Hoe maak ik verbinding met mijn pc en wat heb ik nodig?

Marchel

Nieuwkomer
Hallo mensen,

Ik zit met een (waarschijnlijk) simpele vraag.
Ik ben gitarist maar bezit ook enkele synthesizers.
Normaal neem ik al mijn muziek (vaak live) op via een analoge 16 sporen recorder.
Maar onlangs heb ik een virtuele studio aangeschaft om ook wat per pc te gaan doen.
Mijn vraag is hoe ik mijn synth met mijn pc verbind... waarschijnlijk simpel voor de meeste hier maar voor mij is het een vraag.
Ik lees veel over Joystick aansluiting, maar ook over usb etc, wie kan me hier iets over uitleggen?
Mijn synth heeft de normale midi in en out aansluitingen.
Mijn pc heeft usb 2.0 poorten, en een normale geluidskaart.
Zijn er kabels te koop die ik gewoon aan de ene kant in de midi aansluitingen stop en aan de andere kant in een usb poort? En werkt dan alles vanzelf of zijn er speciale instellingen nodig?
Via configuratiescherm/geluiden staat vermeld dat de geluidskaart RealTek AC97 Audio is.
En bij afspelen van midi-muziek staat vermeld: standaard Microsoft GS wavetable software, sound canvas sample set Roland.
Ik hoorde ook dat het nogal prijzig is allemaal?

Je hebt een midi interface nodig.

1. Goedkope maar knullige oplossing: joystick <-> midi kabel gebruiken. Geen idee waar je die kan krijgen, die kreeg ik altijd bij m'n soundcards. Kan je vragen bij de lokale pc boer. 1x midi in, 1x midi out, matige timing.

2. De betere oplossing: aparte midi interface aanschaffen. Bv deze voor 2in 2out. Wil je meer dan koop je iets beters.

edit: Je moet voor 1. natuurlijk wel een joystick poort hebben. Nieuwe pc's hebben die vaak niet meer. En als je meer met de pc gaat doen (audio editing en bv vst instrumenten) zal je snel een betere geluidskaart nodig hebben.

Bedankt voor de tip, er gaat een hele nieuwe wereld voor me open:D
Ik neem aan dat ik dan de midi out en in van de synth gewoon met midi kabels verbind met dat kastje en dan via een usb kabel dat kastje met de pc verbind?

Nou, veel verstand heb ik er niet van maar er zit een aardig boekwerk bij mn synth en dan moet het wel lukken denk ik:D

inderdaad zal je moeten beginnen met een midi-interface.

en ik zou even goed nagaan 0wat je straks nog meer van plan te bent gaan doen met de pc.

mocht je bijvoorbeeld audio op je hard disk gaan willen recorden dan zou je een goeie geluidskaart aan kunnen schaffen met audio ins en outs en in sommige gevallen hebben die ook 1 of 2 stuks midi-in/out.

of als je die virtuele studio of softsynths wil bedienen met een midi controller (een kastje met draaiknoppen en schuiven zoals bijv. een uc33) dan zit daar ook al een midi in/out op.

m.a.w. een losse midi-interface aanschaffen kan duur zijn naar verhouding.

ASIO4ALL Heb je mischien ook nodig. Voor als je delay hebt bij het aanslaan.dan kun je eventueel de ASIO driver gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Even een kleine noot ter overweging:

Gebruik alleen ASIO4ALL als je eigen geluidskaart geen ASIO support heeft of ASIO met een wel _zeer_ matige performance (denk hierbij o.a. aan "prosumer" grade kaartjes zoals die van het merk Creative.

Aangezien je een Realtek onboard AC97 geluidsding wil gebruiken dan valt dat al helemaal in die categorie. Sterker nog, ik zou dat niet eens "prosumer" grade willen noemen. Verwacht geen mirakels bij het opnemen. Het zou me niets verbazen dat de kwaliteit van de opnames dan tegen zullen vallen.

Als je serieus met PC's wil gaan recorden raad ik je aan om eens rond te kijken voor een geluidskaart die bij je behoeftes past.

Groet.
Joost.

Back