Gekke metrums

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nolet

verkeerd in goede staat
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met niet 4/4 metrums. Kben nu bezig aan een track waar 5/4, 7/8 en 3/4 in zit en ik moet zeggen dat het een hele andere dimensie aan muziek geeft. Het wordt er niet dansbaarder van voor een hoop mensen maar toch...
Volgens mij is een 7/8 een standaard Tango metrum en 3/4 is waltz. Heeft iemand nog andere leuke metrums van typische muzieksoorten?

de ozric tentacles hebben ook een voorkeur voor niet-4/4 metrums, maar houden het toch dansbaar. moet je zeker eens naar luisteren als je daarin geinteresseerd bent.

Gabberplaat

Gabberplaat

Er is een gabberplaat geweest.. ik weet niet meer welke met een 3/8ste metrum... en trust me... hij was absoluut dansbaar..

Op zich wel leuk.. zeker om soms heel onverwachtste climaxen in je song te zetten...

Een 5/4 merk je eigenlijk de eerste paar maten niet (Nee, want dan denk je nog dat het een 4/4 is DUhhh) maar het is wel heel grappig. 7/8 kan je goed gebruiken om bijvoorbeeld Drum 'n' Bass te maken, maar dan TAngo-stylie

3/8 in een gabberplaat???!!? Da's vaag.
Je kan horendat Plaid ook veel niet 4/4 gebruikt

Ja erg raar was die plaat, wel heel strak

Ja erg raar was die plaat, wel heel strak

Muziekale zinnen van 12 beats, dus waar rifjes horen rostte die plaat gewoon door... hehe, was erg speciaal, trouwens de enige hardcore plaat die ik ooit gehoord heb anders dan 4/4

Klassiek.. Jazz..

Klassiek.. Jazz..

In mijn stapeltje klassiek is het veelal 4/4, 3/4, 3/8.. maar je komt ook exotische dingen als 5/8, 5/4 en zelfs 9/11 tegen.

Het leukst zijn in mijn ogen bepaalde stukken van Satie, waarbij er helemaal geen maatsoort is (gymnopedie etc.).

Een van de bekendste 5/4 stukken is toch wel "Take Five".. maar ook veel muziek uit "The Piano" (michael nyman) is 5/4 of zelfs 9/8.

In de praktijk merk ik dat het afwisselen van 5/4 met 4/4 hele interessante dingen op kan leveren. 3/4 is meer een wals-ritme.. en voor dance niet zo geschikt (in mijn ogen).

Een hele andere benadering van het geheel is het gebruiken van sequences van 3, 5 of 6 noten binnen een 4/4 maat. Daar experimenteren we bij TonyBlack toch vrij veel mee.. en da's echt lachen!

Volgens mij is dat nummer van "and the whole world loves it when you sings the blues, tatatataaa ta ta tatataaaa" ook in 3/4 of iets wat er op lijkt. Klassiek en Jazz is inderdaad vaak in gekke metrums maar dan gaat het ook niet om "dance".

Gister zat ik op mijn RS7000 riffje in te spelen op een 5/4. Het duurde echt wel 10 keer voordat ik niet bij de clicktrack op 4 ging spelen!!! Ik ben toen echt gaan meetellen, 1 2 3 4 5 en GO! Het is echt lastig als je zo 4/4 minded bent.

Ik zat vroeger op percussieles en vooral die afrikanen doen veel met 12/8, wat wel 'n lekker ritme is. Ook veel dingen in 7/8 gespeeld toen, en wat minder in 5/8. In IDM en D&B kun je die laatste twee goed gebruiken. Ik heb in dance zelf echter nog nooit iets anders dan 4/4 gebruikt.

reden daarvoor:

reden daarvoor:

Even ten eerste vind ik het een van de meeste originele hiphop producties ooit.

Dat het zo anders klinkt komt denk ik doordat ze rappen in triolen... en dat is raar, soort van triolen met triplet shuffle.. heel funky..

Origineel geplaatst door Nolet
Volgens mij is dat nummer van "and the whole world loves it when you sings the blues, tatatataaa ta ta tatataaaa" ook in 3/4 of iets wat er op lijkt.

ongeveer... tis 3 tellen in een 2/2 maat. als je op de hi-hat let hoor je dat om de drie hits een tel zit. dus geen 4/4!!!

en ik zeg het nog maar eens: luister eens naar Nine Inch Nails! ;) serieus, march of the pigs is zo'n cool nummer, en meeslepend, en een 7/8 maat... :halleluja

vroeger met drumles:

met je linkerhand een 3/4 tikken en met je rechter hand 4/4 binnen het zelfde tijdsbestek.. :P

Wat ik weleens gedaan heb is een 6/8 d&B maken die naar de 4/4 neigt zeg maar. Dan kan je af en toe af wisselen tussen die 2 en je nummer wordt erg breed daardoor.
Zal 'm eens opzoeken en hiero neerzetten! :)

Zeker 60% van de muziek die ik maak is in afwijkende maatsoorten, waarbij ik een voorkeur heb voor 5/4, 6/8 en 7/8. Tegenwoordig experimenteer ik ook met het ritme van de saltarello. dat is een 13e/14e eeuwse italiaanse dans in een 6/8 maat waarbij niet wordt gespeeld op de 5e tel. Wat een gek "hobbel" ritme oplevert.

Ook wel eens nummers gemaakt in 11/8, 13/8 en 15/16. Als je toch geen muziek maakt die dansbaar is, zit je ook niet vast aan 4/4 en 8/8. Lekker erop los rommelen dan maar.

Voor drum&bass beveel ik de 9/8 aan. Gedurende de eerste 8 tellen lijkt het normaal, maar dan komt die extra tel.... geweldig! :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back