Afmixen op je koptelefoon?

LagunaV1

Ingeburgerd
Ik doe het nu een jaartje of 2 ofzo en mijn afmix is vele malen beter geworden.
Zijn er meer mensen die afmixen op hun koptelefoon?

Ik heb het heel erg lang gedaan, maar ben blij dat ik nu de optie heb om zowel mijn mix op redelijke monitors als koptelefoon te luisteren.. dingen als reverb en stereobeeld zijn erg verschillend op een koptelefoon!

Natuurlijk maakt het weinig uit als je goed bekend bent met je manier van werken, als je een beetje weet hoe dingen 'horen'te klinken op je koptelefoon, dan kun je op dat medium prima mixen maken!

Bij Feedback stonden ze me uit te lachen, zeiden ze "weet je wel hoe je af moet mixen". Terwijl ik het juist van de oude rotten in het vak heb om met koptelefoon af te mixen. Je mix zo zachtjes mogelijk zetten, dan kun je met de juiste koptelefoon nog wel goed je stereobeeld horen enzo.

Ben echt benieuwd of nog meer mensen afmixen op een koptelefoon en welke ze gebruiken.

eerlijk gezegd : ik denk dat je afmix nog beter zal worden als je goede monitorspeakers hebt...

de "oude rotten" (ik ook trouwens...) gebruiken vaak wel een koptelefoon om ruisjes en tikjes te kunnen horen,die hoor je vaak beter op een koptelefoon....als check-middel dus...

maar afmixen is een ander verhaal : koptelefoons geven een vertekend stereo-beeld en belangrijk : onjuiste weergave van vooral lage frequenties,omdat vooral lage frequenties vertekenen als de afluisterbron zich te dichtbij je oorschelp bevindt...basslines en kicks die op je koptelefoon 'in tune' lijken te zijn,kunnen in werkelijkheid 'out-of-tune' zijn...

los daarvan : elke koptelefoon,maar ook koptelefoon-uitgang,heeft een eigen sound en de verschillen daarin zijn nog veel groter als tussen de verschillende monitorspeakers...

ikzelf vergelijk zelfs nog tussen twee verschillende koptelefoons,maar ik mix nooit af op de koptelefoon...

Ik haal altijd bij de blokker philips sbc koptelefoon, redelijk degelijk ik betaal niet meer dan 20 euro en ik heb ze vergeleken met bijvoorbeeld AKG en het verschil is er, maar doet me weinig..

..hierbij geldt (en dit is erg persoonlijk) hetzelfde argument als eerder genoemd en dat is dat wanneer men bekend is met hoe iets moet klinken op het gewenste afluistermedium, het ook goed kan zijn! Ik heb er eentje van al een jaar of 6 oud en die gebruik ik nog steeds af en toe, omdat ik op die koptelefoon een prima oordeel kan geven over hoe mijn mid klinkt, vreemd maar waar.. ook ben ik vaak geneigd nieuwe muziek eerst door die koptelefoon te luisteren, omdat het een goede referentie is!

Afmixen op je koptelefoon, ja, da's inderdaad een beetje een taboe, ik heb ook mensen gehad die me raar aankeken toen ik het zei dat ik dat ook deed, na hun complimenten dat het zo goed klonk ;) .. meestal zet ik mijn ruwe mix op de headphones ..dan via de monitors ..en als het dan goed klinkt, meestal nog een final touch (via de koptelefoon) dus ik kan wel zeggen dat ik daar het meest gebruik van maak ..

mjaaaaa...... er is dus een belangrijke reden dat afmixen op een headset taboe is: faseverschillen !!!

heel veel effecten zoals chorus, flangers, phasers (DAAROM heet dat effect zo) maken gebruik van fase-verschuivingen in het signaal. Ook veel echo en reverb effecten voegen bepaalde fase-verschuivingen toe om het beeld meer 'ruimte' te geven. Het 'probleem' dat hierdoor onstaat is dat bepaalde signalen uit het stereobeeld elkaar (tussen links en rechts) gaan beïnvloeden. Daar moet je bij de mixdown dus serieus rekening mee houden en in bepaalde gevallen correcties voor maken.

Wat er echter gebeurt bij het gebruik van een headset is dat, door de vrijwel absolute scheiding tussen de twee kanalen, deze mogelijke fase-problemen niet optreden omdat er geen interactie tussen links en rechts is. Als er dus fase-problemen in je mix zitten dan hoor je die niet met een headset.

Wat betekend dit concreet. Als je ee relatief 'eenvoudige' mix hebt, dus met weinig effecten en alles uit enkele synths enzo direct in de masterbus met een enkele galm en een enkele delay op een sendbus die door alle instrumenten wordt gebruikt, dan zijn er weinig of geen fase-problemen te verwachten en zal een mix die met een headset is gemaakt waarschijnlijk ook (redelijk) goed op andere installaties klinken. Maak je echter wat meer complexe producties dan is het gebruik van 'alleen' een headset voor je mix vragen om problemen.

Naast de absolute fase-scheiding van een headset schakel je met een headset natuurlijk ook nog eens de invloed van de omgeving (huiskamer enzo) uit zodat je per definitie in een soort 'optimale ruimte' aan het mixen bent, die in de werkelijkheid bij afluisteren ZONDER headset natuurlijk niet bestaat. Overigens heeft ook de ruimte (van je studio, of de huiskamer of een club) natuurlijk effect op de faseverschuivingen en introduceert de ruimte zelf ook nieuwe faseverschuivingen in het geluidsbeeld.

Bottomline: voor hobbywerk is een headset harstikke handig (vinden de buren ook), maar als je enigzins serieus/professioneel bezig wilt zijn dan is een headset niet geschikt voor een eindmix te maken (maar wel om deze te controleren natuurlijk).

als we toch over koptelefoons bezig zijn : wat voor koptelefoon-versterkers gebruiken jullie ? of rechtstreeks van de tafel of geluidskaart ?

ik heb zelf een Samson s-phone,maar dat ding is echt zwaar ruk....ben dus aan het kijken naar iets anders,kwalitatief goed spul zeg maar....ik heb wat leuke gezien van bijvoorbeeld DACS en Lake People,heeft hier iemand ervaring met die merken/spullen en of een goede aanrader voor een koptelefoonversterker ?

ik luister ook direct van de tafel af .... kan me niet voorstellen dat iemand er nog een koptelefoon versterker tussen nodig zou willen hebben ........

en ff ontopic .... ik mix graag af op de koptelefoon (dt990 pr)maar t laag moet je toch echt over je speakers doen ....
wat in de koptelefoon knalt of beukt .... kan over de speakers maar een zielig windje zijn... komt vooral omdat je met je oren bovenop de bass zit .... en de bass niet goed weg kan denk ik .... dat de bass veel zwaarderr is over koptelefoon ..

Laatst gewijzigd:
Luister gewoon via hoofdtelefoonuitgang van mijn cd-recorder
Bevalt me eigenlijk beter dan via monitors

Origineel geplaatst door Alexander
Mensen uitlachen is het meest waardeloze wat je kunt doen.. ik vind dat in audio weinig regels gelden en dat ieder het lekker op zijn manier moet doen en natuurlijk mixen veel mensen op een koptelefoon, want je elimineert een hele hoop akoestische problemen!

Ik zou welles wat meer wilen weten van het afmixen met een koptelefoon.

Als ik bv. aleen drumpatroontjes maak en daarbij ook eq en gate etc.
Dan klinkt dat al heel anders dan over me speakers

Ik doe ws. iets heel erg fout.

Je moet gewoon gebruiken wat je zelf het prettigst vind. Zolang er nog mensen zijn die op de meest gare koptelefoons fantastische mixen kunnen maken, waar hebben we het dan over.

Geijk heb je en ik ben daar ook helemaal voor. Hulde.
Alleen ik ben zo iemand die niet kan slapen tot ik erachter ben waar het nou aan ligt.

Kan het mischien komen doordat de ene muzieksoort zoch makkleijker laat afmixen via koptelefoon
(met succes) dan andere?

Ik neem als vb. me yamaha ns-10 monitors.
Ik als (kuch) aankomend hiphop-producer werk met gesampelde materiaal van allerlei afkomst.
meestal van plaat en van verschillende platen is al helemaal en koppijn als je NIEt eerlijk hoort
hoe elke sample klinkt, zodat je ze op elkaar af kunt stemmen. toch?

Dan heb je house muziek. Aangezien het meeste house-geluid op een eindproductie uit synthesizers komt
en het geluid niet vervuild is met onhebbelijkheden zoals ruis etc. Dat dat zich dan toch makkelijker leent
om afte mixen op crappy stuff of headphones (niet zeggend dat headphones slecht zijn ofzo,
ik bedoel als iets kleurt en je mixt ermee af en het werkt, why not.)
Want zelfs house platen mixen zo makelijk omdat het alemaal ongeveer hetzelfde klinkt.
Allemaal dezelfde thump enzo.
Mischien is het dan niet zo'n wonder dat er houde-producers zijn die alleen ns10 nodig hebben om mee te luisteren en
afte mixen

Hiphop en slechte plaat-persingen/producties etc. Das pas een bitch, zeker als je hiphop en vage
bubbeling draait (vinyl) en je hebt geen eq.

Lul ik?

Oefening baart kunst, dus als je meer focused op de mix wordt hij ook beter. ;)
Maar als je k-speakers en/of een k-akoestiek had kan een headset meer laten horen.
Er zijn legio mensen die het veel fijner vinden op monitors af te mixen. Op die paar freaks na dan he. ;)

als je weet wat je wilt horen, kun je op ALLES een goeie mix maken....

Is dan wel geen afmixen, maar dj'en doe ik ook zonder monitors
Koptelefoon gaat zelden af
Vind een koptelefoon gewoon het best omdat je elk klein foutje meteen hoort.
Als ik m'n tracks ga afmixen maakt ik gebruik van beiden, koptelfoon voor details maar monitors om gewoon ff een totaal geluid te horen
Het moet uiteindelijk toch ergens uit boxen komen, ik zie niet iedereen op de dansvloer met heahphones op 8)

Re: Afmixen op je koptelefoon?

Origineel geplaatst door LagunaV1
Ik doe het nu een jaartje of 2 ofzo en mijn afmix is vele malen beter geworden.
Zijn er meer mensen die afmixen op hun koptelefoon?

Mixen op een koptelefoon is handig voor het bepalen van het stereobeeld of om je te concenteren op frequenties die elkaar in de weg kunnen zitten. Voor het totaalbeeld is het beter om af te mixen op goede monitoren. Ik heb zelf bijvoorbeeld de neiging om de bas veel te hard te zetten met de koptelefoon op.

Back