onverstaanbare Nederlandse hiphop

Origineel geplaatst door Ro9
KRS-One,Silverbullet, Schooly D en Big Daddy Kane,

Dat waren/zijn rappers.

Je vergeet Milk D, Eric B, Mc lyte en nog vele anderen :D

Ach ja nederlandse rappers, of ze verstaanbaar zijn of niet, ze rappen tenminste geen engels :D
De jeugd van tegenwoordig, Extince, Space kees, vind ik overigens best te verstaan.

ik versta die hollandse rap meestal, maar vind er buiten de jeugd van tegenwoordig, the postmen en extince zijn ouder werk niet veel aan. Het is allemaal te gekopieerd amerikaanse stuff. Zeker de laatste jaren. Iedereen wil shity cent of jay z zijn op dit moment en vergeet humor, een essentieel onderdeel van goede hiphop, in zijn muziek te steken.

In belgië heb je een ander probleem, iedereen wil te veel underground backpacker zijn dat het gewoon saai wordt. Er zijn een paar uitzonderingen zoals het hof van commerce, indigious en de nihilisten die meer of minder scoren met hun eigen belgische substijl,, maar de rest is echt boring en/of gewoon slecht en ook zonder humor.

mijn favoriete hiphop btw:

de ganse sugar hill gang (sugar hill gang, grandmaster flash & furious five, mellie mel,, busy b, funk 4, trouble funk, ...), krs-1& boogie down prod, big daddy kane, eric b & rakim, paris, NWA, Dead Prez, De la soul, ol' dirty bastard, A tribe Called Quest, the roots, Gangstar , Dr dre tot 2001, eminem tot 2001, 2pac (al wordt die serieus uitgemolken nu), Nas, Fugees tot de split, Kanye West, Busta Rhymes tot hij tekende bij dr dre zijn aftermath label, Dipset, 2 Live crew, Pastor Troy & the congregation of pimp doom, south rakhas, ...

Re: onverstaanbare Nederlandse hiphop

Origineel geplaatst door olafmol
Hallo,

ben ik de enige die echt helemaal raar wordt van de onverstaanbare lyrics in veel/de meeste Nederlandstalige hiphop?Wat is daar aan de hand? Ik bedoel, ik luister erg veel Amerikaanse en Engelse hiphop, al vanaf mijn jeugd, en zelfs al ken je de slang soms niet, je kunt altijd nog goed verstaan wat er gerapt wordt. Maar als ik de laatste tijd Nederlandstalige rap voorbij hoor komen kan ik er echt serieus de ballen niet van verstaan, hoogstens de refreintjes in een positieve uitzondering. Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar in de meeste gevallen zit ik toch met mijn oren te klapperen. En dan bedoel ik dus niet dat ik de "taal van de straat" niet snap, maar dat ik echt gewoon een soort brei van klanken hoor... dat is toch wel behoorlijk jammer vinnik, en ik vraag me dan ook af waarom mensen deze platen wel kopen?? Alleen voor de riffjes of de beats?

Wat denken jullie?

gr. Olaf

Ik ben het er helemaal mee eens en heb het me ook al een paar keer afgevraagd. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik sommige Nederhop (of is dat alweer een achterhaalde term?) okee vind maar echt een fan ben ik er niet van. De meeste hiphop die ik heb is Amerikaans en oud, zeg maar van tussen '83 en tot begin jaren '90. Van KRS One heb ik nog wel wat recentere albums omdat die nog het meest trouw aan de echte hip hop feel blijft. Maar daar gaat het verder even niet over.

Ik denk dat de Nederlandse producties zo slecht verstaanbaar zijn doordat er gemiddeld vaak veel sneller gerapt wordt dan in Amerikaanse hip hop en dus veel opgefokter / drukker klinkt. Geen idee waar dat voor nodig is, maar het is een van de redenen dat het me niet zo trekt. Daarnaast is het volgens mij vaak veel minder goed gemixt en gemastered, waardoor de verstaanbaarheid nog minder wordt. Het is een van de basisbeginselen van het mixen, maar het blijft kennelijk erg moeilijk: wil je dat de vocalen te verstaan zijn dan zal je ruimte moeten maken in het bewuste frequentiegebied (in ieder geval dus tijdens de vocalen zelf). Doe je dat niet dan wordt het inderdaad een brij en maak je het voor de masteringengineer alleen maar lastiger.

Wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat de profs in Nederland die met de "Grote Namen" werken dit zelf niet door schijnen te hebben. Zouden ze nu echt wel luisteren naar hun producties? :confused:

nu als ik men mening mag geven,

ik probeer zelf 'hiphop' te maken maar bij mij gaan de lyrics uiteindelijk nooit over gangsta's en ghetto's en dat soort shit. Hiphop draait om de kracht van de lyriek, niet over hoeveel kogels je al in je bolle kop hebt gehad... Ik word misselijk van die shit die m'n tegenwoordig hiphop noemt...

je mag me corrigeren als ik fout ben maar ik denk dat hiphop pur sang draait om 1) Graffiti 2) Breakdance 3) MC'n over wantoestanden. Hiphop was als het ware een manifest tegen de gevestigde orde om aandacht te trekken en te laten zien wat er in de maatschappij allemaal fout loopt... 50 cent e.d. dragen alleen bij tot racisme (zwarten die blanken verachten is óók racisme), voelen zich enkel goed met veel geld en lekkere bitches,... en dat steekt ogen uit van mensen die 't minder goed hebben... Die hele opgefokte commerciele situatie is kanker!

Over de verstaanbaarheid spreek ik me niet uit, ik ging gewoon even in op de haatreplieken in deze discussie.

Ik ben ook nog jong (18 ) en moet nog veel leren, noem me naïef maar muziek is volgens mij een medium om te relaxen en te lachen, ik heb schijt aan de ik-neem-mezelf-serieus gangsters. Zelf probeer ik hiphop te maken die lekker klinkt en mijn lyrics zijn gedichten vol humor of drama, maar ik maak nooit iemand ander uit voor mister bomplastic ofzo, dat heeft ook geen zin. Je mag met men teksten lachen, je mag ze grappig vinden, iedereen heeft zijn eigen opinie en dat geld niet enkel voor hiphop, maar voor alle muziek. en aan de rappers die andere mensen neersabelen omdat die zogezegd haters zijn zeg ik: terechte kritiek moet je tegen kunnen en er iets uit leren, als je'n vent bent en onterechte kritiek leg je gewoon naast je neer, steek je energie in't maken van goede muziek niet in mensen dissen.

en ik kan zo nog uren doorgaan want als ik dit post wil ik al dingen herschrijven, maar dit is't voorlopig.

Uw profeet,

Ward :D

wie koopt die hiphop platen dan waarvan je de tekst niet kan verstaan?

Voor engels maakt me dat niet uit, want het gaat mij niet om de tekst, zowie zo zijn er toch zoveel typische uitdrukkingen die je met huis tuin en keuken engels toch niet kan begrijpen. In het nederlands luister ik naar de teksten omdat het zo makkelijk is, maar het is inderdaad stom als het echt niet te verstaan is want dan kan ik net zogoed naar amerikaanse hip hop luisteren. Dat is zowieso vele malen beter dan de meeste nederlanders.

Om even een tegengeluid te laten horen: wat ik heb gehoord heb ik tot nu toe altijd nog goed kunnen verstaan hoor! Ik zie het probleem niet zo...

Ik vind veel Nederlandse hiphop momenteel ook steengoed trouwens; er is vast ook wel vergelijkbare Amerikaanse rap (die niet transatlantisch scoort), maar het populairdere spul dat je gemakkelijk te horen kunt krijgen in NL, daar vind ik echt niks aan; dan 100x liever dat rauwere van de nederhop. Er zijn wat dat betreft echt *veel* goede platen verschenen afgelopen jaar! (voor zover ik het op 3voor12 heb kunnen bijhouden)

Waar ik echt een hekel aan heb zijn al die zang refreintjes waar meestal de zelfde gasten voor worden ingehuurd. Zoals die brace, verschrikkelijk. Ze hebben allemaal een soort gelijk lelijk accent waardoor het voor geen meter klinkt.

Waar ik echt een hekel aan heb zijn al die zang refreintjes waar meestal de zelfde gasten voor worden ingehuurd. Zoals die brace, verschrikkelijk. Ze hebben allemaal een soort gelijk lelijk accent waardoor het voor geen meter klinkt.

Stichting Nekschot Brace is al in oprichting.

Er moet natuurlijk niet gejankt worden in echte hiphop.

Back