onverstaanbare Nederlandse hiphop

olafmol

[EXPANSIONS]
Hallo,

ben ik de enige die echt helemaal raar wordt van de onverstaanbare lyrics in veel/de meeste Nederlandstalige hiphop?Wat is daar aan de hand? Ik bedoel, ik luister erg veel Amerikaanse en Engelse hiphop, al vanaf mijn jeugd, en zelfs al ken je de slang soms niet, je kunt altijd nog goed verstaan wat er gerapt wordt. Maar als ik de laatste tijd Nederlandstalige rap voorbij hoor komen kan ik er echt serieus de ballen niet van verstaan, hoogstens de refreintjes in een positieve uitzondering. Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar in de meeste gevallen zit ik toch met mijn oren te klapperen. En dan bedoel ik dus niet dat ik de "taal van de straat" niet snap, maar dat ik echt gewoon een soort brei van klanken hoor... dat is toch wel behoorlijk jammer vinnik, en ik vraag me dan ook af waarom mensen deze platen wel kopen?? Alleen voor de riffjes of de beats?

Wat denken jullie?

gr. Olaf

Origineel geplaatst door Alexander
Als ik nederhop nu vergelijk met toen ik er naar luisterde, zo'n jaartje of 8 tot 12 geleden, dan denk ik:

Watskeburt?

gehehe, nee ik begrijp je punt en het is ook waardeloos, maar je moet het zo zien, er is een grote steen die commercie heet in de vijver van de hiphop gegooid en nu komt er vanalles bovendrijven..

met die shit van de Osdorp Posse heb ik helemaal nix, maar dat kon je tenminste wel verstaan hahaha...wat ik me gewoon afvraag: wie koopt die hiphop platen dan waarvan je de tekst niet kan verstaan?

Origineel geplaatst door Ro9
Komt het niet omdat er surinaams,turks,marokkaans,papiamento en hindoestaans in de nederlandse gemengd wordt?
Of bedoel je dat die rappers gewoon niet uit hun woorden kunnen komen.
Die irritante 50cent had er ook een handje van om (computergewijs) de helft van zijn zinnen in te slikken.
Persoonlijk vindt ik DuvelDuvel erg goed maar vaak ook onverstaanbaar door slang alleen bij hen is het niet storend omdat ze ook serieus tijd steken in hun beats en muziek.

nee niet slang, gewoon onverstaanbaar, niet gearticuleerd, whatever..50cent is nog 50 keer beter te verstaan dan de gemiddelde nederlandstalige hiphop-clip die ik op de box voorbij hoor komen..

Hiphiphophop....wat valt er dan eigenlijk te verstaan? :D

Nee, effe serieus: ik luister nauwelijks hiphop, maar Opgezwolle bijv. vind ik prima te verstaan en ook nog eens interessant genoeg.
Wel vind ik dat de nadruk teveel ligt op de bass en drums, maar dat is in bijna alle muziek tegenwoordig zo. (*&#^$!)

Ik denk dat het probleem 'm zit in de
-mix: zoals hierboven gezegd
-multi's: het schijnt enorm belangrijk te zijn om die veel te hebben>
(multi's zijn dus die rijmklanken die blijven hangen zoals "ik drop de hiphop en niemand die de shit stopt" ...duz)
Van dat soort rijmelarij worden je oren ongelofelijk moe.
|Plus het gegeven dat weinig mensen meer duidelijk spreken idd.

Persoonlijk vinnik hiphop "style over matter" en dus niet interessant meer.
It's an Industry of Cool...

Misschien is het een verkooptruc, dat je eerst het nummer 10x moet luisteren voordat je het verstaat. Maar ook de muziek is anders geworden. Zo'n 10 jaar geleden lag de nadruk meer op wat je met je stem kon doen en was de achterliggende beat meer begeleiding (bijv. Beastie Boys). De muziek is nu belangrijker geworden en de expressie van de rap wat minder.

Als je niks te vertellen hebt boeit het ook niet dat je niet te verstaan bent, he? Het gaat er idd meer om dat het leuk klinkt dan dat het ook nog iets betekent.

Zo'n beetje de enigste Nederhop die ik echt OK vind is een paar nummers van de OP, maar dat lijkt natuurlijk in de verste verte niet op wat er nu populair is op de the box.

En volgens mij is het idd ook een psychologisch truukje... als je het niet begrijpt vind je het interessanter... je hebt ook van die reclames die expres zo vaag zijn dat je denkt: WTF? Dan hebben ze dus iig je aandacht.

Ook in (wat meer artistieke) films zit vaak een hele hoop shit die iets lijkt te betekenen... maar soms wordt dat er gewoon ingestopt om interessant te doen. Mensen begrijpen het niet, maar als ze dat toegeven dan vinden ze zichzelf dom, dus besluiten ze het maar een hele goede, diepe film te vinden.

Maar misschien draaf ik nu iets door :)

Origineel geplaatst door j0ris
Als je niks te vertellen hebt boeit het ook niet dat je niet te verstaan bent, he? Het gaat er idd meer om dat het leuk klinkt dan dat het ook nog iets betekent.

Zo'n beetje de enigste Nederhop die ik echt OK vind is een paar nummers van de OP, maar dat lijkt natuurlijk in de verste verte niet op wat er nu populair is op de the box.

En volgens mij is het idd ook een psychologisch truukje... als je het niet begrijpt vind je het interessanter... je hebt ook van die reclames die expres zo vaag zijn dat je denkt: WTF? Dan hebben ze dus iig je aandacht.

Ook in (wat meer artistieke) films zit vaak een hele hoop shit die iets lijkt te betekenen... maar soms wordt dat er gewoon ingestopt om interessant te doen. Mensen begrijpen het niet, maar als ze dat toegeven dan vinden ze zichzelf dom, dus besluiten ze het maar een hele goede, diepe film te vinden.

Maar misschien draaf ik nu iets door :)

nee dat heb ik bv vaak met David Lynch films.....volgens mij filmt ie zeg maar gewoon random, en laat ie de kijkers er zelf een diepere betekenis achter zoeken ;)

waarbij t dus niet zo is dat de maker de trieste zak is maar de kijker die doet als of ie t interessant vind

ik was volgens mij ook niet de enige die " degene die me zuigt" verstond i.p.v. "mee naar diemen zuid" :D

maar jij bent dan ook een gekke koe he

die rukgassies van 17 jah. 0%funk

laten we t idd zowiezo ns over die gasten hebben

een lange lul en een grote nerd in pak op een podium met schreeuwende mensen dr omheen
heel interessant de zaal in kijken of je moet poepen en dan de meest trieste fuckteksten de wereld in helpen
een dj op t podium die heel druk staat te doen maar je hoort alleen maar boem tsjik boem boem tsjik
ik heb volgens mij nog nooit 1 triool gehoord bij die rukfacefuckrappers tegenwoordig.. alleen maar dat heeeele zeurderige op de 16en blijven hangen met zo weinig mogelijk expressie in je stem
die lui moet je ook geen rappers noemen
maar rukfacefuckfaceeikels tering.. pvd
tjeesz

Heeft u ook zo last van stereotypen?

Origineel geplaatst door Ro9
Ga aub nog net iets meer skunk roken zodat je te beroerd wordt om naar de mic te lopen!!!:D

:D

Ik hou wel van hihop met een soort message, maar dan wel goed Engels graag. En een beetje texten van de straat enzow. En een beetje orginele beatz.

en een snu(i)fje EFunk

check de eerste Furious5 platen. Dik. Erg dik.. :D

R

Ik zag net op telefisie de nieuwe (?) clip van de engelse fuckfacerapper (prachtwoord, fjoesz, die houden we erin!!) dizee rascal en ik moet zeggen dat ik me er kostelijk mee vermaakt heb!

Ook slecht te verstaan en ik heb zijn eerste plaat en daar snap ik ook de ballen niet van, maar toch.. muzikaal voor mij boeiend, verder een gezonde dosis puberteit, wat best mag als je rapperdeklept en nog tiener bent, maar zonder al het gladde.. gewoon een erg grappige clip!

Ik neem mijn petje af voor alle commerciele hiphop op het moment die staat als een huis...

(en wat eerder ook al anders geformuleerd werd (jajja dt regel, ik weet het...) UITEINDELIJK gaat het allemaal om the eye (of in dit geval ear) of the beholder)

RJD2 - deadringer

Bijvoorbeeld: "kom maar lekker vyben, laat me je ophypen, [onverstaanbaar], jump jump jump" :erm:

K-Liber vind ik nou niet echt een voorbeeld van nederlandse hiphop?
Eerder een dancehall kruising.

Maar als dit topic op dat soort 'hiphop' slaat, dan begrijp ik het volkomen.

Met uitzondering van de Jeugd van Tegenwoordig, vond ik de (label) releases van afgelopen jaar goed verstaanbaar.

Ik ben niet zo heel erg thuis in dergelijke muziekstromingen, maar ja er wordt in gerapt en het is onverstaanbaar. :D

Maar wat ze nou zeggen? Ik weet het nog steeds niet...

Back