Wat doet een compressor?

Faitman

Ingeburgerd
Geachte mensjes hier allemaal,

Ik hoor van links en rechts dat een compressor zeer belangrijk is in de muziekproductie. Maar wat doet een compressor nu eigenlijk? Dat vraag ik mij af, en is een compressor zoals er in Cubase SX zit even goed als die van een losstaande rack-compressor?

Groeten,

Faithman

Kortgezegd, een compressor verlaagd de dynamiek van je geluid. Wat zacht is, wordt harder, wat hard is, wordt zachter. Maar ik raad je aan de zoekfunctie van 't forum te gebruiken. Dit onderwerp is namelijk al vaak behandeld, en daarbij zijn veel goede tips langsgekomen.

succes!

Re: Wat doet een compressor?

Origineel geplaatst door Faitman
Geachte mensjes hier allemaal,

Ik hoor van links en rechts dat een compressor zeer belangrijk is in de muziekproductie. Maar wat doet een compressor nu eigenlijk? Dat vraag ik mij af, en is een compressor zoals er in Cubase SX zit even goed als die van een losstaande rack-compressor?

Groeten,

Faithman

compressie blijft een van de lastigste muzikale technieken om onder de knie te krijgen. Wat het in wezen doet is het verschil tussen hard en zacht (dynamiek) in je audio kleiner maken, het compressed dus de dynamiek. Hierdoor kun je verschillende effecten bereiken; je kunt bijvoorbeeld je geluid krachtiger laten klinken doordat het gemiddelde volume omhoog wordt gehaald (de zachte stukken worden harder), maar er zitten meestal nog wat extra controls op een compressor, met name attack en release, die bepalen wanneer de compressor z'n werk gaat doen. Zo kun je bijvoorbeeld bij een drumsound, de attack hoger zetten waardoor de compressor later in komt. Hierdoor wordt het begin van bijvoorbeeld je snaredrum niet gecompressed, maar even later wel, waardoor het het deel na de attack dus harder wordt. Zo kun je meer "punch" uit je drums halen. Het moeilijkste is om het effect van de compressor te herkennen. Het beste is om er gewoon veel mee te experimenteren, en eerst heel extreme settings te proberen zodat je het effect goed hoort, maar in de praktijk gebruik je meestal subtielere compressie. Meestal wil je compressie niet te veel aanwezig laten zijn, maar soms ook juist weer wel, zeker in sommige stijlen van dance muziek.

Back