Kopen spullen voor opnamen: klein budget, relatief onervaren. Hoe beginnen?

Job7

Nieuwkomer
Beste mede-muzikanten,

Ik ben zanger-toetsenist-drummer en schrijf mijn eigen materiaal.
Nu zou ik dat graag willen opnemen en als een soort singer-songwriter alles zelf willen inzingen en -spelen.
Het is voorlopig puur hobbymatig, maar wel de bedoeling om eventueel demo's te kunnen maken.

Zoals het nu gaat: ik sluit mijn digipiano op de line-in van de geluidskaart en gebruik dan een shareware-versie van N-Track studio om dingen zgn. meersporig op te nemen. Het zingen gaat met een eenvoudig computermicrofoontje. Ik bewerk alles met een standaard wave-editor die bij m'n brander werd bijgeleverd. Vervolgens - om shareware-technische redenen - neem ik alles via diezelfde editor als WAV op en brand er een cd van, die voor al die moeite die ik erin steek nog heel redelijk klinkt. Maar, het blijft amateuristisch klinken; je kunt horen dat ik "de spullen niet heb".

Nu zou ik wat geld willen besteden aan het opzetten van een simpel thuisstudiootje waarmee ik kwalitatief goede opnamen van een piano, een set bongo's, een shaker en een digipiano (RD170) met een allround synthmodule (XV2020??) kan maken. Het geheel zou ik dan willen inzingen met een goede microfoon. De set-up van mijn nummers is meestal piano of Rhodes; orgel, strijkers of andere synthgeluiden; gitaren; drums en percussie; zang en achtergrondzang.

Nu heb ik een aantal wensen en vragen, waarvan ik zeg, dat daar mijn thuisstudiootje aan moet voldoen. Op basis daarvan, hebben jullie tips?

- Max. 1500 euro
- Te gebruiken met een gewone PC met goede geluidskaart, boxen en voor leek relatief makkelijk te bedienen software (FA Soft N-Track Studio werkt als shareware-versie wel leuk. Zinvol om betaalde versie te installeren?)
- Opnamen die ik maak moeten vergelijkbaar zijn met betere demo.
- Spullen moeten in een kleine kast zijn op te bergen
- Makkelijk aansluitbaar
- Een Microfoon geschikt om zang EN percussie e.d. op te nemen.
- Wel/geen sporenrecorder/workstation? (Korg? Tascam? ....?)
- Wel/geen mengpaneel aansluiten?
- Wel/geen pre-amp? (wat is een pre-amp precies?)
- Wat voor soort microfoon? (grootmembraan?)
- Roland XV2020 goede allroundmodule? Of andere in zelfde prijsklasse misschien mooier/beter/etc.?
- MIDI-klavier of m'n eigen Roland RD170 digipiano om module te bedienen?

Graag hoor ik van jullie.

Laatst gewijzigd:
ehm je budget is 1500,- ??

Daar ga je geen thuis studio voor vrees ik.

Mijn advies, investeer in een goede microfoon 40% van je budget, koop goede nearfieldmonitoren en/of koptelefoon 30% van je budget, koop een behringer mengpaneel 20% van je budget en goede kabels etc.etc. 10%

Meer kan ik er niet van maken denk ik even zo.

Merken en types voor monitoren en microfoons liggen heel gevoelig hier op dit forum. Iedereen heeft zijn eigen smaak en wensen eraan. Iedereen zal je wat anders willen adviseren. Behringer mengtafel kan ik wel hardopzeggen dacht ik, want als iemand een goedkopere tafel weet voor dezelfde kwaliteit mag ie het zeggen. Ik zou alles nieuw kopen

Maar als je echt een studio thuis wil, moet je je budget flink verhogen vrees ik. Bedenk dat je bepaalde stuff heel lang mee gaan. Althans als je er gewoon goed mee omgaat. Ik heb zelf nog vintage speakers van mijn vader liggen Wharfedale. het klinkt nu nog als een zonnetje..

Dus ik zou zeggen. denk na over je budget..

:biertje:

tip: Als je actieve nearfields koopt, heb je geen amp meer nodig

Waarom zou 1500 niet kunnen voor een ´thuis-studio´? Vraag ik mij af...

Wellicht dat dit een leuk beginnetje voor je is :

- Line 6 UX-1 (zo´n 139 Euro) : http://line6.com/toneport/hardware.html

- Een redelijke Condensator Mic : (tussen de 200 & 300 euro heb je echt wel een veelzijdige mic die je zowel voor je instrumenten als zang kunt gebruiken)

- een module gebruiken in combinatie met je digitale piano is een hele goede optie al heb je daar een ruime keuze in en zou ik je aanbevelen in een muziekwinkel gewoon te gaan proberen welke ´sound´ je aanspreekt.
Ook denk ik dat de nieuwste (duurdere) soundmodules niet echt een must hoeven te zijn...kijk ook eens op marktplaats ofzo voor een 2e hands Emu Proteus 2000 om maar eens iets te noemen.

Dit is gewoon een ´uit de lucht gegrepen´ lijstje,maar ik denk dat je hiermee qua ruimte en mogelijkheden al een eind op weg bent met wat jij wil ;) (en kost nog geen 1000 euro)

Suc6

ok

mijn advies:
doe waar je goed in bent
en laat anderen dat ook doen

de enige reden waarom je het zelf zou moeten doen is omdat je het erg leuk vindt en heel graag wil leren
voor de rest kost het alleen maar bakken met geld en tijd

suggestie 1: niet aan beginnen gewoon altijd een semi-prof inhuren die het voor de lol doet, kost veel minder
suggestie 2: eerst 1 keer een semiprof inhuren met de vraag of hij/zij je veel wilt leren, dan kun je tenminste van zijn/haar fouten leren
suggestie 3: te goedkoop dingen zelf doen, veel leren, ontevreden zijn over het resultaat, duurdere apparaten kopen, nog meer leren, etc.

ad 1 en 2 doe ik alleen in zuidlimburg, maar er zijn zat andere figuren bij jou in de buurt
ad 3. (en hier ga je spijt van krijgen als je het alleen doet om geld te besparen)
je hebt al een pc met een geluidskaartje? en een stereoset met speakers voor je cds? sluit deze op elkaar aan
koop een goedkoop mixertje met phantom power voor 2 mics (E.50,- ofzo tweedehands van yamaha of behringer)
koop twee redelijke condensator microfoons, bv Rode NT1 (2x E100,- tweedehands)
koop statieven en redelijke kabels (E.50 tweedehands)
software: audacity is gratis (google)

nu kun je twee mics + de uitgangen van je digitale piano + module in 1 keer opnemen naar een stereotrack op je pc
helaas dan geen uitgebreide nabewerking, maar als je goed kunt spelen / zingen is dat geen probleem
of je speelt/zingt alles 1 voor 1 in: meer nabewerking maar je mist dan waarschijnlijk de feel

koop vooral tweedehands, want
of je vindt opnemen geweldig, dan wil je betere zooi
of het is niet je ding, dan wil je er ook vanaf
in beide gevallen zul je bijna het geld terugkrijgen als je het weer verder verkoopt.

verder kan ik je aanraden bijna alle threads te lezen op recording.org

groeten

Je stelt zoveel vragen...

Ik zou zeggen verdiep je er zelf eerst eens in wat je nou wil en hoe en waar
voordat je aan tig anderen advies gaat vragen want dan krijg je tig
verschillende antwoorden...
Dat schiet ook niet op..

:biertje:

Bass??

Cheers :biertje:

- PC met EMU ProteusX (lowlatency geluidskaart mét softrompler) 149,-
- midikeyboardcontroller ?
- SCA N72 (Dè Neve cloon!) preamp 499,- :verkoght:
- Shure SM7b mic. (kan zang nog beter?) 585,- :verkoght:
- Monitoren.... erg veel keus.... ?

Een mengpaneel kost alleen maar geld, terwijl je ook gewoon met software kan mixen. Sporenrecorder idemdito. OF je budget moet drastich omhoog, om zo toch een goed mengpaneel te kopen. Als je een crappy mengpaneel heb dan gaat je geluidskwaliteit van je audio opnamen (mic dus) drastisch naar beneden. En je schreef al dat je kon horen dat je de spullen niet heb...

Shure SM7b is de droom vocal mic voor mij. Zo'n mic klinkt alleen met een echt goede mic preamp (geen Behringer, Art, Mackie, StudioProjects, ect dus) goed.

Onze Job7 zegt:
"Opnamen die ik maak moeten vergelijkbaar zijn met betere demo."

Dus kom dan niet aan met...
Origineel geplaatst door Nouveau
- SCA N72 (Dè Neve cloon!) preamp 499,- :verkoght:
- Shure SM7b mic. (kan zang nog beter?) 585,- :verkoght:
Dan is bovendien gelijk 2/3 van het budget op..

De MXL V6 is een leuke mic, of the good old Rode NT1 (koop ze allebei, dan kan je meerdere dingen tegelijk opnemen)
Zo'n Line6 ding (een POD of Toneport) voor je gitaar is ideaal...

Koop er een leuk mengpaneeltje bij van bv. Spirit, Mackie, Tapco en prik daar je mics, instruments e.d in.
Daarbij bv. een Audiophile soundcard in je PC... prik de output van je mixer in de in van je audiophile en je kunt aan de gang!

Bovendien houd je zo nog zat geld over.... voor bv. een extra geluidsmodule of wat betere software om mee op te nemen.

Suc6 :)

ik raad voor je meer mics aan dan 1. Aangezien je ook vast je drums wilt opnemen is het leuker als je deze stereo kan opnemen (stereo overhead). Mic stands kan je al voor 20 euro de stuk krijgen (samson) dus als je er daar 2 van neemt ben je (met kabels erbij) iets van 60 euro kwijt?

Als mics, Studio projects, Rode, AKG maken best leuke mics voor goede prijzen... Qua preamps kan je diverse dingen doen. Ik raad persoonlijk behringer af. Hoe goedkoop het ook is (wat het aantrekkelijk maakt), ik merk wel dat behringer erg ruist en dat dat over de tijd erger word (heb al divers spul van behringer gehad). Presonus, SM Pro, Joemeek of misschien 2e hands focusrite. Goed spul !

Monitoring: ik kan ze maar niet blijven aanbevelen... De KRK Rokits 05 zijn voor iedereen wel geschikt. 199 euro de stuk bij feedback en zijn actief. Dus totaal 398 euro.

ALs je een goede pc hebt kan ik het erg aanbevelen om dat als harddisk recorder te gebruiken. M-audio, EMU maken voor goed geld goede kwaliteits kaartjes. Esi trouwens ook. Hangt ervanaf wat je wilt. Firewire, USB, PCI?
Mocht je mac gebruiker zijn is daar ook een aardige keur uit. Vaak is het zo dat je bij het merendeel van de kaartjes ook gelijk een scaled down versie van cubase krijgt oid dus je kan gelijk aan de slag en het kan je weer wat kosten besparen aan software...

Je kan hiermee uiteraard ook bijvoorbeeld een Digidesign Mbox (nu in de opruiming) overwegen. Krijg je een zeer hoge kwaliteits geluidskaart voor (stereo) met goede mic preamps en goed geluid alsmede pro Tools LE (hogere kwaliteits DAW) met een enorme keur aan goede plugins.
Als je hiervoor kiest ben je denk ik 400 of minder zelfs kwijt? (heb het dus over de eerste Mbox. Niet de nieuwe)

Qua geluidsmodules. Tja tis maar wat je zoekt. JV serie is wel leuk. Misschien dat wat meer modules je meer aanspreekt maar of dat voor je handig werkt... Ik zou proberen om juist die modules 2ehands te scoren. Drukt de prijs erg en is goed te doen.
Wat toetsen betreft moet je zelf maar kijken wat je fijn vind spelen en wat je daar in zoekt. Met een beetje goede computer kan je gebruik maken van veel virtuele soundmodules en instrumenten waarbij er voor ieder wel wat zit. Dit kan gratis (aangezien er zeker voor windows een enorme keur is aan gewoon goede kwaliteit gratis VST en VSTi plugins).

Dus even een korte opsomming:

Digidesign Mbox (rond de 400 moet wel te vinden zijn)
2 Mics (150 euro de stuk maakt 300)
Rokits monitoren (199 de stuk maakt 400 )
Kabels en mic stands (100?)

Heb je nog 300 over. Kan je soundmodule, goed klavier oid voor kopen. Wat je wilt daarin...

Bedankt voor vele tips

Bedankt voor vele tips

Bedankt voor de vele goede adviezen.

Als ik het goed begrijp kan ik met mijn volgens velen van jullie te kleine budget beter investeren in goede software, een goede mic, een goede pre-amp e.d. dan in dure mengpanelen, sporenrecorders e.d.

Ook hebben een aantal van jullie betere ervaringen met iemand inhuren voor opnamen te maken, dan dat je het zelf gaat doen met spullen, die weinig kosten maar dan ook pover klinken.

Een aantal van jullie zeggen dat als mijn opnamen moeten klinken als een betere demo, ik verder moet sparen en dan duurdere, maar ook betere spullen moet kopen.

Ook hebben een aantal van jullie me aan de andere kant verteld, dat ik voor mijn beschieden geld juist wel hele leuke spullen kan kopen, die van redelijk acceptabele kwaliteit zijn. De tips zijn zeer bruikbaar.

Nogmaals dank voor de adviezen en ik laat jullie weten of en als ik wat leuks gekocht heb en eventueel te zijner tijd zal ik een demootje plaatsen van het door mij evt. opgenomen materiaal.

Vele groeten uit Schiedam.

Back