Mixer en Compressie

tonijn.in.blik

Nieuwkomer
Hoi.

Ik ben van plan om een mixer aan te gaan schaffen, maar wil dan wel gelijk kunnen sidechainen, middels een compressor.
De vraag luid dan ook:

1) "Zijn er mixers met ingebouwde compressors die kunnen sidechainen? met name ducken?"
2) "Welke compressor(s) op de markt (hardware) kunnen dit?

Ik kan alleen maar over mijn eigen mixertje spreken, de Yamaha 01x: die heeft een ducking programma bij z'n compressor zitten. Als key-In moet je wel een van je aux-bussen opofferen, want die moet je gebruiken om je kicks en/of andere dingen te senden. Voordeel is wel dat je op elk kanaal zo'n compressor hebt, dus als je veel-maar-niet-alles will ducken op je kick, dan kan dat gewoon. Bij een conventionele outboard-compressor-met-sidechain ben je denk ik vaker geneigd om de hele mix erdoorheen te douwen en alleen de kick op de sidechain.

Persoonlijk maak ik er nooit gebruik van, en doe ik liever in een software omgeving ducking toepassen met de Waves C-series sidechainer, dbAudioware Compressor of Voxengo Crunchessor. Mind you: in Logic en Protools zit sidechaining mogelijkheden gewoon netjes ingebouwd, in Cubase is het gekloot en heb je gewoon een fatsoenlijke plugin nodig om een beetje goede sidechain voor elkaar te krijgen.

Back