Techno Pizzicato Sound

Origineel geplaatst door THM
Hij zit niet enkel in de XV-series maar ook in de XP-series.
Natuurlijk kan je een gelijkaardige sound op elke (virtueel) analoge synth maken, maar "de" oorspronkelijke pizz-patch van Faithless kwam uit een Roland JD-800.
En dus ook in de JD-990

Yep !

ff een snel pizzicato-probeerseltje

Ingredienten:
1 virus indigo
1 init patch
15 minuten tijd
heel veel liefde
brak inspelen (en lekker zo laten;) )
voldoende (interne) reverb toevoegen
uurtje laten bezinken en vervolgens posten :)

Met meer tijd en moeite zal het ongetwijfeld nog beter worden

Attachments

• faith.mp3
    563,4 KB · Bekeken: 132
Mooi gedaan in 15 min !!!! :okdan:

met opnemen en nog wat fine-tunen ben ik er stiekem toch nog wel iets langer mee bezig geweest ;). Maar na 15 minuten had ik al wel het geluidje gemaakt op mijn hoofdtelefoon.

Origineel geplaatst door jostiii
Maar ik denk dat de topicstarter meer antwoord wil in de richting van "hoe synthesize je dit" met bijv. (virtual) analog, fm, granular, enz. enz.

Dat heb je goed! Het is inderdaad niet m'n bedoeling om een Roland rompler in huis te halen; ik wil echt leren patches bouwen en dat gaat maar al doende :)

Dat gepiel van jostiii is trouwens erg hip :{

Wat wordt onder een "supersaw" eigenlijk verstaan? Een gewone zaagtand zal het wel niet zijn, anders noemde iedereen die waveform "saw" zonder meer natuurlijk. Is het misschien 2 oscillators (beiden zaagtandje) en wat gedetuned t.o.v. elkaar? Of misschien volgens een bepaalde waarde van elkaar gedetuned?

Alvast dank u wel. Ik zal binnenkort eens iets proberen en dan ook hier een deuntje posten :)

Origineel geplaatst door Steven V
Wat wordt onder een "supersaw" eigenlijk verstaan? Een gewone zaagtand zal het wel niet zijn, anders noemde iedereen die waveform "saw" zonder meer natuurlijk.
De term "supersaw" was eigenlijk een Roland concept maar kan in principe met om het even welke modular gedaan worden:

het gaat hem om zeven (7 !!) saw waveforms die simultaan spelen, maar met allemaal een lichtjes van elkaar verschillende fine tuning.

Dus met de fine tuning doe je bvb. dit:

saw 1: fine tuning -0.5
saw 2: fine tuning -0.3
saw 3: fine tuning -0.1
saw 4: fine tuning 0 (geen fine tuning nodig)
saw 5: fine tuning +0.1
saw 6: fine tuning +0.3
saw 7: fine tuning +0.5

Yupla !!!

Het hoeft in theorie geen modular te zijn, maar welke gewone synth heeft 7 saw oscillatoren ?
Je kan ze natuurlijk gaan maken met een gewone synth door laag per laag op te nemen (layeren dus)...

En hoe verder je uit elkaar je gaat detunen, hoe vetter de sound wordt.
Maar natuurlijk niet gaan overdrijven... Trop is teveel...

Origineel geplaatst door THM
Hij zit niet enkel in de XV-series maar ook in de XP-series.
Natuurlijk kan je een gelijkaardige sound op elke (virtueel) analoge synth maken, maar "de" oorspronkelijke pizz-patch van Faithless kwam uit een Roland JD-800.

Ja idd, die patch zit ook in de jd990 en jv, ik vind die van de jv beter klinken dan uit de XV, de JV en JD hebben een iets betere kleuring. De xv klinkt wat cleaner en

Ja precies,

Hij zit echt in talloze roland bakjes.

Maar ik denk dat de topicstarter meer antwoord wil in de richting van "hoe synthesize je dit" met bijv. (virtual) analog, fm, granular, enz. enz. Een pizzicato waveformpje uit je rompler pikken en er reverb eroverheen knallen kan iedereen ;-) -- Het is wel het effectiefst natuurlijk, en zeer efficient when you're in a hurry, maar this being a synthesizer forum is het leuker om wat dieper in te graven over "hoe dan".

Quite frankly denk ik een supersaw met korte decays niet in de richting komt. Ja, je hebt dan een staccato "stab" waarmee je fijn kunt arpen, maar dat is nog in de verste verte geen pizzicato. Het mist ook de kenmerkende "pluk".

in mijn probeersel zit idd ook weinig saw... wel pulse, fm en wavetable (gemixt met een tikje zaagtand), dit alles gedetuned en unisono gespeeld.

In de bijlage een eerste probeerseltje.

De patch maakt gebruikt van één zaagtand (OSC1) en een Lowpass Filter. Attack op 0, Decay op 64, de rest van de ADSR gebruik ik niet. Voor de Filter envelope heb ik identieke instellingen als voor de Amp envelope. Daarna een beetje draaien aan de envelope amount knop om het zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen. Verder werd ook een klein beetje suboscillator gebruikt.

De patch gebruikt op het moment géén reverb (effect send staat op 0), maar wel chorus. Als ik die chorus wegdraai (staat nu rond 50), merk je heel snel dat de patch aan power inboet; het wordt maar dunnetjes. Vreemd genoeg hoor ik niks van de reverb als ik de send niet boven 100 of zo draai... misschien is dit een instelling in de reverb.

Als uitgangspunt heb ik niet een 'lege patch' maar een patch gebruikt die, mits de modulaties weg te laten, in de verte een beetje leek op de pizzicato die ik zoek.

Zo, ik hoop dat jullie me wat kunnen bijsturen :)

Attachments

• pizz.mp3
    496,5 KB · Bekeken: 112
ik heb ook een poging gedaan. ik zit wel vrij dicht eigelijk. het is ook een geluid dat je in een akkoord moet spelen. want 1 enkele noot klinkt niet zo heel speciaal.
tkomt er voornamelijk op aan de envelopes van de cutoff juist in te stellen.

Laatst gewijzigd:
Dat klinkt al aardig zo!

Nu alleen nog een echt accoustisch "plukje" eraan en steek je hand maar in de lucht :D

idd, dat acoustische randje kom ik nog tekort. hoe zou dat op te lossen zijn eigelijk? (zonder een sample te gebruiken natuurlijk)

Volgens mij staat er in de Virus tutorial van Howard Scarr iets over *pakt-boekje-erbij*

Plucked Strings
This is one of my personal favourites because it is simple enough to serve as a PATCH: NYLON BC
template for countless related sounds. I not only based NylSolo HS on this
patch, but also all my pianos. Play low notes to see why.
Let’s head straight for the modulation matrix: ASSIGN 1 is used for vibrato
(ModWheel controls LFO 3OscAmt), ASSIGN 2 shortens amplifier attack as
well as opening Filter 2 a little when notes are played harder, and ASSIGN 3
balances out the volume across the keyboard.
Checking OSC BAL shows us that only oscillator 1 is being used - one reason
why Nylon BC sounds like single strings. The oscillator certainly doesn’t sound
like a sawtooth or pulse wave, so tweak the WAVE SEL knob to find out. Yes,
it’s one of the extra waves (5). Temporarily turn SHAPE up to 64 (pure sawtooth)
so that we can hear the effect of the filters better.
To test what the filters are really doing, defeat any effects and use a
harmonically rich sound source (either sawtooth or noise).
64 Acoustic Instruments
Restore Nylon BC by stepping up and down a patch. The soft ‘pluck’ and
some of the dynamics are due to meticulous work on the envelope settings:
Amplifier ATTACK is nominally quite slow (40), but we already know that this
parameter is being modulated by Velocity (see ASSIGN 2). Velocity is also
being used to modulate Filt1EnvAmt and Filt2EnvAmt (press the main EDIT
button and check the Velocity parameters) so the sound gets brighter when
you play harder. Both DECAYs are quite short - the sound only disappears
slowly because of the Time parameters - look in the Filter EDIT menu for these.
Now let’s see whether this sound can be turned into something like a mandolin.
The following is a complete walkthrough from Nylon BC to a fairly complex
mandolin sound, pulling out all the stops. Although there is a complete list at
the end of this section, you should follow the text first.

Origineel geplaatst door isnieZot
idd, dat acoustische randje kom ik nog tekort. hoe zou dat op te lossen zijn eigelijk? (zonder een sample te gebruiken natuurlijk)

Statisch gefilterde bandpass noise met een negatieve expontiele envelope curve op de decay van de volume en 0 attack :). Klein tikje resonantie en keytracking op 100%.

Op een Virus TI (maar exact na te doen op een C, of een B zonder de EQ):

- osc 1 saw, semitone -12
- osc 2 pulse, semitone +12
- osc 3 saw, semitone 0
- subosc = 10
- lfo1 = triangle, speed = 48 -> 100% pulsewith osc1+2
- filter envelope negatief
- filter 1 envelope amount = 127
- filter A=40, D=127, S=127, slope=0, R=127
- beetje unison
- compressie + reverb via VST plugin

Eigenlijk helemaal niet tevreden mee, maar heb er nu lang genoeg mee gepield dat het zonde is om 'm niet te posten...

Attachments

• faithless.mp3
    574,1 KB · Bekeken: 138
ik heb er nog eentje, nu zit ik wel ERG dicht vind ik. de sleutel tot alles is gewoon de reverb. de patch opzich is niet zo moeilijk. maar tis gewoon de reverb en de akkoorden die hem zo dik maken. en ook de tuning van je synth. allesinds 1 osc op -12 semitonen. de patch is gemaakt in absynth 3.0 trouwens, als iemand interesse heeft post ik hem wel.
eventjes snel een midifile gedownload en hoppa!

Attachments

• pizza.mp3
    289,9 KB · Bekeken: 125
Back