Modulation Matrix EXS 24

sachagrootveld

Nieuwkomer
Als ik in de Exs bij de modulation matrix onder Source een Cutoff zet lijkt me dit de enige filter met een sterk resultaat.
Een Cutoff samen met een LFO klink het mooist vind ik.
Zijn er nog meer goede combinaties die echt spectaculair zijn ?

Laatst gewijzigd:
Als je dit topic nou eens had gestart in Samplers of Soft Synths (want de EXS24 is een sampler in Logic) en dan wat meer had verteld over wat je allemaal doet (want een filter alleen is niks; die moet natuurlijk over een geluid - maar welk geluid?) dan denk ik dat je meer antwoorden krijgt.

Origineel geplaatst door sachagrootveld
Een Cutoff samen met een LFO klink het mooist.
Als jij het zegt :).
Is dit wel zo ?
Als jij het zegt. Ik kan het niet voor je beslissen.

"Cutoff" is overigens niks. Cutoff is de afkorting voor "Cutoff frequency" oftewel de afsnijfrequentie van de filter. Als het nu begint te duizelen, ga dan eerst alle hoofdstukken van Sound On Sound's "Synth Secrets" doorlezen en kom terug als je klaar bent.

http://www.soundonsound.com/index.php?section=/&url=/search&Keyword=synth+secrets

Een filter kan laagdoorlatend zijn - het geluid wordt dan doffer als de afsnijfrequentie omlaag gaat. Een filter kan hoogdoorlatend zijn - het geluid wordt "dunner" als de afsnijfrequentie omhoog gaat.

Je hebt ook nog "Resonance" ertussen staan. Dat al eens geprobeerd?

Zijn er nog meer goede combinaties die echt spectaculair zijn ??
Nee.

Een modulatiematrix is een stuk gereedschap; dingen worden niet automatisch cool omdat het bepaalde combinaties zijn. (welk geluid overigens? Voor een sinusgolf is een LFO op de filter compleet nutteloos!). Dat heet aan de knopjes draaien en experimenteren en ik kan je ten sterkste aanraden dit heel gauw te gaan doen.

Wat staat er in de handleiding van Logic?

Ik weet het, ben ook wel aan het expirimenteren alleen al die verschillende combinaties vind ik een beetje veel !!
Ik vind toch echt wel dat een bepaald geluid een stuk cooler klinkt dan zonder Cutoff / LFO !!!!
Zijn er voor b.v. drumgeluiden wel tips met combinaties ?
Ben al lang bezig met muziek maken alleen dit hoofdstuk (een hele belangrijke) heb ik nooit echt goed begrepen.
Mischien wat meer nederlanstalige boeken zou wel handig zijn.

Back