DIY Buizen Synth Ofzoiets

richard2000

SyBorg
Jaja, k'heb me soldeerbout maar is uit de kast gehaald en ben ook met iets begonnen:D

Ik had nog een vaag medisch kastje staan, een electruceerapparaat ofzoiets:confused: uit 1950 ofzo, iets met buizen dus, wat er om vroeg omgebouwd te worden naar iets zinnigs, iets wat geluid voortbrengt.
Na de hele zooi, op de buizen en voeding na, er uit gesloopt te hebben heb ik nu een redelijk werkend zaagtand VCO in elkaar, opgewekt door 5 triodes.

Hier een sampletje van de VCO, kan m alleen nog met een potmeter pitchen want de CV is van 0 tot ca 100v en ook nog linieer, hij is nog niet perfect maar ik denk dat ik m wel een stuk beter ga krijgen, ga eerst proberen om m een goede CV tracking te geven, dus ook logaritmies.

Zal morgen wat plaatjes proberen te maken

Hij klinkt best vet.......als je hier een moddervet filter achter soldeert heb je al een leuke bak!

Staat hier een heuse Synth-McGuyver op? "Eens kijken, wat hebben we hier: een paperclip en een touwtje. En hoppatee, een vector-synthese bak!" :D

Lekker geluidje hoor!

Thanx voor jullie positieve replays8) ,
ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over, bij hoge freq. wordt de zaag meer een driehoek en raakt instabiel, maar dat komt wel goed hoop ik.
Ik wil iig proberen er een goede CV tracking in te maken zodat het ook bruikbaar wordt, dus zodadelijk ff naar de electronicawinkel.
Als dat redelijk werkt ga ik het uitbreiden met Blok met PWM en nog een subblok, en daarna proberen een ladderfilter ofzoiets te bedenken.
Ik ben geen super MCGuyver ofzo:D maar ik probeer wel alles zelf te bedenken, met een beetje hulp van het net natuurlijk, en ik ga iig niet gebruik maken van exotiese buizen of andere onderdelen, dit VCO werkt met 3x ECC82, maar je kan er ook wel ECC81 83 of 85 inzetten ofzo, buizen die je overal kan vinden iig.

Ga ff proberen wat plaatjes te maken, ik heb geen dig. camera maar heb nog wel ergens een webcam liggen, ff kijken of dat werkt:confused: :D

Thanx voor de info, die middelste had ik nog niet gezien:okdan: ,

hier wat plaatjes, het is met een cheapase #%%#@ding webcam gemaakt, dus eeh...

de buitenkant nog orgineel

Foto%2075.jpg

de binnenkant met mijn McGuyver kunsten

Foto%2077.jpg

en

Foto%2079.jpg

Als je goed kijkt zie je echt mijn McGuyver kunsten (half gebakken weerstandjes:D )

Updatetje :D

Het is gelukt om van de O een VCO te maken, het heeft wat hersenbrekers gekost maar het VCO heeft een Volt per Octaaf ingang met een goed bereik van ca 8 octaven via de CV input, de freq.range is ca 20Hz tot 16Khz, dit is beperkt ivm stabiliteitsproblemen, ik kreeg hem makkelijk tot 35Khz maar dan kreeg ik een soort modulatie of drift in het VCO.
Oh ja, de liniear naar logaritmies CV omzetter is gemaakt met transistors en IC's, hier gaat alleen CV signaal doorheen dus leek mij een beetje onzin (en ook haast onmogelijk) om dit met buizen te doen, maar het audiopad is volledig met buizen, hier komt geen halfgeleider aan te pas.
Geld ook voor de voeding, is ook met halfgeleiders en gestabiliseerd wat ook echt hard nodig is voor dit VCO.
Komt een vrijwel perfecte zaagtand uit die mooi blijft tot ca 10Khz daarboven wordt de neergaande flank wat schuin ipv kaarsrecht, neigt een heel klein beetje naar een driehoek.
Ben nu bezig er een blokgolf met PWM in te bouwen en dat gaat wat moeilijker dan ik dacht, krijg wel iets (zie plaatje) en het heeft een soort van PWM maar omdat ie niet goed scherp is en nog ronde hoeken heeft klinkt ie te dof, en dat willen we niet natuurlijk, dof maken gebruiken we filters voor.

Binnenkant, links onder de voedingprint, daarboven de lin to log print, die nu stuk is, ICtjes opgeblazen, op de een of andere manier kunnen ze slecht tegen 130Volt :D beetje sluiting maken moet kunnen af entoe:stupid
En die losse wirwar van draadjes en onderdelen is het VCO en blokgolf

Attachments

• img_2367kl.jpg
    img_2367kl.jpg
    56,1 KB · Bekeken: 98
Zeg ik heb een vraagje over het monteren van buizen. Ik wil binnenkort beginnen aan het bouwen van een buizen preamp. Ik wil graag het geheel in een 1U 19" behuizing steken, maar dat betekent dat ik de buizen plat moet monteren in de behuizing want als ze rechtop staan (gemonteerd op de PCB) dan passen ze niet in die behuizing (het gaat om ECC82 buizen).

Dat wil dus zeggen dat ik die buizen off-board ga moeten monteren. Nu is mijn vraag of dit eigenlijk wel een goed idee? Krijg je dan niet meer last van storingen en zo? Of kan dat allemaal geen kwaad? Ik zie op je foto's dat jij je buizen aan de buitenkant van de behuizing monteert en dat er gewoon simpele draadjes van de buizen naar je PCB gaan, vandaar m'n vraag.

Het kan als je draadjes maar heeel kort laat, anders pik je geheid brom op en de buizen kunnen ook gaan zelfoscileren, maar het beste is toch een hogere kast kiezen, want hoe krijg je de voeding(trafo) in die kast?
Bij mij is het iid een wirwar en dat heeft ook zijn gevolg, door die wirwar zit er nu bv een lichte 50Hz modulatie in me VCO, maar dit is ook een proto, als ik alles uitgedacht heb ga ik alles netjes en zo kort mogelijk maken.
Buizen hebben een hoge impedantie en zijn dus erg gevoelig voor lange draadjes, dus zeker niet doen.

Buizen pré

Buizen pré

Hey steven V,

Je kan een buizen pré maken in een 1U kast, ze liggen dan gewoon plat.
Ik heb een L-profiel gebruikt om de buisvoeten op te monteren.
Componenten en bedrading via draadsteunen.
Zie voorbeeldfoto (niet van mij !!)
suitcaseinterior.jpg

Voorlopig heb ik er een externe voeding aanhangen maar je kan bij Amplimo een ringkern voor buizenvoorversterkers kopen die mooi in een 1U past (typenr. 1N242).
In Belgie kan je ook nog terecht bij Aquablue,zowel voor buizen als transfos.

richard 2000,

Heb je die lin-log convertor zelfs ontworpen of van 't net geplukt ?
Schema's van je VCO ??*D

Groeten,
Kupfer

Back