[CUBASE] FX Channel -> FX Channel -> BUS

Phi

Nieuwkomer
Goedemorgen!

Meestal kom ik er met mijn problemen wel uit via de search, maar deze keer kan ik er niets over vinden. Zowel op synthforum niet, als via google. Dus dan maar topic, dacht ik zo :)

Ik zit met het volgende probleem:

In Cubase heb ik een track opgenomen met 4 rappers. Zij hebben alle 4, 4 spoortjes gebruikt
(1. verse, 2.dubs, 3 fill-ins, 4 refrein). Voor het afmixen van de track wilde ik gebruik maken van de handige FX channels etc..maar op een of andere manier doe ik iets fout.

Ik heb een plaatje bijgevoegd, van de opstelling:

1,2,3,4 zijn de vocalen spoortjes, deze worden elk gestuurd naar een aparte Group FX channel (5,6,7,8) (pre-fader aan) van per idividuele rapper (daarin zit eq) . En daarna worden de Group FX Channels gestuurd naar de 'overall'-FX channels (ook pre-fader aan) (9,10,11,12) (daar zit de-esser, compressie, reverb, beetje eq ). Daarna gaan ze door de Stereo Out.

Maar op deze manier krijg ik dus: 16 Group FX Channels, 4 FX Channels. Naar mijn idee is dit omslachtig, of in ieder geval veel? (maar weet niet zeker). En mijn computer trekt het niet meer op deze manier :P

Dus, mijn vraag is: Werk ik nu op een juiste manier, want op een of andere manier kan ik de spoortjes niet meer pannen en als ik dat wel zou willen doen dan moet ik van alle Group FX Channels en FX Channels ook nog eens links-rechs optie maken en dan krijg ik 32 Group Channels en 8 FX Channels. Dat lijkt me niet helemaal ideaal :)

Attachments

• opstelling.jpg
    opstelling.jpg
    19,1 KB · Bekeken: 172
Kan je group fx 5,6,7,8 niet weglaten door de EQ direct op de audio kanalen te zetten?

Hebben overall fx channels 9,10,11,12 dezelfde effecten en settings? Dan kan je natuurlijk volstaan met 1 kanaal ipv 4.

Nee, dat is helaas niet het geval. Tenminste, 9,10,11,12 hebben allemaal verschillende settings.
En 5,6,7,8 hebben wel dezelfde settings inderdaad, dat zou wel kunnen dat ik die rechtstreeks op de spoortjes zet..hmm, ik snap niet waarom ik daar niet aan dacht :P

even proberen!

Edit:

Dat is inderdaad een goede optie, alleen net had ik alles opnieuw gemaakt en toen lukte het wel om de spoortjes idividueel te pannen naar links of rechts. Echter nu heb ik het probleem gekregen dat als ik een spoortje pan naar rechts dan, wordt het volume zachter en hoor ik eigenlijk alleen nog de effecten (van de FX Channel waar die doorheen loopt) en als ik hem pan naar links gebeurt er niets...(blijft even hard)...:S

Origineel geplaatst door Phi
...nu heb ik het probleem gekregen dat als ik een spoortje pan naar rechts dan, wordt het volume zachter en hoor ik eigenlijk alleen nog de effecten (van de FX Channel waar die doorheen loopt) en als ik hem pan naar links gebeurt er niets...(blijft even hard)...:S

Dat is weird....
Bedien je de knoppen met de muis of met een controller ?
Als het laatste het geval is, zou het misschien kunnen zijn dat je een hele andere parameter bedient met je panknop als de panning zelf.

Een vergelijkbaar probleem heb ik ook wel eens gehad, maar dan met een midi-track. Die speelde ik eerst in, om dan later met een controller (BCF) aan het klooien te gaan. En toen vergat ik (natuurlijk) om de midi-ingang van het betreffende kanaal dicht te gooien (of iig niet op "all" te laten staan, zodat de controller er geen vat meer op heeft), met allerlei vage dingen als gevolg. Mijns inziens kan dit bij jou niet het geval zijn, omdat jij hier tegenaan loopt bij audio-tracks.

suk6

Helaas, ik doe alles gewoon met muis :) maaarr..ik heb wel iets gevonden:

Er zaten bepaalde effecten in de FX Channels die er weer een stereo-signaal van maakten, heel raar.
Maar dat is niet helemaal de oplossing, want bij sommige kan ik aangeven of het mono of stereo signalen zijn
die binnenkomen, maar bij sommige niet (zoals de Reverb van Cubase zelf) en natuurlijk wil ik die wel gebruiken.

Dus wat er nu gebeurt is: het inkomende signaal is helemaal gepand naar links. Dan gaat hij door de effecten en komt ook weer links uit de Stereo Out, behalve de reverb! want die komt ook rechts.

Of moet ik misschien eerst alle volumes mixen bijvoorbeeld, dan mixdowns maken en dan die mixdowns in een nieuw project pannen? dat lijkt me helemaal niet de normale gang van zaken :P

En als je die reverb nou direct op de audio track zet als insert? Dan blijft ie wel links gepanned. Of is dat geen optie omdat je dezelfde reverb voor meerdere kanalen wilt gebruiken? (oa om cpu te besparen).

Dat zou een wellicht optie zijn, maar er zijn twee redenen inderdaad waarom dat niet geheel de juiste oplossing is.
Een is voor de CPU load inderdaad, twee is dat er nog meer effecten zijn die niet mono kunnen oid en dan zou ik die ook allemaal rechtstreeks op de sporen moeten zetten.

Maar ik ben nu zelf een beetje de draad kwijt geraakt, want op deze manier snap ik het globale idee achter de Group FX Channels en FX Channels niet helemaal meer.

Dit heb ik nu

Spoor 1 -> FX Channel --> Output

- Op ' Spoor 1' zit nu de EQ die ik in de startpost nog op een apart FX Channel had staan.
- Bij 'Spoor 1' staat de pre-fader functie aan, zodat het signaal direct naar de FX Channel gaat.
- Op het FX Channel staan een aantal effecten, waaronder dus effecten die schijnbaar niet kunnen pannen oid.

Ik wil:

Gewoon het volume en de panning kunnen regelen op Spoor 1 en dat het signaal daarna doorgestuurd wordt
naar de FX Channel, voordat het naar de Stereo Out gaat. En het moet dus zo zijn, dat als ik het volume van
spoor 1 op 0 zet, dat er ook helemaal niets te horen is. (ik heb namelijk al een paar keer gehad dat ik dan
alleen de effecten hoorde, of dat ik zowel spoor 1 rechtstreeks als het effectenkanaal hoorde etc..)

Kan iemand me ook vertellen wat het verschil is tussen een Group FX Channel en een FX Channel?

Beste Phi,

De omschrijving van wat jij doet/wilt kan ik niet helemaal doorgronden, maar ik zou het zo doen:

Alle rappers hebben 4 sporen (met individuele EQ en andere settings), per rapper zet je die naar een (sub)groep
Die 4 (sub)groepen zet je weer naar 1 (sub)groep
Vanuit die ene (sub)groep hoef je maar 1x iets naar elk gewenste FX te sturen. Of als het per rapper moet, doe je het per rapper per subgroep (hoef je ze dus ook niet samen naar 1 subgroep te sturen).

Misschien denk ik te simpel en heb ik je probleem niet goed uit de tekst op kunnen maken, maar op deze manier zou ik het doen.

Tevens heeft het er de schijn van dat je de functionaliteit van Aux send en Insert verward. Bij Aux send wordt het FX signaal toegevoegd aan het droge signaal. Bij Insert vervang je het droge 'dry' signaal door een ander signaal, een mix van dry met effect, wat genoemd wordt 'wet' signaal. Als je dus geen dry en wet wilt mixen, moet je geen Aux send, maar Insert gebruiken om een enkel 'wet' signaal te krijgen.

Back