latency probleem??

djtt

Big stupid grin
Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb vandaag weer eens wat hardware aangesloten, en wil dit door cubase heen halen voor effecten enzo.
Nu het probleem:
Als ik gewoon midi verstuur geen latency. Ik krijg mijn hardware perfect gesynced met de click-track.
Echter als ik een vst als insert selecteer, is de sync verdwenen! =(
Dan is de click-track vertraagt op mijn hardware.
De latency is in en out 5,805 ms, dus dat zou imo geen problemen mogen geven.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Is er een mogelijkheid om zegmaar mijn hardware eerder te laten starten dan mijn vsti's?

Mijn setup is als volgt:
Laptop 3 ghz
512 mb ram
hercules 16/12/FW
Roland D-110

Van de hercules gebruik ik ook de midi I/O om de D-110 aan te sturen.

greetinx,

Ted

Laat ik hier nou ook net mee zitten te pielen. Ik ben heel erg benieuwd wat hier de reacties op zijn.
Bij mij loopt het spul ook niet gelijk, terwijl ook mijn latency laag is.

Kom maar op met die oplossingen!!!

Ik draai cubase sl3, zit ook delay compensation op, maar dat is het niet, dat had ik al gevonden op het forum.
Dit is meer bedoeld om je externe hardware als inserts te gebruiken.

Is er niemand die hier een oplossing voor heeft??
Kom er echt niet uit nl...

Is er niet ergens een algemene "pre-delay" midi instelling, zodat midi noten eerder de deur uitgaan? Ergens in preferences of options of zoiets.

PDC heeft volgens mij alleen betrekking op interne effecten. Met hardware gaat dat niet omdat dat in realtime gaat.

Origineel geplaatst door bronswerk
Is er niet ergens een algemene "pre-delay" midi instelling, zodat midi noten eerder de deur uitgaan? Ergens in preferences of options of zoiets.

PDC heeft volgens mij alleen betrekking op interne effecten. Met hardware gaat dat niet omdat dat in realtime gaat.

Nou dan, het probleem deed zich voor als ie een vst als insert aanzette. ;)

Origineel geplaatst door Flesje
Nou dan, het probleem deed zich voor als ie een vst als insert aanzette. ;)

Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Het verschil onstaat als er hardware (extern) en vst (intern) gelijktijdig worden gebruikt. Als een VST plugin een (vaste) vertraging heeft kun je dit eventueel oplossen door PDC actief te maken. Dit gaat echter alleen op als Cubase "al van te voren weet" wat er gaat komen. Audio tracks die op de harde schijf staan vormen geen probleem. Cubase kijkt stiekem van te voren wat hij moet gaaan doen en zorgt ervoor dat de audio pakketjes netjes op tijd afgeleverd worden. VST instruments ook geen probleem, zelfde verhaal. Het probleem doet zich alleen voor als er signalen komen die niet van te voren bekend zijn, zoals externe effectapparaten.

Origineel geplaatst door bronswerk
Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Het verschil onstaat als er hardware (extern) en vst (intern) gelijktijdig worden gebruikt. Als een VST plugin een (vaste) vertraging heeft kun je dit eventueel oplossen door PDC actief te maken. Dit gaat echter alleen op als Cubase "al van te voren weet" wat er gaat komen. Audio tracks die op de harde schijf staan vormen geen probleem. Cubase kijkt stiekem van te voren wat hij moet gaaan doen en zorgt ervoor dat de audio pakketjes netjes op tijd afgeleverd worden. VST instruments ook geen probleem, zelfde verhaal. Het probleem doet zich alleen voor als er signalen komen die niet van te voren bekend zijn, zoals externe effectapparaten.

mooie omschrijving .. tis alleen dat ie zijn pc voor effecten wil gebruiken ipv andersom maar dat boeit voor de vraag van de topic starter niet ..

wat je kan doen is het volgende

a) makkelijk oplossing .. hardware droog opnemen in je daw en dan pas effecten er over gooien ( zoals bronswerk indirect als oplossing aandraagt) .. alles loopt dan in sync ook als je via midi nog hardware aanstuurt !

b) das een irritante maar voor bijv me uad wel goed te gebruiken en dat is de kanalen op je mengtafel die voorlopen in tijd te delayen via een groep ( delay tijd moet dan evenredig zijn als de delay die er uit je daw komt ! vergeet niet dat kan redelijk wat zijn .. geluid gaat van je audio kaart naar de cpu en weer terug ) .. niemand die dat ooit gaat doen natuurlijk maar als je bijv. de UAD of in dit geval een andere vst plugin als FX op je hardware tafel wil inzetten is dat een optie om toch alles tegelijk te laten afspelen .. (wat je daw dus eigenlijk doet met de je audiokaart latency .. doe je nu op je mengtafel .. alles wat geen FX heeft in een DAW wordt namelijk ook gedelayed om 'in sync' met het bewerkte signaal weer uit je daw te komen :eureka: .. )

En om nog effe alle soorten 'vertragingen' uit 1 te zetten .. je hebt er 2 ..

de eerste is de tijd die nodig is om als audiosignaal van je audiokaart naar de cpu te gaan en weer terug .. genaamd latency van je systeem

de 2de vertraging ontstaat omdat je cpu ook nog wat met het geluid wil doen, wat clockcycles inneemt en dus ook tijd kost ..

wat dan nog meespeelt is hoe zwaar is je host(logic, cubase, live) waarin je de plugins op draait .. een zware host neemt cpu cycles in beslag en zal de totale vertraging groot ( latency systeem + cpu tijd host + cpu tijd FX) zijn .. heb je een zeer kleine host dan is het zelfs mogelijk om realtime effecten te tracken .. dus live gitaar spelen EN meteen het bewerkt geluid horen ( wij mensen horen een verschil van 3 ms namelijk niet .. das namelijk hetzelfde als de tijd die geluid nodig heeft om van bijv van je speaker van je gitaar versterker naar de andere kant van het podium te 'reizen' .. ;)

Drm ook dat je nu van die simpele hardware kastjes hebt die je tussen je computer en gitaar stopt en waar een zeer simpel progje alleen FX doet en geen poespas als midi heeft etc.

:W

afhankelijk van je cubase versie dien je verschillende dingen te doen. Voor cubase werkt het als volgt:

oude methode:
jij hebt je hardware aangesloten op input kanalen in cubase. Deze worden niet automatisch gecompenseerd. Dat is normaal. (direct monitoring moet uiteraard uit staan). Zodra je een vst inlaadt wordt je audioafhandeling intern automatisch vertraagd om alle vst's en fx'en in sync te laten lopen, rechtstreekse externe inputs worden hier niet in afgehandeld. Dit kun je simpel op lossen door je vst sporen te delayen met je audio latency. in jouw geval dus 2 * 5.805 = +- 12 ms. Dit kun je per spoor gewoon instellen op je projectwindow. Dit werkt prima en alles loopt in sync. Het grote nadeel van deze werkwijze is echter dat je midi clocks niet gedelayed worden, dus als je arpeggiators gebruikt of gesyncte fx'en dan lopen die dus niet in sync.

nieuwe methode:
in sx3 kan het echter simpeler (geen idee of sl3 dat ook ondersteund). In je connection windows kun je hardware instruments en fx'en maken. Hiermee kun je je inputs routen en deze de naam geven van je hardware synth (of fxen). Eventueel kun je hier een editor aan koppelen maar dat hoeft niet perse. In principe ben je nu klaar. Door in je vst instruments slot nu je externe hardware synth te kiezen is je hele latency probleem wel ineens opgelost, dit komt omdat de audio inputs nu ook het volledige pdc signaal volgen. Dus alles extern en intern loopt volautomatisch in sync.

Mocht je nu nog steeds latency ervaren dan is het mogelijk dat je buiten cubase om hardware latency hebt, bijvoorbeeld je synth die wat langzamer reageer of je fx paden die hun eigen latency hebben. Deze kun je eenmalig 'pingen' in cubase om je externe audio latency te laten bepalen. Dit kun je weer opslaan binnen je hardware inputs connections. Hierna is voortaan ook je externe audio latency volledig mee behandeld in cubase , dus ook daar full pdc op.

Ik zelf heb al mijn hardware op deze manier geintegreerd en alles loopt sample accurate in sync zonder dat ik daar ook maar iets voor hoef te doen, ongeacht wat ik in cubase voor plugins of instrumenten inlaadt. Dus het is eenmalig instellen, en daarna is het volledig geintegreerd.

ik weet niet of je direct x plugins of synths gebruikt, maar dat is killing voor je pdc. Direct x wordt namelijk niet meeberekend in je pdc pad. dus zorg ervoor dat je altijd plugins of synths volgens het vst protocol gebruikt.

idd das waar .. helemaal vergeten ... kan logic ook maar had het nog niet gebruikt .. :D
alleen kan het soms wel effe duren voordat ie begint te spelen toch ? op audio sporen kan een sequencer anticperen door ze eerder in te laden en meteen te bewerken .. je loopt dan echt voor op de tijd zeg maar
echter in dit geval moet ie ook nog wachten op wat de hardware uitstuurt .. of gaat dat pakket hem eerder midi voeren ? dat zou wel helemaal te gek zijn .. dan is ie netzo snel als hoe ie met vst' en vsti's omgaat .. mmmm slim bedacht ! :L

kee dan, bedankt, ik ga deze oplossingen ff uitproberen en laat daarna nog horen hoe het afloopt...

...of niet...

maar we blijven positief!!

Origineel geplaatst door quifster
jij hebt je hardware aangesloten op input kanalen in cubase. Deze worden niet automatisch gecompenseerd. Dat is normaal. (direct monitoring moet uiteraard uit staan). Zodra je een vst inlaadt wordt je audioafhandeling intern automatisch vertraagd om alle vst's en fx'en in sync te laten lopen, rechtstreekse externe inputs worden hier niet in afgehandeld. Dit kun je simpel op lossen door je vst sporen te delayen met je audio latency. in jouw geval dus 2 * 5.805 = +- 12 ms. Dit kun je per spoor gewoon instellen op je projectwindow. Dit werkt prima en alles loopt in sync. Het grote nadeel van deze werkwijze is echter dat je midi clocks niet gedelayed worden, dus als je arpeggiators gebruikt of gesyncte fx'en dan lopen die dus niet in sync.

Hallo allemaal!

Bovenstaande oplossing bleek voor mij de meest werkzame!!
Echt relaxed! :okdan:

Bedankt!!!

gr,

Ted

Back