Vraag van beginneling

Als je gewoon wilt hobbyen is het wel belangrijk om te weten wat je wilt hobbyen. Wil je synthese onder de knie krijgen? Doe dan geen roland JV of XV of Trinity of Triton (dat zijn romplers). Koop een eenvoudige analoge synth of een leuke VA (virtueel analoog). Wil je mooie synth presets en zie je later wel een keer of je er dieper in wilt duiken, koop dan gewoon een lekkere synth.

leuke eenvoudige rackmodules:
Roland jv1080 (200 a 250 euro)
Emu Proteus2000 (200 a 250 euro)
Korg N5-R (200 euro)

Leuke goedkope synth met toetsjes:
Korg N5
Roland XP-30/ 60/ 80
Korg trinity

hmm, wat is dan semi-gewogen? want dat kwam ik op mn queeste ook tegen soms
of aftertouch of allemaal wazige termen

Origineel geplaatst door Retinite
hmm, wat is dan semi-gewogen? want dat kwam ik op mn queeste ook tegen soms
of aftertouch of allemaal wazige termen

Je moet nog een hoop inhalen, merk ik.
Twee typen vier smaken.

Synth keyboards:
ongewogen: meest simpele synth keyboardvorm speelt snel maar onvoorspelbaar (slecht om dynamiek precies te spelen)
semi gewogen: betere kwaliteit synth keyboards speelt snel maar voorspelbaarder (beter qua dynamiek). Addertje onder het gras is hier dat je goed moet opletten of de actie je bevalt of niet. Er is nogal wat kaf tussen het koren en het is heel persoonlijk welk semi gewogen toetsenbord je goed of slecht vindt. Ik hou persoonlijk van de wat stevigere actie (acces virus C keys bijvoorbeeld of v-synth voelen voor mij prettig aan)

Piano actie:
gewogen: Hierbij wordt hetzelfde principe gehanteerd als in de piano/vleugel (elke toets heeft een vast gewicht). De actie is echter voor elke toets gelijk (iets dat hieronder terugkomt)
graded hammer of progressive hammer e.d.:
Gewogen toetsen plus variabele impact van de toetsen op de velocity zo schijnt het meer moeite te kosten om hard aan te slaan op lagere toetsen (net als op n vleugel). Voordeel: extra piano realisme, nadeel: synthsounds moet je anders benaderen

Ik ben nu weer thuis bij mn Technics KN-5000 en vond uit dat ik er ook wel een beetje mee kan synthesizen (geluidsgolven, LFO's, Envelope, effecten erna overheen), alleen vind ik steeds dat het geluid een beejte volheid mis... en ik kan het maar niet oplossen :S (via headphones of aan steroversterker helpt niet)
Zeg nou een ècht eerlijk: klinkt (een beetje nieuwe > anno 2000) synth nou ècht beter dan mijn KN-5000 van Technics?

Ik kan alleen maar zeggen:
Ga eens een korg triton bespelen, een clavia nordlead 3 en of een roland fantom en oordeel zelf. Ik denk dat wanneer je dan nog twijfelt, je gewoon bij je technics kunt blijven. Ik ken m niet goed en ik twijfel even of het nu die ENE technics is die inderdaad best goed is (is ook een rackversie van met groot display).

Ik ben geneigd om te zeggen JA, klinkt beter. Realiseer je echter wel dat je er met sounds alleen niet bent. Ik heb lange tijd de fout gemaakt om te denken dat ik andere spullen nodig had, terwijl ik eigenlijk gewoon zocht naar een werkomgeving op maat die mij helpt om muziek te maken (klank is daarin slechts één element).

bedankt voor de reply :)

ik denk dat ik je advies wel even opvolg,
ik heb zelf geen losse keyboard versterker (vink thuis niet nodig 8o)), gebruik de keyboard speakers die er al inzitten of via de headphones (als ik de line out doe, dan hoor ik steeds t keyboard nog hárder dan de versterker:stupid) naar de stereo versterker, aangezien ik bij CD's/MP3's/TV wel een goede balans in t geluid heb (ook bij synth geluiden), dus versterker niks mis mee,
heb ik dat niet echt als ik de KN5000 aansluit, maar ook niet als ik gewoon de standaard speakers in t keyboard gebruik, misschien is t keyboardgeluid niet bestemd voor rechtstreeks in de versterker of misschien dènk ik dat alleen maar dat hat anders klinkt... en dat moet ik dan toch echt even horen bij een ander apparaat.

Welke winkel hebben ze een aantal synths speelklaar staan en is er óók nog ns personeel dat er wat vanaf weet, feeback? rock palace?

ohja, nog een n00b-vraag :o:
Zo zag ik net de Nord Lead 2, maar die heeft 'maar' 2 oscillators. Maar hij heeft 20 voices, houdt dat dan in dat je 'als t ware' geluid met 2*20 = 40 oscillators en 20 (ADSR, of kan filter en resonance ook een env?) envelopes en 20 effecten kan maken?
ohja en is de NL 3 beter dan de 2X?

Origineel geplaatst door Retinite
Welke winkel hebben ze een aantal synths speelklaar staan en is er óók nog ns personeel dat er wat vanaf weet, feeback? rock palace?

feedback rotterdam zeker
rockpalace (den Haag) dacht ik niet alles (ik weet niet of ze clavia hebben staan)
Tach & Tally (den Haag) heeft ze ook staan
feedback utrecht heeft ze ook allemaal denk ik

succ6

He, ik ga morgen ff langs feedback :)
Maare zo een Nord Lead/Rack 3 lijkt me wel wat, mááááár, ik kom ongeveer tot de conculsie dat hij geen 'conventionele' effecten als chorus, flanger, reverb etc etc etc enzo bevat... kan je dat allemaal zelf synthesizen met de filters en LFO's?

of is het handig om er nog een extern effectapparaat aan te hangen? ik weet wel hoe t met gitaar gaat, maar zijn er oo keffectenbakken voor synths? en dan ook waar je meer dingen tegelijk (reverb en delay en chorus met overdrive ofzo) kan doen? en zo ja, kan iemand dan een model-/merknaam noemen van zo een effectapparaat? en hoe plaats ik m ertussen, gewoon na de lineout? want ik zie geen FX loop oid :o: en is dan zo een effectding te synchroniseren met de NL? zo vals als je van patch wisselt dat hij via MIDI doorstuurt en de Fx dan ook wisselen ofzo? anders heb je extra handen en voeten nodig :o

alvast bedankt :)

Voor totaaloplossing en sound in de richting van nordlead en met bergen effecten, multitimbraliteit, Kijk dan naar access virus TI of access virus C.

Aangezien ik ook goede piano en orgel sounds zocht (zie eerste post) is het een clavia nord stage geworden, ne hij klinkt ge-wel-dig :halleluja :okdan:
synth mèt effecten en hammond orgel, stage pianos en rhodes pianos :D

vetvetvetvetvet:dubbel:

hij was wel prijzig :S

heb jij je dan wel kunnen beheersen Jostii??
Of durf je gewoon nog niet....
Ik hoef niet zo nodig alles in een apparaatje te proppen, maar de specs zijn heeeel behoorlijk. Eigenlijk moeten ze een versie uitbrengen met twee klavieren in één: gewogen (pianotoetsen) en semi gewogen (synth toetsen) dan istie compleet.

Back