Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ehm ik ervaar soms de nadelen van geen les hebben gehad
maar daar staat tegenover dat mijn geest niks in de weg staat, wbt componeren en lekker improviseren
ik zeg dus niet dat les nemen geen zin heeft maar het kan ook improvisatie technisch tegen je werken
waarom zou iemand niet alleen de akkoordenleer kunnen leren en notenschrift achterwege kunnen laten?
).niets maar ik wilde deze draad even gaan volgen

(alhoewel ik het niet erg vind dat al deze threads een schopje gehad hebben
).
Enn........... Hoe beter je piano leert spelen, hoe sneller je kunt typen.
.
Wat is verkocht?
Ik ben het met je eens en toch ook weer niet helemaal... Goed kunnen spelen of verstand hebben van akkoorden en handig zijn met harmonisatie is niet per sé afhankelijk van het noten kunnen lezen. Dat weet ik uit eigen ervaring.Echt, ik snap er helemaal niks van. Pak een theorie boekje, ga een paar avondjes zitten en je weet precies waar je mee bezig bent. Het is echt niet meer dan 5 lijntjes, zwarte bolletjes, een mol en een kruis. Het voegt zoveel toe aan wat je aan het doen bent, al is het alleen maar om voorbeeldjes uit een boek te kunnen spelen, als inspiratie, zodat je daarmee zelf weer verder kunt. En trouwens, als je geen geschreven stukken speelt en alleen maar zelf zit te pielen, en dan ook nog zonder les, zal je vooruitgang in techniek en inzicht heel wat langzamer zijn. Dan nog even doorlezen over intervallen en je bent al helemaal een stuk verder.
Dan zijn er mensen die ook nog zeggen dat les nemen je tegen kan houden in bijvoorbeeld improvisatie. Dan vraag ik me af bij wat voor leraar je hebt gezeten. Advies: zoek een goede leraar uit die les geeft op het conservatorium/ gestudeerd heeft aan het conservatorium. Zo heb ik les gehad van toetsenisten die bij marco borsato spelen, bij Thé Lau, Vrienden van Amstel Live, NS jazz festival... Nou, en aan die mensen heb je heel veel, en kan je superveel van leren, op alle gebieden, techniek van de synths, eigen techniek, improvisatie, gehoor, nummers schrijven. En nee, dat gaat niet zonder notenschrift. Want uitbreiden van inspiratie en techniek kan (als je het goed wilt doen) op maar 1 manier, en dat is blijven oefenen op stukken die net iets moeilijker zijn dan de stukken die je al kent. En wederom: Dat is niet te doen als je geen noten kan lezen.
Misschien ben ik wat gedreven hierin, ook omdat ik op het conservatorium heb gezeten met alleen maar gedreven mensen om me heen. Maar als mensen tevreden zijn met wat ze doen, zonder noten te kunnen lezen is dat natuurlijk prima. Maar wil je verder in je eigen ontwikkeling, zul je daar wel je best voor moeten doen en niet denken dat het zomaar 1, 2, 3 kan. Dan is het achteraf zonde van de moeite en tijd die je erin hebt gestoken als je teleurgesteld bent omdat je niet in een paar weekjes alles beheerst.
Zo hehe, dat is eruit.![]()
Als je het écht wilt, mag het IMO ook best een paar centen kosten. De mensen die jou les geven hebben daar zelf ook heel veel tijd en energie in gestoken en dat mag best wat kosten. De meeste muziekscholen passen hun tarieven aan op je inkomen en je kunt dus als je niet veel verdient voor een habbekrats terecht. Les via internet?!? Gaat er bij mij niet in.Andere vraagelke sites leren je dit online en zijn gratis.
er moeten vast wel sites zijn waar vakidioten online beginnerscursussen hebben eergezet?
toch denk ik wel dat veel mensen jaren blijven hangen in het kunstje wat ze zichzelf hebben aangeleerd en weinig tot geen groei doormaken. Dit is prima als je er zelf gelukkig mee bent overigens.Overigens geloof ik er helemaal niks van dat je je eigen spel alleen maar op een hoger plan kunt tillen dankzij noten lezen. Drive, inzet en muzikaliteit zijn veel belangrijker. Je moet het echt heel leuk vinden, anders kom je nergens.
Je vat mijn post mooi samen, zo.Heb je het echt nodig? nee dus, maar verdomd handig is het wel.
Ben ik het niet mee eens. Als je in de regionen van Chopin komt, wordt het dus echt wel lastig om die brei te lezen. Ik heb er in elk geval wél moeite mee.Overigens is noten leren lezen echt zeer eenvoudig, ik denk dat je in 1 weekend flink oefenen wel in staat moet kunnen zijn om noten te kunnen lezen. Daarna ben je nog wel jaren bezig om het ook snel te kunnen lezen en goed te kunnen interpreteren naar spel, maar het initiele lezen van noten is echt niet moelijk door de beperkte hoeveelheid notatie regels.
dat klopt, daarom zei ik ook; 'Daarna ben je nog wel jaren bezig om het ook snel te kunnen lezen en goed te kunnen interpreteren naar spel'Als je in de regionen van Chopin komt, wordt het dus echt wel lastig om die brei te lezen.
(was het maar waar).
Volledig met je eens! AMV, dat is een sleutelbegrip. Pas toen ik die lessen ging volgen, samen in een leuke groep anderen, ging voor mij de wereld van de muziek echt open. Je leert als het ware de taal en de grammatica van de muziek en dan begrijp je alles veel beter en sneller. Je luistert gewoon beter. Noten lezen? Dat leer je echt in 6 maanden met één keer in de week les. Solfège, zeg maar een muziekaal dictee, ik heb ervan genoten! Ik ben nooit zo ver gegaan als op een conservatorium: mijn einddoel was het lesgeven aan kinderen.Zonder algemene muzikale vorming mis je de basis voor willekeurig welk instrument dan ook. ... [even wat weggelaten] [even niet alles = wat er wordt bedoelt] .... Het maakt je leven dus een stuk makkelijker en uiteindelijk ook veel leuker![]()

Uhh... Is dat niet 'vriendinnetjespolitiek'?... ze houden meer van het ideaal "Het meisje dat dixie, dwarsfluit, piano, viool, klarinet, gitaar volgt en tevens de kleindochter is van schepen van cultuur..." maw vriendjespolitiek.

Dus Sjaak, ik ben het met je eens! De enige kritiek die ik kan bedenken is dat 'wordt bedoeld' natuurlijk zo geschreven wordt![]()
't wordt toch eens tijd voor een spelchecker op het synthforum.