Origineel geplaatst door Dusty Bottoms
Ja en wat is een apparaat echt waard? Hoeveel kost een printplaat met wat zekeringen en een mooi hoesje?
Gewoon ff m'n persoonlijk mening
Technische waarde <> Muzikale waarde
Ofwel, een toestel kan technisch al bijna een museumstuk zijn dat intussen door huidige technologieën meerdere malen wordt overtroffen. De muzikale waarde van datzelfde instrument hoeft daarom niet mee omlaag te gaan. Neem nou zo'n TeeBeedinges, een R8 van Roland overtreft die makkelijk op technisch vlak maar op muzikaal vlak?
Daarbij komt dan nog dat de 'muzikale ervaring' altijd subjectief is, wat de een mooi vindt, vindt een ander maar niets.
Kijk maar eens naar okkaziegitaren, daar tref je een gelijkaardig fenomeen aan.
En dan heb je nog zoiets als 'emotionele' waarde die je aan een toestel hecht. Stel ff dat je van mij een Jupiter-8 kan kopen voor 600 EUR of je kan er eentje van Jean-Michel Jarre kopen maar dan voor 900 EUR. Niet iedereen zou dus die van mij kopen ook al is die goedkoper.
In principe kan een hoge prijs maar ik denk dat de meeste toch eerst en vooral kijken naar de technische waarde (mogelijkheden qua synthese, polyfonie, aansluitmogelijkheden, klavier of rackversie,...wat je er dus mee kan doen) en niet zo zeer naar de sentimentele waarde. (verzamelaars doen dat dan weer meestal wel)
Potverdikke, wat een x*$$-verhaal heb ik hier intussen neergeschreven?? Terwijl ik enkel wou aanstippen dat de waarde die iemand aan een muziekinstrument hecht (of bereid is ervoor te betalen) niet altijd gelijk hoeft te zijn en dat een 'hoge' vraagprijs op zich niet verkeerd is maar dat niet iedereen het toestel een hoge 'waarde' toekent.