Mackie HR824, Genelec 1030 of Dynaudio BM6a??

Hoezo een Deja-vu?

Er wordt zoveel over monitors en headsets geboomt terwijl er zo weinig reacties in de tracks zijn.
De kwaliteit van je monitors zegt niets direct over de kwaliteit van je mixen. Er zit wel een verband tussen maar wat mij betreft wordt dit heftig overschat.

En dat monitors te goed zouden klinken? Dat snap ik niet eerlijk gezegd.
Ben het helemaal eens met Mischa dat je ruimte goed moet zijn en daarnaast moet je gewoon leren luisteren naar je monitors. Dat laatste maakt het tot een persoonlijke keuze van wat jij vindt wat het beste klinkt.
Voor mezelf weet ik wel dat ik zo neutraal mogelijk het fijnste vindt. En daar moet je gewoon aan wennen maar dan kun je wel veel nauwkeuriger de details in je mix bepalen want je hoort alles.

Welke

Welke

voor de prijs van de Mackie en de BM audio koop je ook een 8040a, alle drie zijn goed.
Ze hebben elk hun eigen sterktes, in dit geval zou ik voor de 8040a's gaan.
Die geven een goed beeld bij veel soorten muziek.
Bij alleen pop en rock muziek is mischien de Dynaudio een betere keus, bij Dance en house in alle vormen mischien de Mackie maar allover zou ik voor de Genelecs kiezen.

even over de genelecs, die vind ik ERG ongeschikt voor techno/dance in het algemeen...ze kleuren behoorlijk en het is heel lastig om warmte in je mix te behouden/krijgen.

voor 700 euro/stuk als richtprijs zou ik zeker even gaan luisteren naar de KRK V8's (mk2). Strak laag, transparant...

...en ik ben dan weer een ADAM-liefhebber, een merk dat meestal vergeten wordt.

Ik had eerst Behringer Truths (niet slecht voor wat ze kosten vind ik), daarna heb ik Mackie HR824's gekocht (een hele vooruitgang!).
De Mackies zijn heel goed in het laag, alleen had ik mijn twijfels over het laag-mid.
Ik heb ze weer verkocht en ben voor Adam gegaan (P33-a). Ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad! Ik vind de Adams veel neutraler klinken dan de Mackies en het stereobeeld vind ik echt een wereld van verschil. Dit is natuurlijk iets persoonlijks.

(Ik kreeg ook vlug hoofdpijn van de Mackies, iets waar ik nu helemaal geen last meer van heb.)

Het lijkt nu alsof ik de Mackies echt niks vind, maar dat is niet waar. Ik vind ze nog steeds goed voor techno&house omdat ze zo laag en luid gaan. Dynaudio bm6a's zijn gedetailleerder, maar minder in het laag dan de mackies vind ik. Het is maar wat je wilt.
De nieuwe genelec-serie heb ik nooit gehoord.
Ga zeker zelf eens luisteren!

Origineel geplaatst door Jochen
...en ik ben dan weer een ADAM-liefhebber, een merk dat meestal vergeten wordt.

Ik had eerst Behringer Truths (niet slecht voor wat ze kosten vind ik), daarna heb ik Mackie HR824's gekocht (een hele vooruitgang!).
De Mackies zijn heel goed in het laag, alleen had ik mijn twijfels over het laag-mid.
Ik heb ze weer verkocht en ben voor Adam gegaan (P33-a). Ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad! Ik vind de Adams veel neutraler klinken dan de Mackies en het stereobeeld vind ik echt een wereld van verschil. Dit is natuurlijk iets persoonlijks.

(Ik kreeg ook vlug hoofdpijn van de Mackies, iets waar ik nu helemaal geen last meer van heb.)

Het lijkt nu alsof ik de Mackies echt niks vind, maar dat is niet waar. Ik vind ze nog steeds goed voor techno&house omdat ze zo laag en luid gaan. Dynaudio bm6a's zijn gedetailleerder, maar minder in het laag dan de mackies vind ik. Het is maar wat je wilt.
De nieuwe genelec-serie heb ik nooit gehoord.
Ga zeker zelf eens luisteren!

He Jochen!

Ik sta zelf ook op het punt nieuwe monitoren te kopen en ik had ook de p33a's in gedachten. Wat voor soort muziek maak jij dan ermee? Merk je veel verschil door die 2e bass speaker ten opzichte van de Mackies?

Groetjes Alan

Ik zou zeggen probeer eens PMC.

nu heb je ook TB2a

Dat zijn actieve, die PMC's hebben ook erg lekker laag.

Zelf heb ik passieve DB1-S en ik vind dat toch erg fijne monitors.

Ik heb ze destijds getest met genelecs en mackies. Mackie vond ik lekkerder klinken dan genelec, die waren in mijn oren wat te scherp......

Origineel geplaatst door Alan

Ik sta zelf ook op het punt nieuwe monitoren te kopen en ik had ook de p33a's in gedachten.

Vergeet niet de P22a's. Ook hele goede verhalen over gehoord, en slechts 50 euro per stuk duurder dan de Mackie.

Origineel geplaatst door Alan
He Jochen!

Ik sta zelf ook op het punt nieuwe monitoren te kopen en ik had ook de p33a's in gedachten. Wat voor soort muziek maak jij dan ermee? Merk je veel verschil door die 2e bass speaker ten opzichte van de Mackies?

Groetjes Alan

Ik maak ook vooral techno/house.
Het laag van de p33a is anders dan dat van de mackie. Door die 2 aparte speakers wordt het mid. veel beter vind ik, vooral dat lage mid kan ik nu beter inschatten dan op de mackies. Als ik nu sommige dingen terug hoor die ik op de mackies gemaakt heb moet ik toch even lachen.

@Breed: idd, die p22a's zijn ook de moeite hoewel ik ze maar even gehoord heb.

Origineel geplaatst door Breed
Vergeet niet de P22a's. Ook hele goede verhalen over gehoord, en slechts 50 euro per stuk duurder dan de Mackie.

Klopt, qua prijs liggen die natuurlijk wat gunstiger. Ik ga komende week eens luisteren bij de musicstore in keulen, eens horen wat het verschil is (als ze ze op voorraad hebben dan wel)..

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ik zou zeggen probeer eens PMC.

nu heb je ook TB2a

Dat zijn actieve, die PMC's hebben ook erg lekker laag.

Zelf heb ik passieve DB1-S en ik vind dat toch erg fijne monitors.

Ik heb ze destijds getest met genelecs en mackies. Mackie vond ik lekkerder klinken dan genelec, die waren in mijn oren wat te scherp......

Review in Sound on Sound:

"The new TB2S-A get 10 out of 10"

" Superb bass extenstion and control, the consistent sound balance regardless of monitoring level, the wide sweet spot, and the neutral presentation with high levels of resolution."

The Cons - "You'll have to take them home once you've auditioned them!"

Vooral die nadelen :D

Maaruh waar kan ik ze luisteren in Nederland? :dj:

Origineel geplaatst door hansbakker
even over de genelecs, die vind ik ERG ongeschikt voor techno/dance in het algemeen...ze kleuren behoorlijk en het is heel lastig om warmte in je mix te behouden/krijgen.

?? Wat een raar argument?? Dus anders speakers maken het makkelijker om warmte (whatever that may be) in je mix te houden/krijgen.

Hier begrijp ik geen fluit van...leg eens uit?

Ik snap iets niet helemaal. Je heb 2 verschillende monitors . Beide zijn ze vlak ( + - 3 db ) En beide hebben ze een berijk van ca 50 to 20 000 hz . Deze 2 laat je door verschillende mensen beluisteren . Kwa volume op alle freq zijn ze nagenoeg gelijk . Zelfs zoveel gelijk dat je niet kunt spreken over balance verschillen ( volgens fabrieks metingen )_.En tog zit er erg veel verschil in reviews . Hoe verklaar je dit ?

Is het nu echt een moment opname in een winkel ?

Of is er iets wat nog veel belangrijker is dan freqentie curve ?

de opgegeven fabrieks metingen kloppen niet ?

De plek waar ze staan in de winkel is mischien slechter dan een ander systeem die beter klingt ?

Neem je klakkeloos sos en andere magazine reviews voor waar ? ( denk aan de hr . prima monitor jaren de absolute nr1 en nu lees je ineens dat er heel veel zijn die al weer iets veel beters hebben gevonden .. )als iets goed is blijft ie goed dus er is meer loos .

Mischien dat een ander systeempje een ander beeld geeft en omdat je ouwe tracks slechter ( anders ) klinken op je nieuwe systeem je hieruit opmaakt dat de vorige monitors slechter zijn om mee te mixen ?

Origineel geplaatst door Nolet
?? Wat een raar argument?? Dus anders speakers maken het makkelijker om warmte (whatever that may be) in je mix te houden/krijgen.

Hier begrijp ik geen fluit van...leg eens uit?

warmte kan zijn een freq gebied .. harminics... of vervorming en er zijn vast nog wel een paar zaken die je als warmte kunt omschrijven .

Het zou mooi zijn om die 2 systemen eens echt goed te meten . Dus het hele verhaal thd freq curve etc etc . en dan kijken of je het verhaal kunt trug vinden in de meting .. Denk het nie

Origineel geplaatst door mischa

Neem je klakkeloos sos en andere magazine reviews voor waar ?

Tuurlijk niet, daarom wil ik ze zelf luisteren liefst allemaal naast elkaar in dezelfde ruimte.. Probleem is dat ze niet alle monitoren bij de meeste winkels verkopen. Dus blijft de ruimte waar je luistert in een winkel ook een onzekere factor.

Heb na lang wikken, wegen, lezen en luisteren besloten om de Mackies te kopen. Heb ze vandeweek binnengekregen en kon meteen al m'n tracks opnieuw afmixen... Het verschil met m'n vorige monitoren (M-Audio bx8a) is dus echt overduidelijk aanwezig. Bedankt voor alle aanwijzingen, tips enz! :halleluja

ga niet vliegen, niet duiken voor je gaat luisteren. Zorg dat je de avond voor je gaat net zoveel blowed als anders. Je moet immers wel precies dezelfde emotie hebben als normaal, want owee als je jezelf klote voelt, of koopgraag, nou dan klinkt geen een speaker meer goed. Of juist wel omdat je standvastig bent en mee lacht met de verkoper en zo met 1500 aan speakers naar buiten loopt ipv goedkopere speakers die in jouw situatie, net zon juiste keuze, was geweest. Alles zit tussen je oren.

Als ooit een beste speaker zou gemaakt worden dan verkopen ze geen speakers meer. Dus ligt het daar niet, maar veel eerder de ruimte en je eigen werkwijze en merkgerichtheid/distanciering_id. De een is visueler bezig met blokjes goedzetten in de sequencer dat het er mooi uit ziet (werkt met zijn rechter hersenheft). De ander luistert meer en kijkt nauwelijks naar het scherm als hij oordeelt.(linker hersenhelft)

Mij is het duidelijk, iedereen zet hier zijn mening neer over welke speaker hij/zij het best vindt klinken en de daarbij behorende redenen. Voor muziek maken hoeft het niet debiel goed te klinken. Welke kunstenaar is 100% tevreden over zijn werk. JE groeit zelf dus ook je gehoor veranderd, je techniek om artifacts op te lossen. JE nummer zoals jij hem volgens jouw wensen gaat maken. Vaak is het zinvoller een aantal muziek theoretische zaken (harmonie, linker-en rechter hersenhelft beheersing, plezier, en je nummer afmaken) praktisch te maken en te leren en DAN pas te gaan kijken naar WAAROM ik die speakers moet hebben. Speakers maken het nummer niet mooi. Dat is die totale samenhang, daar waar iedereen anders in is en wil zijn. Ik betrap me er zelf vies vaak op dat ik iets MOET hebben, maar dat MOETen is helemaal niet een logisch gevolg van een vastlopende situatie of vernieuwing die nodig is. Tis je hobby, we willen allemaal wel eens wat kopen en dan het liefst in deze richting. Maar ben er eerst zeker van dat je het wil, twijfel je, niet doen, als je het zeker zou weten zou je het wel weten of het NODIG zou zijn.

1 ding nog, als je speakers gaat luisteren, zorg dan dat je de speakers niet ziet. Laat ze een nummer voor je opzetten en gewoon luisteren. Wie weet vindt jij de thruths wel helemaal top. MAar tja, dan heb je het weer daar geluisterd en niet bij jezelf thuis. vandaar, er is geen touw aan vast te knopen, aan welke speakers het beste zijn.

Misschien leuke doorkoppeling, waarmee isoleer ik mijn kamer en zorg ik dat die basis goed is? Ik denk dat je dan binnen je colportage aankoop tijd flink wat diverse speakers kan testen thuis.

EN voor zoveel geld kan je dat best verlangen vindt ik. Tis je kind niet. ^^

Achja, weer een mening op een berg met raad. tot radeloos.

Precies.....................

En het gemekker over Behringer Truths B2031A word ik ook een beetje moe van.
Het zijn GEEN dure speakers en ga ze dan ook NIET vergelijken met GENELEC, Mackie of Dynaudio van een paar honderd euro meer per stuk.

JA,ik heb ze ook en
Ja, ik heb ze ook goedkoop gekocht (89 p.st.) en voor dat geld is het gewoon een goede monitor.
Ja, ik wil Dynaudio,
Nee, ik heb er het geld er nu niet voor over
Ja, ik ben tevreden

Iedereen weet dat een SKODA bij lange na niet even goed is als een Meredes of BMW maar.............de kwaliteit van die Skoda is erg goed voor die prijsklasse. Alles kan beter. Er zal heus wel een nog betere auto (lees: monitor) zijn. Hoe ver wil je gaan?
Eea relativeren mensen!

Amen.
:engel:

Zo dan ga ik nog even mijn nutteloze mening die niemand wilt horen er overheen gooien...haha

Van de Mackie's krijg je absoluut nooit spijt, alleen spijt dat je ze niet eerder hebt gekocht :)
Ze hebben gewoon de meest natuurlijke sound van alle monitors, in tegenstelling tot:

KRK: plastieke sound (alles uit amerika is fake, behalve mackie) klinkt gewoon te strak, moet je van houden

Genelec: hier klinkt alles goed op, zelf een versleten cassettebandje (leuk voor in de huiskamer)

Dynaudio: zijn eigenlijk ook iets te goed net zoals de genelecs

Bèhhhringer: helpt je uit de brand als je geen geld hebt

Back