[logic] controllers mappen

SpaceAgent202

Sinds 2001
hello me logic rookie

in logic kan je ongetwijfeld de cc data van het ene cc nummertje naar het andere cc nummertje mappen, en heb het conversie venster uiteraard gevonden...
maar kan de data nu wel met de mogelijkheden bewerken, maar het mappen van de controller naar een ander controllernummer heb ik nog niet voor elkaar.

iemand een tip om me even te laten zien hoe dat moet?

Niet heel moeilijk, luister en huiver:

We nemen als voorbeeld, volume in een module aansturen, via het modulatie wheel.

- creëer een virtuele fader in je environment, verbind hem aan de bijbehorende module.
- zet de 'OUT' op cc 7 (volume) en de 'IN' op cc 1 (modulation)
- open de click en ports environment én laat het andere environment ook open staan.
- verbind nu een kabel tussen de Physical Input en de fader die je gemaakt hebt. Dit betekend dat de binnenkomende modulation data (op het goede kanaal uiteraard) de fader aanstuurt, die weer het volume in je module aanstuurt. Gister toevallig nog uitgeprobeerd...

Boost:

Boost:

Als je logic 5 hebt kan je kiezen of je de normale modus wilt of release 4 modus....

En ben je daar vanaf.. als je normal gebruikt .. een van de twee iig.

En inderdaad, met de logic environment kan je zelfs een mc303 goed laten werken in module mode :):):)

Is echt supermooi die logic environment... daarom alleen al geen cubase (maja, apple...dwingt....mij....moet....sterker....zijn.......aaaaarrrgghh)

Origineel geplaatst door aux
Niet heel moeilijk, luister en huiver:

We nemen als voorbeeld, volume in een module aansturen, via het modulatie wheel.

- creëer een virtuele fader in je environment, verbind hem aan de bijbehorende module.
- zet de 'OUT' op cc 7 (volume) en de 'IN' op cc 1 (modulation)
- open de click en ports environment én laat het andere environment ook open staan.
- verbind nu een kabel tussen de Physical Input en de fader die je gemaakt hebt. Dit betekend dat de binnenkomende modulation data (op het goede kanaal uiteraard) de fader aanstuurt, die weer het volume in je module aanstuurt. Gister toevallig nog uitgeprobeerd...

Ik heb met die fader/dial dingen iemand van cubase naar logic getrokken..... je kan die faders enzo namelijk ALLES laten uitsturen dat over midi kan... ook zelf ingeklopte sysex enzo... en als input gewone cc's , of velocity, of aftertoch... alles... ZEER vet ..

Met Cubase kan je ook een MC 303 goed met MIDI besturen, je moet alleen NRPN's en RPN's kunnen programmeren. In de mixer map van Cubase kan je gewoon faders aanmaken, en daarna (in hexadecimalen) codes aangeven wat die moeten aansturen. Volgende mogelijkheden:

- cutoff
- resonance
- attack/decay/sustain/release
- reverb/chorus/level/pan/pitch voor ELK individueel drumgeluid.
- coarse tuning/fine tuning

Dat maakt in totaal (voor alleen de drums!) 128 x 5 = 640 faders!

Als iemand geinteresseerd is, kan ik ze wel uitschrijven.

Daar gaan we (in Cubase, Logic is ook niet heel moeilijk):

- creëer een mixermap
- maak een nieuwe fader aan
- wijs het juiste MIDI kanaal toe
- type de volgende code in bij 'MIDI message', ik gebruik hier het voorbeeld voor cutoff:

B0,63,01,B0,62,20,B0,06,XX

inclusief de komma's. Elke '0' is een nul en geen letter 'o'.
B = control change
0 = kanaal 1
63,62 = MSB/LSB NRPN
01,20 = MSB/LSB cutoff frequency MC 303
06 = data entry
XX = variabele, omdat je een fader maakt en niet een enkele boodschap stuurt, XX is tussen de 0 - 127 (00-7F)

Voor elke andere controller blijft een deel van de boodschap hetzelfde, behalve de 01 en 20, die samen de cutoff vormen.

01 en 21 = resonance
1A, 1B, 1C, 1D, en 1D zijn drum parameters, maar aangezien ik de manual en het apparaat niet meer heb, moet ik het ff nazoeken. Deze vul je op de MSB positie in, waarna je bij de LSB het noot-nummer van de toets invult.

Bijvoorbeeld: level fader voor kickdrum wordt:

kickdrum is meestal toets C1 = nootnummer 36 = hexadecimaal 24

Dan wordt de hele message:

B0,63,1A,B0,62,24,B0,06,XX

De rest moet ik even nazoeken.

AUX!

AUX!

Vanaf nu ben jij een goede vriend van me :) zelfs in amsterdam.. helemaal perfect

ik weet wel een en ander van digitale zooi (dat enzo) als je ooit wat info nodig heb....

Nee, maar hardstikke bedankt voor het aanbod. Dit zijn (inclusief digital audio) vakken waar ik les in geef, en wat ik constant weer moet updaten (boeken/tijdschriften), dus ik denk dat ik daar wel de nodige info over hebt :)

Maar evengoed bedankt, voor andere vragen kan je altijd bij mij terecht.

Ik heb me altijd meer beziggehouden met de MIDI zelf, dan met het maken van muziek ermee, hoe gek het ook klinkt. Het is een interessant protocol, waar je veel mee kan doen en bereiken.
Ik heb dan ook met veel interesse de discussie gevolgd, over welk apparaat men het meest haatte. Daar kwam de MC303 als meest gehate uit de bus, vanwege de MIDI. Maar zoals ik al eerder zei, als je iets weet van NRPN, RPN en sysex programmering, kan je er juist bijna alles mee.

okee okee... fadertje maken en de data verasnderen werkt.

de volgende stap.. ik wil alleen maar dat de controller data veranderd wordt als de informatie naar een specifieke midi-interface gestuurd wordt.

korte layout.

interface-A:
synth met knoppen waarvan de cc's gemapped worden als de synth op B bestuurd moet worden.

interface-B:
synth die gecontroleerd moet worden

logic moet alleen de controller data mappen als naar interface B informatie verzonden moet worden.
ik kan een en ander wel in elkaar knutselen, maar wil de sequencer input nog steeds als output van mijn env. gebruiken

Je kan ook een switch maken in logic

Je kan ook een switch maken in logic

Zeg maar schakelaartje. die kan je ook weer laten reageren op een midi input..

zo kan je kiezen door je switch te veranderen...

handig of niet?

Dan moet je de switch met de physical input verbinden, van de ene layer naar de Clicks And Ports layer, de switch de on/off boodschap geven, en de 'IN' value van de switch het inkomende controller nummer geven. Zo moet het werken.

Back