Welke JUNO moet ik kiezen

RSB

Whoehahaha
De 106 de 60 of de 6 ????

Ik maak voornamelijk Elektro en Minimal alla Anthony Rother en Ricardo Villalobos style....
en heb een paar centjes over dit jaar...

Welke zouden jullie nemen met deze muziek stylen in je achterhoofd...

Alvast bedankt..:biertje:

Ik zou de JUNO-60 kiezen. De 6 en 60 hebben om te beginnen een aanzienlijk warmere sound dan de 106. Ten tweede hebben veel JUNO-106's last van het zogenaamde 'stemprobleem', oftewel oscillators die stuk gaan.

De 6 en 60 zitten, naar ik weet, behoorlijk bij elkaar in de buurt qua klank. Het voordeel van de 60 is dat deze patches kan opslaan. Het enige waar je bij deze oudere JUNO's wel mee te maken hebt, is de beperking qua aansturing. Beide hebben wel inputs voor arpeggiator-trigger maar geen MIDI.
De 60 werkt met het zogenaamde DCB-systeem waarvoor je dan eventueel een MIDI-DCB-convertor voor zou kunnen kopen, maar die kost over het algemeen wel het nodige.

Qua klank en betrouwbaarheid zou ik dus gaan voor de 6 of 60. In de eerste plaats zou ik dan strings en pads enzo live inspelen een arpeggio's triggeren via cv/gate-signalen. Later dan uitbreiden met een MIDI-interface.

Een juno6 samen met een tr626/707 (om de arp mee te triggeren) is wel erg Rother style.... (vinnik)

Origineel geplaatst door BasicSystem
Kijk ook eens naar de MKS 50, dat is de module van de Alpha Juno.
Die kost weinig en je hebt midi.

Ja maar das toch weer een heel andere synth dan de oudere JUNO-serie. Die oudere JUNO's zijn qua klank ook wat meer 'elektro' en hun interface werkt ook relaxter.

Ben het met slydog eens. Voor mij geld trouwens dat de Juno6 erg inspirerend werkt, juist omdat er geen plaatsen voor patches etc zijn begin ik lekker te klooien en bekijk ik hoe ik de 6 zo kan gebruiken dat hij wel in een "midi setup" past. Op deze manier ben ik al tot erg leuke resultaten gekomen.

Als midi erg belangrijk is, zou ik zeggen 60 met kit of 106 en niet eens nadenken over een 6

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C

Als midi erg belangrijk is, zou ik zeggen 60 met kit of 106 en niet eens nadenken over een 6

Je kan opde 6 geloof ik wel zo'n DCB poort toevoegen.

tsja.. vind de juno6 zo simpel en begrijpelijk dat je dr echt geen patch-memory bij nodig hebt..

ik zie de j60's altyd voor een boel meer weggaan dan de j6's (heb de mijne in zeer mooie staat voor 175 gekocht, volgens mij wel standaard prijs voor een j6..

heb de 106 en de 60

de 106 is werkeloos ook al heeft mn 60 geen midi

kan m niet syncen

boeit me niet

juno60 is dikdikvettigdikdikvet

zeker ook electro..

dikke bassen, brede sjit

patches schmatches.. voor vette sounds zitten er allemaal van die handige schuifjes op
ook een geluid later namaken omdat je een lijntje net iets anders wil is geen enkel probleem.. als je hem maar kent..wat dat betreft is de 6 ook een prima optie

fuck midi en fuck quantization :D

Origineel geplaatst door fjoesz

fuck midi en fuck quantization :D

AMEN :biertje:

Juno 60 is super, veel mooier en voller dan de juno 106, hoewel ze samen wel een ideaal stelletje zijn.

De jsq60 erbij is leuk (polyfone dcb-sequencer!), maar niet echt handig in een midi set-up. De JSQ60 heeft namelijk alleen maar din-sync uit (2x) en geen input. De JSQ is dus altijd je master clock. Als je er midi apparatuur bij wil gebruiken dan moet je een din sync -> midi-sync converter gebruiken, die dan een sync signaal verstuurt naar je midi sequencer. Dat is allemaal omslachtig, maar helaas is dat de enige werkzame manier.
Dus als je de juno60 echt goed wil laten werken in een midi set-up, moet je wel haast gaan denken aan een midi->dcb convertor. Maar... niks mis met het triggeren van de arpeggiator! Dat is echt een leuke manier van werken, je staat er van versteld hoe snel je op leuke baslijnen of melodie lijnen komt.

ff een oude thread omhoog schoppen maar:
2 jaar na dato heb ik vanalles gehad toen pas die Juno-60 gekocht.
Ik wilde alleen ff zeggen dat ik die 2 jaar geleden al had moeten kopen.

Juno 60 ROCK ON !!!!

vergeet de MKS-7 niet:
een bassliner
2 Juno-106 tracks (van 4 en 2 stemmen)
en alle samples van de tr-707.

met m'n Kenton Spindoctor kan ik live alle geluiden tweaken.
Verder heb ik er een MAM SQ-16 aan hangen voor de sequenses.
Een hele simpele basis voor minimal, techno, acid enzo.

nadeel van de MKS-7: geen portamento en geen regelbare noise (alleen aan/uit) verder een superbak!

Een juno6 samen met een tr626/707 (om de arp mee te triggeren) is wel erg Rother style.... (vinnik)

in een youtube interview spreekt hij enkel over de 808 en 909 en om dus 100% rother te zijn heb je deze nodig. Maar de 707 zal ook wel wat kunnen en jij kiest natuurlijk

Back