piano/keyboardles en akkoordenleer

Origineel geplaatst door sten
Is het notenschrift ook te leren middels zelfstudie?
Misschien een goed basisboek kopen (www.edly.com ?) en de eenvoudige liedjes met 1 vinger naspelen !? Want het gaat toch alleen om de schriftelijke vertaling van toonhoogte en toonlengte?

Ja.

Als ik alle basisaccoorden en toonladders ken, zou ik die accoorden en toonladders kunnen mappen op eventuele notenschriften. Door kennis van toonladders zou je goed moeten kunnen improviseren.

Nee. Het is handig om theoretische kennis te hebben om te werken aan improvisatie, maar die kennis alleen is niet voldoende: je moet het leren toe te passen i.p.v. (achteraf) kunnen uitleggen waarom iets wel/niet klinkt/werkt en dat is iets dat je met de oortjes doet...

Re: Re: Re: Re: piano/keyboardles en akkoordenleer

Re: Re: Re: Re: piano/keyboardles en akkoordenleer

Origineel geplaatst door maxdox
Dit is mijn mening; veel mensen, vooral klassiek geschoolde lui, zijn het er hier niet mee eens. Maar in de noten zit geen muziek

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Tja, een kookrecept is ook geen maaltijd, maar op de een of andere manier lukt het veel gemakkelijker iets lekkers op tafel te krijgen met die lettertjes en woordjes...

Een Kerstgedachte ;)

Wout

Goede analoog *D

Om het verder te trekken:
Een goede kok moet eerst een goede smaak ontwikkeld hebben, wilt de kok begrijpen hoe de gerechten die op papier staan beschreven lekker klaar kan maken.

Zo is het ook met muziek. Pas wanneer je doorhebt wat achter de noten steekt, kan je de partij spelen hoe de componist het bedoelt heeft. (of hoe jij het muzikaal interpreteert)

Ik beweer dan ook niet dat notenschrift zinloos is. Integendeel. (lees m'n post maar goed)
Notenschrift is een communicatie middel. Volgorde van leren zou ik zeggen:
1) Pas wanneer een muzikant het muzikaal kan interpreteren, wordt het muziek. Imho is het daarom belangrijker eerst te leren de piano muzikaal te benaderen.
2) Daarnaast kan je heel muzikaal zijn, maar zonder techniek kan je je niet uiten; daarom komt techniek op de 2de plaats.
3) Omdat je naast je muzikale gehoor houvast moet hebben, is het daarnaast ook belangrijk de theorie te snappen. Theorie kan je alleen echt begrijpen wanneer je het combineert met je muzikaliteit (punt 1). Theorie moet een wisselwerking zijn van begrip en gehoor.
4) Pas als je begrijpt dat het draait om bovenstaande punten, dan is het zinvol om noten te lezen. Ik denk dat je op deze manier ook echt de noten kan lezen; daarmee bedoel ik dat je ongeveer al hoort hoe iets klinkt. Andersom ook. Als je de theorie al begrijpt, en ook ritmisch en muzikaal een bepaalde basis hebt, dan is het lezen veel makkelijker. Ik denk dat 't dan meer een onderbewust process wordt en je er niet meer over na hoeft te denken.

Maar goed; je kan ook eerst noten leren, en daarna mbv de noten muziek te leren. Het nadeel is dat je op die manier geen contact krijgt met de riedeltjes die je speelt.

Origineel geplaatst door Steven V
In het begin geven ze natuurlijk kinderliedjes voor pianoles, maar je moet toch ergens beginnen...

Kijk, dit vind ik nou een goed voorbeeld van de "klassieke leerschool". Het is al moeilijk om als oudere te beginnen met pianoles, maar als je geen muzikale feedback krijgt (mieke heeft een lammetje is behoorlijk irritant), dan moet je wel super gemotiveerd zijn om door te zetten.
Het is daarom ook onzin om dit aan te leren. Echt jammer dat ze op jouw muziek school hier geen rekening mee houden.
Daarom is de blues zo ideaal. Dit is ideale stof om mee te beginnen, je leert er tevens een stuk theorie bij (die overal terugkomt) en verder is de muzikale feedback in principe veel fijner.

PS: ik ben zelf ook maar pas begonnen met piano. En ben ook helemaal geen muzikaal wonder kindje. Ik schreeuw toch hoog van de daken, omdat ik echt denk dat er een misverstanden bestaan over het leren van muziek. Dus ik moet nog afwachten of die methode die ik aanprijs echt werkt. dunno.

Is het notenschrift ook te leren middels zelfstudie?
Misschien een goed basisboek kopen (www.edly.com ?)

Edly heeft een theorie boek gemaakt waarbij de theorie echt enorm goed wordt uitgelegd. Geschikt voor zelfstudie; maar ook ter begeleiding van je piano les. Hij betrekt altijd de muziek in zijn theorie. Hij noemt het niet voor niks "music theory for practical people"

Maar, het is geen piano boek-lesboek
Hiernaast heeft hij een piano les-boek gemaakt welke de blues neemt als uitgangspunt. Het is los te gebruiken van zijn theorie boek, maar behoudt hetzelfde principe.
Hij gebruikt overigens gewoon partituren om de blues te leren; maar meldt erbij dat je zeker mag 'vals' spelen door het op gehoor na te spelen (je leraar kan je hierbij helpen).

Naast Edly's methode, wil ik Mark Levine's piano-theorie boek aanraden. Ook dit keer zelfde principe; maar dit boek vereist wel de minimale theorie/techniek/piano kennis, dus als inleiding is ligt de lat iets te hoog (maar het is niet pretentieus geschreven).
Hij hamert er trouwens ook steeds op stukken niet van papier, maar op gehoor te leren. Verder geeft hij steeds praktijk voorbeelden van toegepaste jazz-theorie. Je leert tevens een hoop jazz luisteren dus!

ik weet in ding ivm met deze discussie: Ik zou volgens kenners een zeer goed muzikaal gehoor hebben, en kan redelijk gemakkelijk akkoorden en toonladders op het gehoor vinden, maar ik voel toch dat ik beperkt wordt door het gebrek aan kennis van muziektheorie. Ik ga dus weer studeren, maar wel diy. De saaie stukken zijn op het eerste zicht meschien overbodig, maar hoe verder je gaat, hoe meer je er mee kan doen qua inspiratie verwerken

het is wel zo dat de creativiteit in veel muziekacademies er uit genepen wordt, maar dat ligt niet aan de notenleer of akkoorden en harmonieleer, maar aan de lesmethode en het uitgenepen referentiemateriaal.

ik ben eigenlijk ook op zoek naar goede boeken, iemand tips?

Re: Re: Re: Re: Re: piano/keyboardles en akkoordenleer

Re: Re: Re: Re: Re: piano/keyboardles en akkoordenleer

Origineel geplaatst door maxdox
Kijk, dit vind ik nou een goed voorbeeld van de "klassieke leerschool". Het is al moeilijk om als oudere te beginnen met pianoles, maar als je geen muzikale feedback krijgt (mieke heeft een lammetje is behoorlijk irritant), dan moet je wel super gemotiveerd zijn om door te zetten.
Het is daarom ook onzin om dit aan te leren. Echt jammer dat ze op jouw muziek school hier geen rekening mee houden.
Daarom is de blues zo ideaal. Dit is ideale stof om mee te beginnen, je leert er tevens een stuk theorie bij (die overal terugkomt) en verder is de muzikale feedback in principe veel fijner.

Tja, het is een klassieke school waar ik zit, en ik vind ze inderdaad bekrompen. Ze zijn zelfs zo bekrompen dat er in de pauze van de notenleer niet op de piano mag gespeeld worden... Ik lap daar natuurlijk mijn laars aan en heb zo al een paar keer tegen de lamp gelopen. Zo'n houding spoort toch niet aan tot muzikaliteit? Ze zouden het moeten aanmoedigen vind ik. Maar ja, niks aan te doen.

Kun je die blues techniek waar je het over hebt, ergens uit een boek of zo leren? Ik vind dit namelijk zeer interessant en wil graag bijleren! Daarnaast klinkt blues ook de max natuurlijk :maffia:

Bij nader inzien: je uitleg over deze vraag staat hierboven al. :) Bedankt!

Thanks !
Nuttige links.

Ter info, ik ben op dit moment zoekende naar een piano/keyboard leraar voor jazz/blues/pop muziek. Het boek van edly staat in bestelling en dat gaan we parallel gebruiken.

Ben er nog niet over uit of ik specifiek piano of keyboard les ga nemen (of een soort van combi).

Ben er nog niet over uit of ik specifiek piano of keyboard les ga nemen (of een soort van combi).
Keyboardles gaat er volgens mij van uit dat je een soort begeleidingsautomaat op je apparaat hebt zitten (arranger keyboard dus).

Kijk eens op de prikborden van de bibliotheek, de muziekschool en het conservatorium in de buurt. Daar staan altijd docenten op die zich aanbieden.

Eey Sten, als je m'n setup zoals afgesproken komt bewonderen leer ik je wel wat basiskneepjes. ;)

Wil hier nog wel even aan toevoegen dat een pianoleraar niet voor iedereen is weggelegd . Ben hier even bij mij in de buurt bij een muziekschool wezen kijken. 1 uur in de week piano les, kost per jaar 850 euro. Dat kan ik helaas niet opbrengen. De best man vertelde mij dat het wat goedkoper had kunnen zijn, maarja de belasting rekent gewoon het volle pond 20%, tsjakka. Lang Leve Nederland! Op sport en cultuur behoort men geen belasting te heffen.

Wil hier nog wel even aan toevoegen dat een pianoleraar niet voor iedereen is weggelegd . Ben hier even bij mij in de buurt bij een muziekschool wezen kijken. 1 uur in de week piano les, kost per jaar 850 euro. Dat kan ik helaas niet opbrengen. De best man vertelde mij dat het wat goedkoper had kunnen zijn, maarja de belasting rekent gewoon het volle pond 20%, tsjakka. Lang Leve Nederland! Op sport en cultuur behoort men geen belasting te heffen.

Onderwijs is vrijgesteld van BTW hoor

En het is inderdaad duur, ik wil het komende jaar ook weer mijn kennis gaan verfrissen en een jaartje les gaan nemen. Ik ga echter voor een Jazz pianist van het Conservatorium die gewoon aan huis les komt geven ipv. de muziekschool.

850 / (pakweg 40 weken) = 21 euro per uur

Je mocht willen dat in alle branches zo'n laag uurtarief gold ;)

850 / (pakweg 40 weken) = 21 euro per uur

Je mocht willen dat in alle branches zo'n laag uurtarief gold ;)

Misschien, maar is toch nog bijna 85 euro in de maand. Ik heb helaas nog meer kosten, dus dat kan ik helaas niet opbrengen.

Back