starten met cubase sx3

peter789

Nieuwkomer
Ik heb een yamaha psr8000 keyboard en heb die aangesloten op de gamepoort van een soundblaster live. Ik wil een track inspelen dat kan zonder problemen. Ik heb xg voices als output en het keyboard op local off gezet. Ik kan nu xgvoices naar cubase sturen maar als ik alles wil opslaan op diskette krijg ik terug allemaal pianoklanken.

Jullie merken het ik ben een absolute beginneling maar heb reeds toch MIDI-tutorials raadgepleegd en veel geëxpirimenteerd. Maar ik kan echt niet de informatie vinden die ik zoek. Ik kan echt niet verder. :stupid

Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen.

Je moet wel in cubase de goeie 'patch' ofwel preset ofwel klank selecteren. Dus in je cubase midi-track instellen welke xg voice je wil gebruiken. Nu heb je dat waarschijnlijk op je psr gedaan, maar zodra cubase gaat spelen, zet ie m op patch 1 (das dus een piano).

Denk ik...

Het probleem is dat ik de klanken in het programma cubase zelf moet kiezen. Mijn psr stuurt die klanken aan. Bij saven op een disketje echter gaat alles verloren.

Dat kan omdat de MIDI-file het niet ondersteunt, of omdat je de Program Changes niet opneemt. Als je in Cubase iets opneemt, zet dan de SysEx filter eens uit (of tenminste die van Program Changes) en stel tijdens het opnemen je voices in. Als je daar van signaal krijgt wil 't misschien wel werken.

Thing is, als die MIDI file niet doorkrijgt dat 'ie eerst bepaalde presets moet selecteren blijft alles op default (Piano 001) staan.

Bericht door een moderator:
Sorry hoor, maar staat dat niet in de handleiding van Cubase?
Er zit ook zo'n leuk boekje bij: "getting started". :eureka:

Als ik clarinet wil die op mijn keyboard staat, wil ik weten waar ik die kan moet kiezen in cubase. Het zal wel ergens mss in een bank met een programchangenummer. Ik heb ook een tabel daar staat iets van lsb, msb en nog vanalles, ik weet niet waar ik moet kijken, ik weet ook niet of ik de juiste output gebruik.Hier zijn ze: http://users.pandora.be/peter_engelen/welkeoutput.gif als ik het gespeelde exporteer naar midi op diskette wil ik ook die clarinet horen die ik ingespeeld heb maar dan komt er weer maar eens een stomme piano ipv clarinet en ik vind geen oplossing voor dat probleem in de handleiding hoor

Back