Zit er een grondtoon in (dance) kicks ?

genelec

Nieuwkomer
Volgens logic pro 7 tuner zit er in sommige wel en sommige geen of heel onduidelijk een grondtoon.
Veel dance kicks worden gesampled en misschien dat er zo een soort van grondtoon ontstaat??...sommige worden ook met synths opgebouwd en ik vraag me dus af of er dan ook een grondtoon inkomt/inzit:confused:

:walker:
greetz

of die te ontwaren valt hangt af van de kick. Bij veel kicks gaat er een pitch envelope over de osc, zodat de toon van de kick omlaag dropt, en dan is er van tunen weinig sprake. Maar als de body qua pitch constant blijft, bijvoorbeeld bij een 808 kick, dan zou je hem kunnen tunen.

Tunen kan altijd.
Het eerste laag wat je van je kick hoort ervaar je als pitch.

Je kunt je kick het best even met filters kappen en het laag van de
kick in tune met je track pitchen. Zo fit hij beter in je track.
Voor het hoog maakt het veel minder uit of dit in pitch is met de track.

Knippen, plakn und knutseln.:D

gr. Tom

bedoel jij niet het geluid dat je altijd hoort voor een 909kick en er (dan waarschijnlijk) ook doorheen zit.

Dat noisy soundje wat je kadeau krijgt bij een 909 zeg maar ?

Ik bedoelde niet specifiek een bepaalde kickdrum. Het ging er inderdaad meer om hoe je de kick drum kon finetunen in de track

Gewone kickdrums zonder distortion - gewoon de pitch omhooggooien totdat je een toon "herkent", en dan weer terugtellen. Kicks hebben ook vaak een envelope op de pitch, dus blijft de toon niet constant.

Kickdrums met distortion zijn makkelijker (meer , maar het is vaak wel pijnlijk om te horen dat er absoluut niet op die toon gelet wordt. Vaak zitten ze rond de G# of A.

aah .. ik snap um !

Zelf gebruik ik daarvoor wavelab die kan de pitch herkennen en je kan gelijk de pitch verhogen of verlagen.

Erg makkelijk !

Je kan ook gewoon luisteren of je de goede pitch te pakken hebt... .

gr. Tom

Origineel geplaatst door Nolet
Een 909 Kick is volgens mij op zijn standaard instelling een D.

foei ...

tis de A

(maar volgensmij was dit een strikvraag 8) )

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Tunen kan altijd.
Het eerste laag wat je van je kick hoort ervaar je als pitch.

gr. Tom

Ik dacht altijd dat in principe de frequentie die het hardst is je ervaart als pitch in een geluid?

Nee, zo werkt dat niet.

Pak maar eens een geluid en zet daar random met een eq maar een flinke bult op in het frequencie spectrum.
Je hoort de resonantie en als je een flinke bult hebt gemaakt gaat hij helmaal over z'n nek.
Je ervaart het echter niet als grondtoon terwijl dat frequencie gebied wel het hardst klinkt.

Het heeft volgens mij te maken met de onderlinge verhouding van grondtoon en harmonischen maar hoe dat theoretisch in elkaar zit weet ik ook niet en daarbij heb je dan ook nog de sinuswave die geen harmonischen bezit. (Alhoewel ik me ook afvraag of dit praktisch wel klopt want als ik daar met een eq een random bult zet in het frequencie-spectrum krijg ik toch echt een ander geluid...)

Misschien dat er hier een meer theo/technisch onderlegd persoon is die dat eens uit kan leggen.
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

gr. Tom

Origineel geplaatst door glennplumber
foei ...

tis de A

(maar volgensmij was dit een strikvraag 8) )

Hangt misschien af van de ouderdom van je 909? ;)

Origineel geplaatst door glennplumber
Zou ook heel goed kunnen ... alleen heb ik het persoonlijk nog nooit gezien !!
verschil is er in ieder geval wel degelijk tussen Amerikaanse en Europese... luister m'n audiofragmentje maar in m'n pas geopende topic; 909 vergelijking.. ;)

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
verschil is er in ieder geval wel degelijk tussen Amerikaanse en Europese... luister m'n audiofragmentje maar in m'n pas geopende topic; 909 vergelijking.. ;)

Die had ik al lang gedownload !! :)

A0 +46cent oftewel 56.5Hz

Maarjah ...als ie maar pompt zuigt en/of knalt

;)

Back