Roland RS-5 aan te raden?

VictorH

Nieuwkomer
Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum, excuses als ik iets verkeerd doe of plaats....

Ik krijg vanuit de bandjes waar ik speel steeds vaker te horen dat ze af en toe wat strings, wat blazers of een pad willen horen, en voor mezelf ben ik nog op zoek naar wat meer genuanceerde hammond-geluiden.

Het liefst zou ik dus nu die twee vliegen in één klap slaan door een klein keyboard of synthesizertje boven mijn setup te hangen.

aangezien ik toch ook wel op zoek ben naar iets waar ik nog wat langer dan twee weken plezier van heb, wil ik dus iets goeds en mag het ook best wel wat kosten.

Daarom heb ik vanmiddag de roland rs-5 even zitten bekijken bij onze plaatselijke muziekboer, lijkt me op zich een leuk ding, maar ik vind dat altijd zo moeilijk om goed te beoordelen. Heeft er iemand toevallig ervaring met dit apparaat, of zijn er misschien suggesties voor een alternatief?

Bij voorbaat dank

Oh ja, hij is dus bedoeld als aan vulling op een rhodes, en een stagepiano die ik voornamelijk gebruik als piano. In die laatste zitten wel wat sounds die oke zijn, maar het instellen van split/dual-play etc gaat op het podium veel te langzaam omdat je dan veel te veel knoppen moet indrukken. Vandaar dus dat ik een apparaat wil waarbij je wel makkelijk sounds kunt selecteren, en dat die sounds dan ook echt een toegevoegde waarde hebben.

ps. nog een laatste mededeling; op internet wordt hij in diverse reviews afgekraakt omdat roland het een synthesizer noemt terwijl het eigenlijk geen synthesizer is, maar dat is voor mij dus geen criterium.

ja RS-5 lijkt me voor jou wel geschikt, kijk anders ook naar rolands oudere XP serie, die kun je aanvullen met geluiden-kaarten

Kijk ook eens naar de Nord Electro van Clavia, het rotary speaker effect van de hammond sound deed mij toch eventjes kwijlen, en de rhodessound vind ik ook niet verkeerd, verder zit er een gewone pianosound in die wel wat minder klinkt vind ik.

oh ja, er is ook een module van...

check het op :

www.clavia.se

ja die clavia lijkt me ook al wat, al heb ik al een echte rhodes en een goede pianosound, maar ik heb ook echt in eerste plaats strijkers en blazers nodig

Heb je ook al eens gekeken naar de nieuw uit te komen Yamaha S90? Dat is misschien ook nog wel een idee, qua prijs/kwaliteit verhouding. Hij heeft trouwens wel 88 gewogen toetsen, ik weet niet of je dat juist wel of niet prettig vind.

Misschien dat er naar aanleiding van die S90 als opvolger van de S80 ook een opvolger kom voor de 61-toetsen S-serie, namelijk de S30. Volgens mij is de S30 wel redelijk vergelijkbaar met de RS5, hoewel ik hem toch wel net even wat beter vind klinken (en daarom dus heb gekocht, ruim een jaar geleden).

Groeten,

Rutger

hmmm... misschien wel interessant, maar dan moet ik inderdaad echt wel wachten voor de 61 toetsen serie, en liefst ook niet gewogen, mijn stagepiano heeft wel gewogen toetsen, en dat vind ik vooral wel prettig bij jazz-schnabbels etc, maar een beetje hammond-partij wordt dan al lastig spelen.

Morgen maar eens kijken of ik ergens die s90 in actie kan horen...

Voor strijkers en blazers vind ik persoonlijk een Kurzweil top. Klinkt echt heel natuurlijk en de synth barst van de dynamiek. Volgens mij klinkt een K2500 ongeveer hetzelfde als de 2600 die ik zelf heb. Zo'n K2500 kost tweedehands ook niet zo heel veel dacht ik. Hier op het forum zijn geloof ik ook nog mensen met die synth, dus je zou kunnen vragen wat zij erover denken :)

Kurzweil, Roland..

Kurzweil, Roland..

Ik denk dat je niet slecht af bent met een tweedehands Kurzweil.. maar een Roland is wellicht het beste voor hetgeen je zoekt.

Kijk eens naar iets uit de XP-serie. Dit zijn fantastische bakken met enorm veel mogelijkheden.. en je kunt er veel expansie-bordjes voor krijgen met goede sounds. Ik heb zelf een XP-80 gehad.. die zijn tweedehands helaas nog vrij duur.. maar ook een XP-30 is al écht goed.

Mocht je budget iets kleiner zijn.. kijk dan eens naar een U-20. Dit zijn fijne, robuuste keyboards.. waar ook heel veel expansie-kaarten voor te krijgen zijn. En dan ben je echt voor 200-300 euro klaar (en je krijgt er geheid geen spijt van!).

Ik heb nog steeds een XP-50 en heeft gewoon alles voor een band! Dus ook voor goeie Hammonds.
Gewoon een goeie(live) synth met sequencer dus.
De U-20 klinkt goed maar is een echte 'plank'.
en de geluiden zijn sterk verouderd.
De Roland RS-5 klinkt dan weer een klasse beter.
De Nord Electro is DUUR!!
Maar inderdaad geweldig!
Even als de kurzweil.
Het is maar wat je er voor wilt open trekken.

De RS-5 is ok, maar voor gebruik in een band, en dan met name live vind ik hem een beetje tegenvallen, het geluid is me dan te dun.
Ik vind mijn jv-90 een stuk vetter klinken, en daarnaast vind ik het toetsenbord ook een stuk robuuster aanvoelen. En hij is uitbreidbaar.....

Back