S950 Bandwith?

Missing Links

Ouwe rot
Ik heb er eindelijk 1: een s950 met volledig geheugen (woohoo 2,5 MB ;)) voor een nette prijs.

De reden dat ik dat ding gekocht heb, naast mijn mpc, is voor de bekende 12 bits lo-fi sound. In mijn eerdere ervaringen met bitcrushers etc. heb ik echter gemerkt dat die typische korrelige sound eerder komt door het terugbregen van de samplefrequentie dan de bitdiepte. In de s950 van je per sample die je opneemt de 'bandwith' instellen (de bitrate). Deze loopt tot 19,2 khz (= 48 khz samplerate)

Op zicht best interessante materie, om niet in samplerates te denken, maar in de maximaal haalbare frequenties die meegenomen worden. In het maximale geval 19,2 khz. Maar nou heb ik niet zo veel ervaring in het rekenen met bandwith. Normaal verlaag ik de samplerate van mijn drumsounds naar rond de 30 khz, voor een lekker beetje extra korreligheid, zonder dat ik de sound echt verneuk.

Nu de vr aag, voor de s950 bezitters: wat is een beetje lekkere bandwith instelling voor drums?

Vraag twee: er zit zo'n board in met digitale aansluiten + 'hard disk'. Volgens mij is dat om een atari hd aan te sluiten?? kan hier ook scsi op?? En als ik zo'n atari HD wil, naar welk type moet ik dan zoeken op marktplaats? Hoe groot zijn die dingen?? Is het het waard, of kan ik net zo goed iedere program op een floppy zetten?

Thanx!

Goeie vraag!
Ik heb net weer de draad opgepakt om met de 950 te sampelen. Moet alle kabels wel weer opnieuw leggen maja. Het is het waard!
Wat ik me van de vorige keer nog kan herinneren is dat ik voor de lowfreq drums een wat lagere freq koos en de hihats op een hogere rate.
Wat ook lekker is, vind ik dan, is het omlaag pitchen van een sample die je hebt opgepitched voor het opnemen..

R

Ik snap eerlijk gezegd je vraag niet zo,
ik bedoel ga lekker experimenteren en laat je verrassen.
Een ander kan voor jou niet bepalen wat jij van een S950 moet verwachten.

Wat dat optionele boardje betreft moet je even pb-en met forumlid vinnieq

Met die bandwith kan je instellen tot hoe hoog je sampled, als je dit lager instelt wordt het niet korrelig zoals bij een bitcrusher maar het wordt juist doffer, zoals bij een low pass filter.
Dus zie die functie een beetje als een LP filter, het is bedoeld om memory te saven, dus als je wat sampled, stel deze zo in dat ie net boven de freq. zit van je te samplen matriaal, dus een kick kan je bv ca 2-5Khz, vocals tot 5-8Khz, beetje luisteren kom je er wel uit, en het scheelt aardig wat memory.
De timestretch is leuk, krijg je een vage vibrato ofzoiets (die je in dance wel eens hoort) als je een vocal ofzo lang uitrekt.

In de S950 handleiding die je van de Akaipro site kunt downloaden staat een tabelletje met de sample rates die zij destijds aanraadden. Ook bij deze vrolijke Deutsche HipHuppers http://www.killacalles.de/go.htm?prod.htm. Maar ja, dat was uit de tijd dat elke byte goud waard was en gruizigheid niet de het meest belangrijke. Zoals Mikemix zegt, probeer het zelf uit ! Hangt ook van je muziek af en de plaats/functie van de samples in het geheel. Zelf ga ik zo laag mogelijk, echt als effect.

Je kunt er een Atari HD op aansluiten, zo'n 30 MB Megafile ding. Die van mij maakt een geluid als een stofzuiger dus dat is niet zo'n succes. Schijnt wel bij meer Atari HDs zo te zijn. Bovendien heb ik nu een S950 met SCSI board (IB109), alleen heb ik nog geen drive an de praat. Het blijft tobben. Ik zag laatst op Sonicstate iemand verkondigen dat een S950 alleen met en 60 MB Megafile overweg kan maar je ziet ook wel ads waar een S950 samen met een Atari Megafile 30 aangeboden wordt en zie ook dezelfde link van de Krauthoppers. misschien zijn ze wel heel kuhl en geven ze antwoord op je vragen. Overigens hou ik mijn Atari HD gewoon bij m'n 1040ST voor alle programmatjes. Aanrader ! Kijk ook eens bij electric cow !

En ik had weer ergens gelezen dat er alleen van die ouwe Syquest removable's op
die SCSI poort gaan.

Thanx voor de tips gasten!

Dat wordt voorlopig nog even met floppietjes pielen dus. En met die bandwith ga ik ook eens lekker spelen!

Back