Probleem Audiophile 2496

Bob1991

Ouwe rot
Ik heb sinds kort een Audiophile 2496, en heb nu al een probleem..

Als ik in FL Studio hem selecteer als geluidskaart met ASIO werkt alles goed... Buffer length is 5ms.. Maar het probleem is dat ik nu al underruns krijg, terwijl ik maar met 3x midi out (Voor KS-Rack) en wat drum samples werk.. Het ligt niet specifiek aan de midi out, als ik ze vervang door 3 vsts heb ik hetzelfde probleem. Maar ik snap dit niet, want de pc hoeft het synth geluid niet te berekenen toch :confused: CPU blijft rond de 40% (3 GHZ ..:confused: )

Maar dit is nu echt een probleem.. Als ik buffer op 8 ms zet loopt de arpeg namelijk uit de maat.. Samplerate is 44,100..
Ik snap niet hoe dit komt, want de pc hoeft geen vst's te berekenen nu..

Heeft iemand een oplossing hiervoor? Het gebeurd ook als ik ff tussen 2 schermen switch..

Kan nu namelijk niet verder met mn track..

Laatst gewijzigd:
volgens mij

volgens mij

kun je beter niet overklokken op een audiosysteem..er zal dan wel meer aan de hand zijn,irq ?

en een 512 mb bankje erbij..

en een 512 mb bankje erbij..

zal ook helpen,is je pc getweakt voor audio?....Virusscanner uit,etc,etc..8)

Virusscan is aan.. CPU is wel overgeclockt van 2,8 naar 3,0 .. Weet niet of dit verschil uitmaakt?

Verder is de C:\ schijf (waar FL opstaat) niet al te leeg meer..

Edit:

Virusscan + andere zware processen ff uitgezet, helaas helpt het niets.. Underruns zijn het meeste bij het starten, of een volgend blokje in een pattern..

!!

!!

Altijd je pc tunen,ook virtueel geheugen optimaal instellen,onnodige processen uitzetten en
goed defragmenteren,liefst met een goed defragmentatieprog zoals diskkeeper..
Dat zal je behoorlijk schelen..schermbeveiliging uitzetten,liefst ook geen internet..etc,etc,er is veel over te vinden op het web..:okdan:
Laatste drivers gebruiken voor je audiophile kaart via hun website down te loaden...:mega:

Defragmentatie zal ik binnenkort is doen.. Vrijwel alle processen die uitgezet kunnen worden gestopt, en de laatste driver gedownload.. Helaas is het nog vrijwel hetzelfde..

Maar ligt het aan de geluidskaart dat hij 5 ms niet goed aankan? Op de doos staat "Low Latency (1/2ms)"..

Ik heb dezelfde kaart 2x in een systeem dat zelfs trager is dan die van jouw maar ik heb geen overclocken nodig. Ik gebruik Cubase en soms FL-Studio. Geen problemen met mijn AMD 2200+ (wat in feite 1876Mhz is) waar ik rond de 32 audio tracks met zo'n 16 zware effecten op kan draaien inlcusief VSTi synts.

Zet eerst overclocken en je virus rommel uit (gebruik FireFox als je veiliger wil Iinternetten en download of open geen .exe, .com, .vbs, bat, .pif, pps, ppt files). Ik doe het al jaren en heb slechts 1keer een virus opgelopen (door dus wel .exe te dowloaden en te openen).

Zet de prioriteit van FL studio op Normal (niet op High, Above Normal). Dat doe je door op Ctrl-Alt-Del te drukken, Processes tabblad te kiezen, FLStudio met de rechter mouse button aan te clicken en dan Set priority. Kijk voor andere processen die op High staan. ALLEEN de taskmgr mag op High staan, de rest op Normal.

Als laatste zorg ervoor dat je de ASIO driver gebruikt in FL-Studio en NIET de DirectX of een andere variant. Zet je default sound device op de ASIO kaart en DISABLE de embedded soundcard of your mother board if it has one.

Defragmenteren maakt waarschijnlijk niets uit, ik doe dat 1 keer per jaar en merk geen enkel verschil.... maar ik maak er ook alleen muziek mee!

Succes!

** sorry maar ik heb geen Windows XP NL, alleen de En_US vandaar de termen in engels.

TheFactory

Hmm ik heb zelf ook een probleem gehad toen ik mijn pc een beetje opgevoerd had. Ik weet niet hoe je hem hebt over geclockt, maar wat ik wel weet is dat als je een te hoge Front Side Bus snelheid hebt, je geheid problemen krijgt.

Bij mij kreeg ik naar verloop van tijd een keiharde witte ruis te horen :(, eerste keer schrok ik met dood. Toen alles weer terug gezet, niks maar aan de hand.

Dus probeer je proccesor weer terug te kloken.

sowieso, 200 mhz maakt geen ene flikker uit qua prestaties, ja dat het minder stabiel loopt. Je heb meer aan het goed instellen van je windows, verscheidene sites hierover zijn te vinden, zoals www.musicxp.net .

Voor de beste virusscanner verwijs ik je naar www.nod32.nl , los van het feit dat hij bijna overal als beste uit de bus komt, is hij erg zuining met systeemresources, wat weer resulteert in extra voor je vst oid:)

Nog beter is helemaal geen internet toegang op je muziek OS, ik heb dit opgelost dmv dualboot en met intern en de ander zonder, allebei van elkaar gescheiden.

Voor zeer lage latency moet je oa je processor scheduling op background services zetten, te vinden onder:

Start > Settings > Control Panel > System > Advanced > Performance Settings > Advanced Tab > Background Services

Deze tip is afkomstig van www.musicxp.net

Muff: zal dat van jou is bekijken. Edit: Maakt helaas niks uit..

Schijf opgeruimd en gedraffed teruggeclockt.. Maakte niks uit :P Ben er wel achter gekomen dat die EQUO in FL de cpu toch al zo'n 25% omhoog stuwt...

Is het misschien verstandig om mn ram geheugen uit te breiden naar 1 gig?

Dus maak niet veel uit.
Gezien het het geen softsampler is. Dit omdat deze veel geheugen nodig heeft, of HD in het laatste geval zal de data stroom door de cpu geregeld moeten worden. DIt geeft iets meer cpu usage.

Over het probleem zelf. In welk pci slot zit die kaart.
Want voor zover ik weet moet je geluidskaarten in ieder geval niet in het laatste pci slot plaatsen, omdat deze wordt gedeeld met het AGP(videokaart) slot. En dan kunnen er hardware conflicten onstaan. Direct onder de videokaart is ok niet aan te bevelen, teminste ik heb daar wel eens last mee gehad.
Dus als de kaart in een van deze sloten zit, kan het helpen hem eens in een ander slot te zetten.

Reactie is beetje heel laat, maar ok..

Geluidskaart zit in het slot onder de videokaart.. Ik zal hem morgen eens verwisselen.. Als ik de geluidskaart in een ander slot steek, moet ik de drivers etc. dan opnieuw installeren, of herkent hij hem meteen weer?

Want ik kan gewoon niet meer werken.. Idle is FL cpu op 50%..

Als latency in FL langer dan 10sec heb ik geen geluid meer.. das ook heel vreemd..
Als ik de sample rate verlaag, voor minder cpu gebruik is de latency juist hoger! En als sample rate hoger wordt, latency minder.. Gevolg = nog meer underruns..

Ik zit al met cubase te kijken of dat beter werkt.. Maar hier hoor ik geen binnenkomend geluid..

EDIT:

Misschien een doorslag oid: In het begin werkte het oke, maar in het fader menu van de 2496 maakt het niet uit wat ik doe.. Als ik alles mute etc. het geluid blijft gewoon doorgaan van fl,msn, media player etc :confused: Eerst was dit niet zo..

Laatst gewijzigd:
Hmm

Het kan zijn dat je pc vol met spy en adware zit, deze kunnen je cpu laten vollopen met instructies. Daarnaast is het aan te bevelen dat je je windows op nieuw instaleert, aangezien het er op lijkt dat je windows instalatie redelijk brak is.

Je soundkaart zal niet op nieuw hoeven te worden geinstaleerd, windows zal zeggen dat hij nieuwe hardware heeft gevonden en zoekt dan de drivers er bij. Daarna moet je misschien reboten en dan werkt je soundkaart weer

Geluidskaart in ander slot gedaan, maar maakt verder niets uit. Via de patchbay in de geluidskaart software heb ik wat dingen omgezet, nu kan ik em weer controllen..

Maar misschien zit er ook wel veel verborgen spyware etc op.. Want op de C schijf heb ik een aantal mappen gecheckt, kom uit op zon 45 gb.. (inc windows, documents and settings, program files). Terwijl de schijf een capaciteit heb van 76 gb totaal is er nog maar 8 gb vrij.. Temp internet files etc zijn ook opgeruimd.. Maar meestal vind hij bijj anti spyware dingen niet al te veel..

Hmm ja das raar, dan raad ik toch aan alles wat je nodig hebt backuppen en een format en daarna een verse instal doen. Dit zal een hoop schelen in verband met performance.

Veel succes

Origineel geplaatst door Jaguar_e
Hmm ja das raar, dan raad ik toch aan alles wat je nodig hebt backuppen en een format en daarna een verse instal doen. Dit zal een hoop schelen in verband met performance.

Veel succes

opletten dat je in je backup geen virus heb, heeft mij ook veel frustraties opgeleverd :(

Goeie virusscanner ook aan te bevelen.

Nod32, lage cpu, een van de beste.

Maar frisse install kan geen kwaad.

Nog betere tip voor de toekomst dan. Zet een brak pc'tje voor je internet ernaast. DOe ik ook, een late P3 is voldoende voor alle dingen die je op het net doet. Dan hou je je muziekbak schoon! Niet dat je hier nu iets aan hebt maar goed...

Origineel geplaatst door Jaguar_e

Veel succes
Dus het beste een format van de c schijf? Fl etc. staat op D:\, daar is genoeg ruimte vrij..

Dit heeft vrijwel niks te maken met de schijf waar die opstaat, maar meer hoe windows hiermee omgaat.
Namelijk dat windows naar verloop van tijd je hardschijf(en) zeg maar vol laat lopen. Dit heet fragmentatie, nu is dit een veel minder groot probleem met xp dan met me/98/95, maar desalniettemin is het probleem er nog steeds.
Het idee er achter is dat als je iets opslaat windows het zeg maar over je harde schijf uitspuugt, en er stukjes bestand in niet gelijke kloders op je harde schijf komen. Als je het betreffende bestand opent dan moet je harde schijf er voor zorgen dat die kloders weer een geheel worden, en dus een langere zoektijd als gevolg(trage reactie met opstarten programma's). Nu is dit wel te verhelpen met DiskKeeperLite(gratis), sneller en beter dan de windows variant.

Ook heb je zoiets als het register dit is een tabel waarin van alles en nog wat wordt bijgehouden, installen en deinstallen van programma's ,file extenties(.rar, .exe enz.), en nog meer essenstiele dingen voor windows. Deze loopt op de duur ook vol. Dit is ook schoon te maken met software(Regkeeper of iets dergelijks), maar dit brengt ook het gevaar mee dat je windows totaal niet meer wilt opstarten. Daarnaast kan je er beter voorzorgen dat het register zo min mogelijk vol loopt. Dus alles wat je nodig hebt installeren, daarna zo min mogelijk veranderen.

Nu zou je denken dat als je nu maar regelmatig deze progjes draait je nooit meer hoeft te formateren. Helaas is het iets gecompliceerder dan dat. Namelijk allerlei interne windows dingen zullen ook langzamere gaan werken en hier heb ik nog niks voor kunnen vinden in software. Ik weet ook niet precies hoe zoiets zou moeten werken, maar een format helpt zeker tis alleen erg vervelend om te doen en je komt er altijd te laat achter dat je een aantal dingen ben vergeten te backuppen.

Natuurlijk is er een sytembackup utility, ik heb hier alleen slechte ervaring mee want na verschillende keren van gebruik werd mijn systeem er niet stabieler op. Daarnaast kaapt het een aardige hoeveelheid ruimte weg, ik geloof dat het begon bij een 1 gb en fors kon door lopen.
Naar mijn idee zijn er betere programma's voor dit doel.

Dus kan je in de huidige situatie het beste een verse format en instal doen, kan/wil je dit niet zelf of heb je een onderhoudscontract of iets dergelijks kan je het laten doen.

Die hoeveelheid vrije ruimte is van belang voor het swap bestand, die wordt meestal op de harde schijf gezet waar ook Windows op staat. Dit bestand is zeg maar extra geheugen voor als je niet meer genoeg RAM overhebt, dan zal windows dit op toegewezen plaats gaan schrijven. Dit is traag. Als je te weinig vrije ruimte heb je windows zal moeten schrijven op je hd dan kan het zijn dat windows rare foutmeldingen gaat geven. Tegenwoordig is dat zelden een probleem aangezien harde schijfen zo groot zijn en windows max geloof ik een kleine 2 gb nodig kan hebben.
Je kan dit swap bestand ook toewijzen aan een aparte hd/partitie van je hd dit levert wel wat performance winst op maar niet voor de moeite die je er voor moet doen(format partitioneren instal).

Veel succes

hoe bedoel je switchen van schermen ? en heb je alle lege pci slots geprobeert ? heeft je geluidskaart een vrij irq ? of is ie geshared .. een vrije irq is meestal het mooist ..

en overclocken is voor debielen .. als ie op 3 ghz stabiel zou lopen was ie verkocht als 3 ghz..

als je echt niet kan vinden wat het probleem is .. alles eruit of uitzetten in de bios wat je niet nodig hebt .. kwa hardware .. formateren of nieuwe schijf er in en alleen de geluidskaart en seq soft installeren .. als dat goed loopt kan je stapje voor stapje dingen toevoegen totdat ie raar gaat doen .. dan heb je het probleem geisoleert ..

Back