Timing Cubase

A

arno2000

Guest
Hallo,

Sinds kort overgestapt op cubase sx 2 en onlangs een track compleet met vsti gemaakt en vond dat de timming hier ook al niet echt lekker liep maar goed er was mee te leven. Nu ben ik met iets nieuws begonnen waarbij ik mijn externe drummachine ook wil gebruiken en dit loopt helemaal niet sync met de vsti's. Het is niet een constante latencye maar de ene keer lijkt mijn exteren drumbak (airbase) eerder te trappen en dan weer later als de vsti's. Ik heb mijn geluidskaartdrivers al geupdate (esi digiport dg) maar dit heeft niet geholpen. Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt.

Groet, Arno

SX2 de laatste update draaien, de laatste update draaide bij mij zeer stabiel
met een Unitor8. Even op het Cubase forum lezen of je de ignorereportfilter patch
moet draaien in combi met jouw midi setup/kaart.

Stabiliteit mididrivers van je kaart. Wordclock/midi sync?

Even kijken of je Hypertreading gebruikt en hoe e.e.a. geconfigureerd is.
En het klinkt lullig, weet ook niet of het van toepassing is, maar veel illegale
cracks werken niet goed.

Er staat info genoeg hier: http://forum.cubase.net/phpbb2/index.php?sid=4a30b0c7c6fd0e92babf22e887d816c8

Midisys bedankt voor je reactie.
Ik zal eens kijken of er nog een update beschikbaar is.
Ik weet niet heel veel van worldclock en dat soort dingen heb mijn midi clock intern staan.
En ook ignorereportfilter patch zegt mij helemaal niks. Ik heb een behringer ddx mixer hier zit wel een worldclock in volgens mij maar of dit beter is en of ik deze moet gebruiken weet ik niet.

Je gebruikt geen Steinberg midi controller (die geoptimaliseerd is qua timing). En dan is het altijd maar afwachten hoe strak je midi uitpakt.
Bij velen is dit goed genoeg maar in jouw geval valt het dus tegen.
Je kunt je drumcomputer opnemen (bouncen) en dat qua timing rechtrekken in cubase zelf.

Wist niet dat er zo veel verschil in de midiinterfaces zat. wat is de goedkoopste die wel steinberg geoptimaliseerd is?
Ik bounce liever niet maar hou het liever in mijn externe mixer net zoals de rest van de hw en record dit dan later met een hd recorder.

dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je latency. Dit kun je als volgt compenseren:

jij hebt je hardware aangesloten op input kanalen in cubase. Deze worden niet automatisch gecompenseerd. Dat is normaal. (direct monitoring moet uiteraard uit staan). Zodra je een vst inlaadt wordt je audioafhandeling intern automatisch vertraagd om alle vst's en fx'en in sync te laten lopen, rechtstreekse externe inputs worden hier niet in afgehandeld. Dit kun je simpel op lossen door je vst sporen te delayen met je audio latency. Stel dat je een input en output latency hebt van 5.805 (staat bij je asio drivers in cubase) dan heb je een latency van 2 * 5.805 = +- 12 ms. Dit kun je per spoor gewoon instellen op je projectwindow. Dit werkt prima en alles loopt in sync. Het grote nadeel van deze werkwijze is echter dat je midi clocks niet gedelayed worden, dus als je arpeggiators gebruikt of gesyncte fx'en dan lopen die dus niet in sync.

Ik heb mijn geen inputs op mijn geluidskaart en doe niet aan direct monitoring. ik heb 4 keer adat naar mijn mixer en op deze mixer zijn ook mijn synths/drumcomputer aangesloten. Als ik alles tegelijk laat lopen (midi en vst's) loopt het geheel niet lekker. Als ik bv een software kick en een kick uit mijn airbase laat lopen hoor je gewoon dat het geheel niet strak loopt en langs elkaar gaat.

Origineel geplaatst door arno2000
Ik heb mijn geen inputs op mijn geluidskaart en doe niet aan direct monitoring. ik heb 4 keer adat naar mijn mixer en op deze mixer zijn ook mijn synths/drumcomputer aangesloten. Als ik alles tegelijk laat lopen (midi en vst's) loopt het geheel niet lekker. Als ik bv een software kick en een kick uit mijn airbase laat lopen hoor je gewoon dat het geheel niet strak loopt en langs elkaar gaat.

dat is dan bijna hetzelfde verhaal
delay je vsti sporen met je input en output latency opgeteld. Dan loopt het redelijk in sync met je hardware.

dus simpel gezet
maak een kick op je drum computer
pak een bas op de vsti en zet de midi delay van de bass track omhoog naar je latency waarde, en test dan eens opnieuw. Dan zul je zien (als je alles goed doet) dat het dan wel redelijk in sync loopt. Wat je uiteraard niet gecompenseerd hebt dan is het hele externe latency verhaal, dat zul je ook nog moeten berekenen en opnemen in je midi latency berekening.

Maar om eerlijk te zijn is jouw manier van werken niet de meest strakke manier van werken, er zullen altijd te veel randvoorwaarden zijn om je tracks echt strak te krijgen. Het kan dus wel, maar kost een hoop moeite op die manier.

ik zou niet weten hoe ik anders zou moeten werken. als ik alles ga bouncen krijgt mijn pc het weer te zwaar. Maar hoe doen jullie het dan?

gewoon ff op cubase.net kijken...daar staat een hele lijst met problemen en de oplossing daarvan...

klinkt als een probleem met emulated midi-ports en het ignoreportfilter (is ook al veel over te vinden op dit forum )...klinkt ingewikkeld maar dat is het niet : er staat ergens in je Cubase folder een bestandje met de naam 'ignoreportfilter.dll'....bij sommige midi-interfaces moet ie daar blijven staan,bij anderen moet je 'm een mapje omhoog gooien...gebruik ff de zoekfunctie of google om hier meer over te weten te komen...

ik heb geen problemen met timing...

Nou ik heb die dll naar een andere map verplaatst en het lijkt inderdaad allemaal strakker te lopen. Als dit het geweest is kan ik eindelijk eens weer eens lekker muziek maken. Allemaal bedankt voor jullie hulp.

Groet, Arno

Back