beste manier om een gitaar op te nemen

Heb zelf sinds kort een pod 2.0 aangeschaft voor pre-productie doeleinden en ik moet zeggen dat ik blij verrast ben door de kwaliteit. Wij zijn binnen onze band nogal vintage freaks en we hebben allemaal oude buizen bakken (Orange, Hiwatt, Marshall, etc), maar om snel een goed een geluid te krijgen voor de pre-productie, zonder uren kwijt te zijn aan uit miken, gebruik ik en de andere gitarist nu een pod. De truuk is om iig een goede gitaar te gebruiken. Ik heb de pod met een cheap ass washburn gebruikt en een Hagstrom Swede (Zweeds equivalent van een oude gibson Les Paul) en de Hagstrom klinkt veel ronder, voller en transparanter.
Verder zou ik je aanraden de pod te gebruiken met de gratis software Line6 Edit waardoor je dieper kan editten en tweaken om het geluid zo te krijgen als je wilt. Om een dieper en gelaagder geluid te krijgen moet je partijen dubbelen met een ander geluid. Dus bijvoorbeeld een JCM800 dubbelen met een Black Face Twin Reverb, om zo een transparant en toch vet geluid te krijgen. Let wel als ik in de studio weer induik dan zal ik weer gewoon mijn amp gaan uit miken, want niks haalt het bij een echt buizen geluid.
Heb trouwens ook veel goede reacties gehoord over de Vox ToneLab. Die gebruikt een buisje voor de voorversterking. Succes ermee!

Groet van de Naut

dan zal ik ook nog maar eens hetzelfde roepen: PODxt is wat je wil !
line-out van een amp werkt ook wel, maar ik ben nog nooit een line-out tegengekomen die niet ruist. Als je dan toch zo graag met je amp opneemt, zet dan een fijne mic voor je speaker.

ik heb het ook wel eens met 'n DI gedaan, maar dan krijg je zo'n "vlak" geluid waaraan je naderhand nog zo godsgruwelijk veel moet schroeven om het nog een beetje "in de mix" te kunnen passen.

De enige modellers waarmee ik ervaring heb zijn verschillende types van line6 en de v-ampjes van behringer. De v-amp's voor gitaar klinken brak en zijn niet heel te houden, die voor bas werken wel goed. Met line6 heb ik nog nooit problemen gehad qua sound. (wel 2x een kapotte xt gehad, maar de service van line6 is best ok)
Nu doen we het met een PODxt live........ man-o-man..... :{

Origineel geplaatst door Scapaflow
Aardige VSTi is NI Guitar-Rigg. Vreet wel fors aan je CPU. Ik heb 'm zelf een poosje gebruikt, maar vond 'm niet overtuigend genoeg. Maar let wel; ook Guitar Rigg heeft een 'goed' basissignaal nodig. Dit is volgens mij alleen te bereiken door een zg speaker simulator(inderdaad een soort D.I maar dan anders). Deze heb je in verschillende maten en smaken. Een betaalbare die ik in het verleden wel gebruikte was de H&K Redbox. Tegenwoordig zit in vele gitaarversterkers standaard al een speaker- of cabinet simulator. Zonder deze simulator krijg je al gauw zo'n smoezelig dun overstuurd geluidje (of daar moet je van houden).
Ik gebruik nu zelf een Koch Pedaltone buizen preamp met inderdaad zo'n simulator ingebouwd. Kost wat, maar wát een sound! (Zowel clean als scheur)

Configuratie: Gitaar- Speakersimulator- Mengtafel- Geluidskaart. Als geluidskaart heb ik trouwens zelf ook de Audiophile 24/96.

Om meerdere gitaren tegelijk op te nemen? Tja....meerdere simulators via een mengtafel!?

idd
Soft-amps, als NI GuitarRig hebben idd totaal geen karakter. Het zijn meer software effectjes, wat je hoort. Je hoort namelijk dwars door de soft-amp heen, het cleane signaal van je gitaar. Dus je gitaarsignaal gaat helemaal niet 100% door de soft-amps heen! Daarnaast heeft de Guitarrig wel weer veel mogelijkheden......

Beste voor zo weinig mogelijk geld is dan toch de Pod2. Daarnaast heb je nog Vox en andere merken die hw modeling amps maken. Maar je mist dan TOCH het speaker effect.....

Goede versterkers kosten toch wel iets meer dan een 500 euro. Dus het is de keus: of het geld of ......

Origineel geplaatst door dr.DRé
hier om vindt ik gitaristen maar sukkels :bekdicht: OOHH ik speel zelf ook gitaar..
gitaristen lullen teveel en kunnen te weinig en hebben geen geld, voor iets echt moois. maar kankeren altijd over hun geluid dat het net niet is wat ze er van verwachten. maar het goed doen ho maar :( ik ken genoeg gitaristen maar ik heb jaren geleden met mezelf afgesproken dat ik nooit meer over geluid ga hebben, met deze figuren (alleen als ze zelf tevreden zijn is het wat anders). maar toch hebben ze ook altijd wat bazig over zich waar ik niet goed tegen kan. uitgezonderd een paar hier :D .

Vergis je niet, er zijn gitaristen die het prima op orde hebben. Vervolgens verneukt juist iemand anders de zooi die zelf niet gitaar kan spelen. Bijvoorbeeld flangers die volledig WET zijn. Zoiets moet dan tof zijn omdat ze dat zelf nog nooit gehoord hebben.

Gewoon een goede condensor voor je amp zetten, en dan krijg je gewoon een zeer waarheidsgetrouw geluidsbeeld.

Kwestie is natuurlijk dat je eerst om te beginnen al een goede klank moet hebben met je gitaar+amp+eventuele effecten. Ik denk dat daar wel eens vaak het schoentje wringt.

Back