mijn eerste analoogje

joevdb

oscillating arppegio
WAt is volgens 'kenners' of 'analoge rotten-int-vak' een goeie analoge starter ... waarbij een jong groentje dat DSP, VA en sofware syntehesizing gewoon ... kan ondervinden en leren hoeveel leuker/beter ambachtelijk soundenginering is? Ik ben nl van plan mijn moderne all-in-one soundworkstation te ruilen voor een oude machine ... en hoop op wat suggesties over wat wel en wat zeker niet!=)

tussen 200 en 600 EURO om te beginnen? Maar kheb geen flauw idee wat 'redelijke' prijzen zijn voor analoge machines ... En uiteraard zou ik niet meteen beginnen met één of andere superdure analoge machine a la Moog bv. ...

mc202

mc202

Mc202 ook vet ,moet je er een lithium batterij in laten zetten verliest die zijn patterns niet meer.
zit meteen een sequenser in.:okdan:

de ms10 en sh-101 zijn zeker geschikte synths, en misschien de roland juno 6 / 60 ook wel. heb je een soort sh-101 maar dan polyfoon :)

IK zou gaan voor een Pro One; dit is een zeer goed klinkende bak. En belangrijker nog (zeker als het je eerste analoge synth is): hij is erg veelzijdig!

Denk eerst even na, over de keuze:

-Monofoon vs. Polyfoon
-'Modern' analoog of echt 'vintage' analoog (met soms de daarbij behorende nadelen van mindere betrouwbaarheid)
-Keys of module?

Je zegt: sound-engineering. Houd er rekening mee dat eenvoudige / goedkopere analoogjes vaak 1-oscillator modellen zijn, waar je relatief snel op uitgekeken bent qua sound design (hoewel niet noodzakelijkerwijs de sound zelf!).

Laatst gewijzigd:
Waldorf Pulse! voor al uw leads en bassen. (is welliswaar niet oud, maar wel analoog)

Jongens...

Wordt dit weer zo'n thread waarbij elk mogelijk model dat ooit gemaakt is wordt geadviseerd... ?!

... [Zeikmode]

Origineel geplaatst door P-Five
Jongens...

Wordt dit weer zo'n thread waarbij elk mogelijk model dat ooit gemaakt is wordt geadviseerd... ?!

... [Zeikmode]

ja dat snap ik ook nooit, waarom geen Korg PolySix nemen? of Mono/Poly ? :D

Als je naar zijn budget kijkt vind ik idd de ms10 sh101 of202 1 van de betere opties,

Die bakken zijn makkelijk midi te maken, of ze zijn al sync

de polsix of juno6,60 wordt dat alweer een groeter probleem

de juno's zijn ook heel simpel en perfect voor beginners, maar nu ik er over nadenk zou ik adviseren om met een monofone synth te beginnen. waldorf pulse lijkt me niets voor de absolute beginner btw.
ook de mc-202 niet, al is hij bijna hetzelfde als de sh-101, maar er zit dan weer een ingewikkelde sequencer bij.
als het puur om de synth gaat zou ik dan de 101 noemen.

DSP... VA... Analoog... In princiepe werk je met dezelfde parameters: Cut off, resonantie, ADSR, VCA, Klankbronnen (vco of gesampelde golfvormen)!!! Alleen de manier waarop de klank wordt "gemaakt" is anders. Voor een soundengineer zou het dus niet uitmaken of hij nu analoog of digitaal of met VA werkt. Ik zou mijn workstation dan ook niet wegdoen (als dat niet hoeft) en er iets bijkopen wat binnen je budget past...

Ikzelf ben van de Roland W30 overgestapt op een Roland Jupiter 6... en daarbij is het niet gebleven ;-)

Origineel geplaatst door Lennox
JP8000 is 8 stemmig veel knopjes en sliders ultieme leersynth..

en ook heerlijk analoog....:confused:

jou lichaam schreeuwt om een ms-10

jou lichaam schreeuwt om een ms-10

waar jij dus al een tijdje van droomt was een ms-10 ookal ziet 't er mischien niet zo uit in een droom, jij wil een ms-10 en aangezien je max.600 wil spenderen kan je voor de rest van het geld een analoge sequencer kopen, weliswaar geen sq-10 maar gerust wel iets leuks, dit is volgens mij het allerbeste om mee te beginnen, ik begon ook met een ms-10, gewoon als gebruiker, nu ben ik zwaar en zwaar verslaafd..

Back