Hangende Micro-Q?

Ethereal

Instant Fuck-up
Ik heb onlangs een nieuwe midi-setup in elkaar gedraaid, bestaande uit een Yamaha O1X, een JP-8000, een Micro-Q en een MC505. Ik heb 2x midi in/uit op de O1X. Ik heb de JP-8000 aan midi in/uit 1 gehangen, en aan midi in/uit 2 heb ik de lus O1X uit --> Micro Q in. Micro-Q uit --> MC505 in. MC505 uit --> O1X in.
Ik heb de "thru" functie van de MC505 (waarmee je dus van je midi-uit poort een gecombineerde uit/thru poort maakt) uitstaan. Dit werkt allemaal perfect, alleen kan ik dus de knopbewegingen van de Micro-Q niet opnemen.

Zodra ik de thru-functie aanzet is het hommeles! Als ik de midi-data richting Micro-Q of MC505 stuur dan begint de Micro-Q helemaal uit zijn dak te gaan, achterlijk veel midi-data uit te spugen en eigenlijk gewoon vast te lopen, want het enige dat er opzit is de stekker er even uittrekken. Niet de bedoeling dus!

Ik heb ook al geprobeerd om de Micro-Q in/uit met de O1X in/uit te verbinden, met de 505 aan de thru van de Micro, maar ook hier hetzelfde probleem.

Wat doe ik verkeerd? Iemand een idee? Ik heb wel een handleiding, maar dat kreng is duits en ik woon dan wel vlakbij de duitse grens, maar dat gaat hem niet worden ;) Alvast bedankt!

Re: Hangende Micro-Q?

Origineel geplaatst door Ethereal
Ik heb onlangs een nieuwe midi-setup in elkaar gedraaid, bestaande uit een Yamaha O1X, een JP-8000, een Micro-Q en een MC505. Ik heb 2x midi in/uit op de O1X. Ik heb de JP-8000 aan midi in/uit 1 gehangen, en aan midi in/uit 2 heb ik de lus O1X uit --> Micro Q in. Micro-Q uit --> MC505 in. MC505 uit --> O1X in.
Ik heb de "thru" functie van de MC505 (waarmee je dus van je midi-uit poort een gecombineerde uit/thru poort maakt) uitstaan. Dit werkt allemaal perfect, alleen kan ik dus de knopbewegingen van de Micro-Q niet opnemen.

Zodra ik de thru-functie aanzet is het hommeles!

Dat is heel normaal in de opstelling die je nu hebt. Je hebt immers een MIDI loop gemaakt. Alles wat de O1X uitstuurt komt ook weer toe in de O1x, wat helemaal de bedoeling niet is.

Als je met je sequencer iets wil afspelen, moet je ervoor zorgen dat je sequencer programma niks van midi data opneemt. Aldus kun je natuurlijk geen knopbewegingen opnemen...

Je moet er in de huidige opstelling ook op letten dat, als je iets wil opnemen, je niets naar je Q of je MC zend (vanaf de sequencer), want in feite ga je dan alles wat je al eens opgenomen hebt nog eens opnemen (op een andere track). Net alsof je de in en de out van je sequencer met elkaar zou verbinden.

De gemakkelijkste en volgens mij de beste oplossing is echter, de thru functie van de MC af te zetten. De MicroQ kan trouwens toch geen CC's uitzenden (of ik moet me zwaar vergissen).

Wat je ook kunt proberen, is die thru-functie op de MC aanzetten, en de out van de MC met de in van de Q verbinden. Daarna de thru van de Q met de input van je O1X verbinden. Zo kun je wel niks uitzenden vanaf je Q, maar ik denk wel dat deze opstelling zou kunnen werken. Of omgekeerd, je zet de Q eerst in de keten. Daarvoor verbind je de thru van de Q met de in van de MC (één kabeltje versteken dus).

kun je niet vanuit je Q een kabel via midi out naar je yamaha trekken en via de thru een kabel naar je mc?

Die opstelling had ik al geprobeerd, maar dan heb ik dus hetzelfde probleem... Het werkt nu wel, alleen kan ik de Micro-Q dus niet opnemen (kwa knopbewegingen enzo...)

Achteraf is het ook eigenlijk wel logisch.. Maargoed, nieuwe gear, aanprikken, frutselen en balen als het niet werkt zoals jij wil dat het werkt :)

Maarrrrrr.. als wat hier eerder gezegd werd waar is (dat de MQ geen cc's uitzendt) dan ben ik dus eigenlijk voor jan lul aan het prutsen, haha, en is de opstelling die ik nu dus heb prima..

Is er iemand die dat zeker weet? Want in dat geval kan hier een slotje op en ga ik me in de hoek staan schamen :engel:

in theorie moet het prima kunnen echter moet je wel mididata filteren ..

wat je zou kunnen doen is de 'in' port van je 01x welke je aan de 'uit' port van de micro q hangt alles filteren behalve de nieuwe data die je wil opnemen ... dus geen note on en off etc ... tevens zorg je ervoor dat die opgenomen data niet via de 'uit' van port van je 01x naar de micro q gestuurd wordt ..

je moet dus goed uitzoeken hoe midi filtering werkt .. zelf is het me ooit gelukt .. heb hier nog een track liggen waarbij me sequencer netjes de note on en off EN de opgenomen knoppen afspeelde ...

Origineel geplaatst door Ethereal
Is er iemand die dat zeker weet? Want in dat geval kan hier een slotje op en ga ik me in de hoek staan schamen :engel:

In de manual van mijn MicroQ (die ik nu heb verkocht) heb ik in ieder geval nooit iets gelezen dat de knoppen cc's uitzenden. Je kunt de knoppen dan ook niet gebruiken om een externe synth aan te sturen of zoiets. Wat je wel kunt is cc's toewijzen aan virtuele controllers (er zijn er 4), die je dan in de mod matrix kunt gebruiken. Maar dat heeft natuurlijk weinig met de knoppen te maken.

Back