automation in cubase vragen??

michielhemmer

Stamgast
dag mede forummers,

ik werk nu al een paar jaar met cubase en dat gaat me goed af maar ik loop nu tegen een paar vragen aan.

als ik een nummer af heb gooi ik er meestal nog een compressor (in een masterplugin) over heen. maar die blijft dus in 1 stand over de gehele track staan. maar ik wil graag op sommige momenten de compressor harder te laten drukken dan op andere momenten. dit moet je via automation in cubase kunnen doen en daar gaat mijn vraag dus over.

hoe doen jullie dit precies..?? via de handleiding kom ik wel een stap verder maar het is me nog niet helemaal duidelijk......jullie hebben vast simpele truuks of tips!!;)

als een plugin automation ondersteund zie je een W en een R ...

de W is voor Write en de R voor Read ...

als je nu de track afspeelt (hoeft niet eens op record mode) tijdens je de W aan heb staan kun je instellingen veranderen die worden opgeslagen ..... als je klaar bent zet je de W weer uit en de R aan .... je kan trouwens ook beide aan hebben

ik heb cubase sx2.02...

ok dat van de R en de W was ik helemaal vergeten hahaha dat ga ik dus ff weer proberen maar dan nog steeds mijn vraag: speel je dan de track af en ondertussen stel je de compressor bij....daarna check je onder de track (waar ook de volume/pan staan) of alles goed staat (eventueel verschuiven) of doen jullie dit gewoon al bij voorbaat dus eerst intekenen en daarna bijwerken????

het enige wat ik altijd inteken is volume en pan.....ik dacht al dat er veel meer gedaan kon worden.

he dat is een goeie tip: (draaien aan het knopje zodat je ziet welke lijn het is!!) want dat vind ik vaak het moeilijkst....ik weet nooit goed welke lijn ik nou precies moet hebben. thanks!

Back