mixtips voor track

olaf

Ouwe rot
Hoi!

ik ben in reason (en logic) bezig met het nummer:

http://home.wanadoo.nl/ajprause/olaf/somewhere in the night.00.mp3

ik ben echt slecht in afmixen en nu vroeg ik me af of jullie tips hebben. ik vind de mix rommelig maar weet niet waar dat aan ligt (behalve dat de stem opnieuw moet worden ingezongen. dat gebeurt maandag door iemand anders).

zouden jullie me kunnen helpen?

alle tips omtrent het mixen zijn welkom!!

alvast bedankt!

Ha,

De muziek vind ik behoorlijk goed. Een hele mooie drive zit erin.

De mix zuigt idd.
Geen balans, geluiden die elkaar in de weg zitten. Geen duidelijke basis in de mix. En geen eenheid in je sound.

Afmixen en masteren is inderdaad niet zo makkelijk. Echter, met wat basis kennis kun je al heel veel aan je mix verbeteren. Ik ga ervan uit dat je zelf een beetje wilt leren hoe dit werkt. De basis voor afmixen is vooral de levels van je afzonderlijke instrumenten, en eq instellingen om instrumenten lucht te geven in je mix. Stel je voor dat je een hele zware basskick tussen die veel ruimte gebruikt onder de 80 hz, combineert met een bass die veel ruimte gebruikt onder de 80 hz. Dan gaan die 2 geluiden als ze gelijktijdig klinken elkaar in de weg zitten. In basis dien je dus dan ruimte te scheppen. Dit is heel simplistisch voorgesteld en natuurlijk kun je dit met heel veel theorieen gaan omleggen, maar voor mensen die willen beginnen met afmixen is dit al een leuk basis principe om eens mee te gaan experimenteren.

Online is er veel informatie te vinden met name gericht op mensen die gewoon thuis eens willen proberen of ze hun mix beter kunnen laten klinken, Ik heb er even 4 voor je opgezocht waarin je leuke informatie kan vinden die je ook direct kan toepassen. Dan moet je al vrij snel een beter resultaat kunnen boeken.

De volgende link bevatten tutorials gericht op afmixen, eq beheer, dynamics (compressen) en masteren.

CM Guide to Basic Mixing
CM Guide to EQ
CM Guide to Dynamics
CM Beginners Guide to Mastering

:biertje:

Bedankt voor de info quifster
maar hoe zit het dan met dynasone en T- tracks quifster dat is toch
voor de eindmix of ben je er dan nog niet
groet john:D

Origineel geplaatst door padokit

er zijn vele technieken kwa compressie. het hangt helemaal af van hoe je je mix afstelt, en of je werkt met subgroepen of niet, welke stijl je wilt maken, etc. In de dynamics guide link die ik gepost heb staat wel wat basis informatie. voor het thuis experimenteren is dat natuurlijk heel leuk. Als je daadwerkelijk gaat releasen stuur je het toch zonder compressie op en alle sporen onafhankelijk, de professionele masteraar zorgt er dan voor dat het klopt, want dat is een vak apart die maar heel weinig mensen echt beheersen. Ik beheers het in ieder geval niet :).

Voor thuis experimenteren kun je natuurlijk compleet losgaan, niet bang zijn, gewoon flink de extremen opzoeken en vooral leren hoe en wanneer compressors hun werk doen in welke stijl.

bedankt voor de reacties. ik heb alvast een nieuwere versie, hieronder

http://home.wanadoo.nl/ajprause/ola... night.01.mp3

ik heb die hoge gedetunde piep meer stereo gemaakt en de strings onder de stemmen meer reverb gegeven en minder volume. fuse, zou je me misschien watconcrete tips kunnen geven? ik weet dat de mix zuigt :-) - ik ben daar echt niet goed in - maar wat kan ik er concreet aan verbeteren? quifster, ik zal die eq-dingen eens gaan bekijken. merk jij welke geluiden elkaar in de mix in de weg zitten?

Origineel geplaatst door fuse
Geen duidelijke basis in de mix. En geen eenheid in je sound.

wat bedoel je hiermee, trouwens? hoe zou ik een basis in deze mix kunnen krijgen. en hoe kan ik meer eenheid in mijn sound krijgen?

Origineel geplaatst door padokit

Als je aan't mixen bent blijf je ver weg van dat soort plugins.
Die zijn trouwens ook best nog wel prijzig (al helemaal voor wat je er niet terug voor krijgt).

Maar eenheid in de mix. Veel oefenen en veel naar anderen luisteren.
En wat theorie bijlezen. En je leert het niet in een middagje dus gewoon goed je best doen.

bedankt, vinden jullie de tweede al beter? en fuse, ik ben erg benieuwd naar concrete aanwijzingen voor deze mix. wat zijn dingen die je opvallen, die ik zowiezo beter kan doen??

en weer een nieuwe:

http://home.wanadoo.nl/ajprause/olaf/somewhere in the night.02.mp3

ik heb meer gevarieerd met de reverb van geluiden en van de volumes van de verschillende geluiden.. de basdrum op rechts heeft de eerste 32 maten bijvoorbeeld een delay en deze haal ik eraf als er meerdere geluiden in komen. hierdoor komt ie dichterbij..

als jullie tips hebben, hoor ik het graag! ook als je iets storend vindt of zo, dingen die naar voren moeten komen of juist niet.. hoe vinden jullie de panning? fuse, zit er al meer eenheid in?

Back