)

Ik heb nu een S5000, en hiervoor een S3000XL, en ik vind het via de sampler zelf veel makkelijker om te editten. Dat is natuurlijk puur persoonlijk, en je moet het even onder de knie krijgen, maar het is voor mij een van de redenen om met hardware te werken (jaja, call me crazy). Maar als je het eenmaal door hebt kun je er mee lezen en schrijven, ik gebruik een pc eigenlijk alleen om samples naar mijn sampler te sturen.

ok ok

ok ok

kijk dat klinkt allemaal wel vrij positief :) en sja om je nou gelijk gek te bellen.... ik vind persoonlijk muziek maken op de pc ook een behoorlijk saai en levenloze bezig heid. dus waarschijnlijk ben ik het wel met je eens wat editten betreft met die akai.

oh ja

ik heb een 'simpele' S3000 met slechts 10 Mb en zipdrive en ik vind 'm (lekker cliché) in één woord ge-wel-dig.

Als ik een nadeel op zou moeten geven: het is een bakbeest!

Maar met de nadruk op beest :duivels:

Origineel geplaatst door BDeep
...(jaja, call me crazy)...

Origineel geplaatst door CptCRxCK
...en sja om je nou gelijk gek te bellen....

:P "Noem me maar gek" :P

Hej Remco,

ik heb sinds zaterdag de S3200XL en zeg maar gerust dat ook ik 0,0 ervaring heb. Gezien de specs geeft deze sampler een enorme hoeveelheid mogelijkheden extra, zowel stand alone als met PC. Ik ga 'm ook eerst gebruiken als stand alone, bouw er een HD in om sneller aanspraak op sampels te kunnen maken. Voor de toekomst komt 'r een SCSI-drive in m'n PC en wellicht ga ik ook editten via PC.

Editten van deze sampler (?).....nou zie het als een uitgebreide syth. Als je die kunt editten kun je dit ook, kwestie van doen, handleiding d'rbij, keertje op je ... gaan, etc! Display is iig groot zat (zo'n 11 x 3 cm)!

Heb je er al één aangechaft dan?

akai

akai

nee heb er geen aangeschaft maar ik heb vorige week mijn es verkocht (al mijn electribes trouwens) en denk dat et mischien maar is tijd word voor wat meer sampler zegmaar.

Met (in ieder geval) oudere versies van Soundforge en Wavelab kun je zelfs samples over midi naar de sampler sturen...maar dat duurt lang

SF8 ook nog steeds, maar inderdaad, dat duurt zo lang, dat wil je niet.

Maar goed, voor 350 euro kocht je hier pas nog een S5000 met USB en voor 375 een Z4 =)

Handig

Handig

Naast het feit dat een sampler een een toestel is waarmee je kan "sampelen" (hehe) is het voor mij ook een rompler/synthesizer waar je best heel aardige sounds mee kan bouwen. Zeker in de S5000 / Z4-8 zijn daar voldoende parameters/controllers voor aanwezig.

Zeker als je gaat layeren en intensief gebruik gaat maken,kan zulk een toestel aardig vet uit de hoek komen. Het komt er op aan de juiste samples met elkaar te combineren, en da's natuurlijk juist de kunst !

Maar ook als alternatief DJ-toestel waarmee je live kunt gaan mixen (je streamt dan bv ook rechtstreeks van de HD )
Het komt er op neer dat je onder diverse toetsen van je midi klaviertje verschillende ritmes of stukjes muziek stopt die je dan middels een sustain pedaal of release functie laat doorklinken en met elkaar mixed.

Ik snap dan ook niet dat er niet meer DJ's gebruik maken van deze apparaten. Sommigen al wel middels een MPC, wat een andere harware versie van een sampler is.
Laats zag ik Derrick May op tv op één of ander festival (ik dacht Pinkpop) en die had geen draaitafels maar wel een toren samplers en een 3-tal klavieren bij.
Volgens het bovenstaand principe gaf hij een heus live concert...

okdan

okdan

ik weet genoeg u word bedankt

mijn onwetendheid zet voort

mijn onwetendheid zet voort

ok hoe zit het met die fx boards en filters enzo>? want die zitten er standaard heelmaal niet op?(toch?)

In Europa is er maar één versie van de S6000 uitgebracht, met twee voiceboards (128 stemmen), standaard EB20 FX en standaard 16 uitgangen.

In de VS zijn er twee versies uitgebracht. Eentje die feitelijk een S5000 in een S6000 kast is (64 stemmen, geen FX en 8 uitgangen) en eentje zoals de Europese versie. Die laatste werd daar de Studio versie genoemd.

De filters zitten gewoon standaard op alle versies. Da's geen apart board, dus die kunnen er ook helemaal niet uit.
Bij de XL reeks (S3000XL, S2000, ...) was wel een apart filterboard te krijgen dat een tweede filter (buiten de standaard LPF die er al in zat) toevoegde. Dat board was dan in de S3200XL weer standaard.

Back