emu1212m

marjan

Ingeburgerd
Hallo! Voor de drums gebruik ik de standaard midisynt van ms wavetable. Deze drumtrack wil ik van midi naar wave opnemen. Eerder kon ik bij recordingcontrols "monomix" selecteren en dan nam de geluidskaart het geluid op van "binnenuit". Dus als ik de mididrumtrack afspeelde nam de computer dit direct op (was geen mixer bij nodig). Bij de Emu kan weet ik niet hoe ik van "binnenuit" mnoet opnemen. Nu neem ik de miditrack op via de output van de emu naar de mixer naar de input van de emu weer. Weet iemand hoe je van "binnenuit" kan opnemen? Of moet t met die mixerstrips? Deze vind ik nogal vaag...hoe zou dat dan werken? Alvast bedankt voor de info. Groetjes Marjan:)

Hoi Marjan

Welkom op het forum.
Er is over problemen met de emu opnemen al is het 1 en ander gepost.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met deze kaart maar de zoekmachine is je vriend!

Re: emu1212m

Of moet t met die mixerstrips?

Klopt. Er staat waarschijnlijk een strip tussen die "WAVE" of "HOST WAVE" heet (zit nu niet achter mijn pc met 1212m dus kan het even niet checken). In die strip moet je een SEND toevoegen naar HOST WAVE. Klinkt krom, maar de ene is de uitgang van de computer naar de mixer van de 1212m en de ander is de uitgang van de 1212m naar de computer. De 1212m is ook het makkelijkst te begrijpen als je 'm ziet als een apart apparaat met aansluitingen van en naar de computer. Daarom moet je dus als je de computer zelf wilt opnemen, hem terugkoppelen in de 1212m mixer.

Was ik al bang voor. Ik gebruik nu de fysieke mixer, niet die van emu (jaa, die van emu wordt natiuurlijk wel gebruikt maar ik gebruik m niet actief) . 'kga maar ns kijken of het me lukt, tot nu toe doe ik niets met die hele emu mixer en doe ik alles via een Lem mixer. Maar doordat het geluid daardoor "rondjes" maakt - van geluidkrt naar mixer input via output mixer weer naar input geluidskrt via line out geluidskrt weer naar mixer etc..
Klaat t vanavond nog wel ff weten als ik er aan toe kom nog even te puzzelen. Grtjs m:) :)

Hoi, ik heb eventjes gekeken voor je. In het begin zat ik er ook een beetje mee te rotzooien, maar het heeft allemaal met routing te maken. Zoals al gezegd is; je moet het eigenlijk als een apart apparaat zien en niet als onderdeel van je pc, dat maakt het wat makkelijker te begrijpen.

Maar nu: het opnemen van interne sounds.
- speel je geluid af
- open je recorder
- ga naar de patchmix dsp mixer
Een beetje afhankelijk van je configuratie moet je daar het volgende doen:
- "I/O card in L" en "R" moet je muten (in de mixer, channel strips), dan neem je geen geluid meer op van buitenaf.
- "WAVE L/R" in de mixer is het geluid wat je door gaat sturen naar je recorder zeer waarschijnlijk.

- ga rechtsboven naar "outputs" --> "host"
- Dan moet "WAVE L/R" "geroute" worden naar of "mix" of "mon" wat er links naast staat. (ik gebruik daar "mix" voor, want het geluid van de monitor gebruik ik om het totaal volume mee te regelen etc. Terwijl je met de "mix-schuif" de uitgangs of ingangsvolumes netjes gelijk kunt houden.) Misschien wat onduidelijk, maar ik bedoel dat je je boxen/monitors gewoon harder of zachter kunt zetten zonder dat je record levels daardoor beïnvloed worden.
- Nu heb je je WAVE L/R geluid uit je mixer (channel strip) uitgestuurd naar je recorder.

Ik hoop dat het je hiermee lukt :)

Hallo! Heb t net geprobeerd maar het lukt niet. Als ik output en dan host selecteer kan ik daar verder niets muteren ofzo. Vervolgens kan ik wel een x-je zetten bij mix ipv mon, da's alles. Het routen naar mn recorder lukt niet. Of moet ik nog iets van een "send" aanmaken? In dat geval: wat moet je dan kiezen, en moet dan dan een strip zijn die al bestaat of moet je een nwe daarvoor maken? 8D
Ik ben oke in wiskunde en in computers maarrrr patchmixers van emuuu??
:) :)

dat "x"je voor MIX is goed ja, dan stuur je de WAVE L/R uit. maak anders `ns ff wat screenshotjes? is misschien ff wat makkelijker te zien hoe alles staat ingesteld.

ik heb er trouwens geen aparte sends voor aan hoeven maken in de mixer

Nou, het is me al gelukt, alleen weer op een andere manier dan jij (phony) beschreef. Hoefde alleen de "send" in te voeren en iets specifeks te selecteren en dan werkt t. t specifieke ben ik ff vergeten maar als ik t zie weet ik t weer. Ben ook aan t klooien met die effecten, maar als ik zing dan worden de stem wel opgenomen maar gaan die effecten niet mee. Da's jammer want de effecten van de mixer zijn niet zo mooi en die van t opnameprogranma zijn wel mooi maar nemen geheugen in beslag en dan gaat de computer "geluidtrillen"...:)

Ik heb precies hetzelfde probleem waarbij ik na het aandachtig lezen van deze pagina nog steeds het probleem heb, oftewel dat ik m`n midi niet om kan zetten in een wave formaat.
Ik heb alles geprobeerd wat hierboven staat vermeld maar volgens mij doe ik iets verkeerd,

Ik ga zoals verteld word naar "outputs" >>> "host" en dan staat er dat de "WAVE L/R" geroute moet worden naar Mix, maar in het gehele scherm van outputs staat WAVE L/R er niet, en als het er staat dan kan ik niet kiezen tussen mon of mix.
Wat mij ook niet echt helemaal duidelijk is, is welke sessie keuze ik moet maken ?

Ik zit hier al echt een tijdje mee te klooien maar het lukt gewoon niet, ik hoop dat het me via deze weg lukt

Groetjes

Goran

Hallo Goran, het is erg makkelijk, je kunt uit de sessies de "product default"kiezen. Ik zeg het nu even zoals ik me het herinner, morgen kijk ik even op mn andere computer dan kan ik even checken of m'n verhaal klopt:

Eerst kijken op welke strip het signaal binnenkomt door gewoon even een miditrack af te laten spelen: als het goed is de linker strip: (host)wave

In deze strip een "send" toevoegen met rechterkant muisknop, kies dan de onderste van de 3 (iets met monitor of zo) en dan even een enter geven aan de huppeldepup die hij geeft.

Vervolgens is het misschien bij jouw opnamesoftware (bij mijn software wel) nodig om in de recording VU meter aangeven op welk kanaal hij moet recorden. Die huppeldepup asio , die je hierboven geslecteerd hebt door een enter te geven, moet je dan kiezen.

Succes!!

Ok, das in ieder geval een stap in de goeie richting ! :) , alleen nu heb ik Tig audio recording programma`s gedownload maar hij geeft geen muziek door, je ziet dat metertje ook bewegen wat normaal wel gebeurd ( op en neer ) als je iets van audio hoort ...
welke programma gebruik jij om te recorden?

alvast bedankt

Goran

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Goran8000
maar hij geeft geen muziek door,

Goran

Nu je dit midiverhaal uitprobeert en de hierboven beschreven stappen uitvoerde of krijg je zowieso geen geluid uit de kaart?

In het 1e geval klopt het dat je het geluid niet hoort, hij neemt echter de midi wel op als je de miditrack afspeelt. Na het afspelen heeft hij wel een wav track opgenomen als t goed is. Je moet echter wel uitslag in de recording vu meter zien. Maarrrr het kan ook zijn dat je niets ziet omdat je bij sommige programma's iets moet selecteren in die meter om dergelijke "uitslag" te zien

Je hebt inderdaad gelijk, ik hoor niets maar het "wave" balkje/strip gaat wel op en neer ( bij de PatchMix DSP), dus er is wel iets van geluid bezig, ben alleen nog geen opname programma tegengekomen waar je de Vu-Meter kan instellen , mischien dat het daardoor komt ... Met welk programma neem jij dingen op? daar zou je me enorm mee kunnen helpen aangezien je al aangaf dat je met de software die jij gebruikt De Vu-meter in te stellen

Alvast bedankt

Goran

Laatst gewijzigd:
In die wavestrip moet je een send toevoegen met rechtermuisknop: insert asio direct monitor. Vervolgens kom je in menu : select send out en input. Geef dan gewoon een enter op de oke knop want hij selecteerd vanzelf een beschikbare asio uit en in.
Speel dan de miditrack af door op record te toetsen.
Ik gebruik n-track. Heb verder cubasis en wavelab maar die vind ik niet zo fijn in het gebruik.
Maar ikvind het vreemd dat je in de software die je gebruikt geen vu meter kan zien. Moet je gewoon even onder een menu view kijken ofzo. Succes!

ik vind het allemaal een beetje vaag dus ik heb gewoon een "midi to wav" encoder gedownload waarmee ik gewoon kan doen wat ik wou doen .

In ieder geval bedankt voor al je uitleg ;)

Goran

Back