Is de Akai s2000 een aanrader of is een softsynth net zo goed of beter?

djsonicx

Ingeburgerd
Hey

Ik kan goedkoop (50 euro) aan een akai s2000 komen. Maar weet niet zeker of ik dit wel moet doen. Misschien dat jullie me met deze keuze kunnen helpen.

Ik werk zelf al een tijd alleen met software dus heb zeg maar geen ervaring met hardware.

De akai s2000 is geupgrade tot 32 mb. Verder is ie standaard.
Ik wil m aan gaan sturen met de computer (cubase le) omdat ik geen zin heb om met dat kleine display te werken.

Is dit echt zo veel beter voor bijvoorbeeld hardstyle/techno kicks, of kan ik net zo goed een goede vst gebruiken?

Op partyflock zijnze allemaal voor de softsamplers, maar heb ook niet echt het gevoel dat daar veel mensen met hardware werken.

Alvast bedankt.

Ps: Is dat ding trouwens nu niets anders dan gewoon een sample opnemer en afspeler? Of zitten er standaard al filters en wat effecten in?

Tegenwoordig kunnen softsamplers net zo veel als een hardware sampler. Bijvoorbeeld Native Instruments Battery tref je veel aan als "beat" sampler. Ik denk dat een van de redenen is om softsamplers te gebruiken: geen oeverloos gekloot om samples op je sampler te krijgen. Zeker bij oude hardware samlpers is het kloten met diskettes of kloten met scsi verbindingen etc.

Wat natuurlijk wel weer aardig is is het feit dat, als je slim omgaat met je externe sampler, dat je strakkere timing kunt krijgen. Sommige muzikanten (o.a. Olav Basoski) gebruikten externe akai samplers juist voor die reden PLUS het feit dat er een typisch-voor-akai-ruw-randje om de sample heen kwam. Echter, ik meen ergens gelezen te hebben dat ook meneer Basoski inmiddels helemaal aan de software is.

Maar voor 50 euro is het wellicht de moeite waard om het eens te proberen. Het geeft je iig. ervaring met het apparaat. Misschien dat de hoeveelheid "gekloot" wel meevalt. En tja, softsamplers kosten ook geld ;-)

Cheers.
J.

heej

er bestaan fx-boards voor, maar die klinken niet heel erg geweldig

de sound is wel ok van de s2000. lekker recht in je bek

de display zul je toch nodig hebben voor t bewerken van samples helaas en dingen toe te wijzen etc

hij is prima aan te sturen vanaf computer en je ken er natuurlijk ook nog mee semplen.. dingen van plaat trekken of misschien laat je wel hele mooie boeren

wel blij om te horen dat heel partyflock op de software is trouwens

zegt mij genoeg :p

Grootste nadelen tov. software: omslachtig, en slechts 2 outputs.

Er bestaat wel software om 'm aan te sturen via SCSI: Mesa van Akai (gratis maar behoorlijk buggy) en Millennium (niet gratis maar werkt beter). Met Millennium is het wel beter werken dan met die kleine display, maar het blijft omslachtiger dan een goede softsampler. En je moet een SCSI kaart scoren, en een kabel, en Millennium... kost allemaal ook weer doekoes.

Je kan idd niet heel veel meer met die S2000 dan samples opnemen en afspelen. Je kan nog wel envelopes en lfos gebruiken, en er is een low pass filter, maar that's it. Wil je nog effecten dan kan je gaan dokken voor het effectboard, maar dat is idd niet echt super.

De enige voordelen die ik kan bedenken:

- misschien zit er een klein verschil in het geluid van de Akai en een softsampler
- misschien vind je de Akai filters leuker dan VST filters

het is iig geen geld , maar als je gewend ben aan softwaar en niks als "stand alone" gebruikt (bv een rm1x of andere sequenser) dus aleen achter de computer muziek maakt . denk ik niet dat je er veel aan zal hebben . het kost ook best wel wat tijd voor je hem door zal hebben .

maar sluit er een midi keyboardje op aan en je hebt in princiepe een synth . of een ding om geluidjes te triggerren in en live setje o.i.d.

die sampler die je kan kopen gaat tegenwoordig ongeveer weg voor 3x de prijs waarvoor jij hem kan krijgen (voor mijn s2800 2mb heb ik toen de tijd fl1800,= betaald ) het is geen geld dus .

S2000

S2000

De vraag die je jezelf moet stellen is of je met hardware wil werken............50 euro...........ok. Voor dat bedrag kun je in iedergeval eens bekijken of het wat voor je is. De werkwijze is gewoon anders (ja omslachtiger) dan met software.

Het is altijd aan te raden om alles een keer geprobeerd te hebben, dus mijn advies DOEN.
Baat het niet dat schaad het niet.

Ik zou het zelf niet doen; leg anders iets meer bij en koop een s2800 of een 3000xll ofzo met een groter scherm waar wel op te werken valt.

Origineel geplaatst door djsonicx
Yow thnx mensen!

Ik heb m zojuist gehaald. Toch wel leuk om even ervaring op te doen!
Als het me niet bevalt kan ik het altijd verkopen. :D
voor 50 help ik je er wel vanaf ;)

Origineel geplaatst door vinnieq
Ja, MoNo, Ramoonus doet sinds 1 december aan ophalen ! https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=55128. Valt West-Friesland nog wel binnen de actieradius ? Of houdt het vlak voor Oostvoorne alweer op ?

WOW...schokkend wereldnieuws :D

citaat:
Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
Schagen ligt niet in Zeeland
jij moet eens leren ophouden

Op de dag dat jij normaal kan reageren op mensen die je proberen te helpen. :okdan:

[offtopic]Borderline van Madonna vind ik zo goed ...[/offtopic]

Op dit forum was trouwens nog een oude gratis versie van millenium te vinden.
Anders heb ik hem nog wel ergens. (denk ik)

Maar voor 50 euries kun je geen software kopen die hetzelfde kan denk'k dan maar.

Ik weet niet waar de topicstarter woont, maar hij mag bij mij gratis een atari 1040 ST of een atari mega 1 komen halen, met beeldscherm en muis.

:)

Dat geldt trouwens voor iedereen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

ik heb mijn S2000 weggedaan omdat ik tegenwoordig in de praktijk alleen nog maar softsamplers gebruik. maar de S2000 is op zich een mooie machine, zeker voor maar vijftig euro!

maar als je met een computer werkt is een softsampler verreweg het meest handig (en net zo goed of beter)

wim

:D

Back