Wanneer is iets een modular?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door schaapje

geheugen is helemaal niet zo anti-modulair. neem een nord modular. volgens alle definities toch een modular. MET geheugens.

*NERD MODUS ON*

ik denk dat de clavia een virtuele modulair is 8)

[ik denk dat de clavia een virtuele modulair is 8)]

Waarbij je dus nu de discussie verder kunt laten lopen in:

Is een Modulair systeem per definitie alleen hardware???

Origineel geplaatst door maxdox

Flauwe opmerking; Maar goed: een "mixer" is inderdaad ook een bekende module binnen een modulair systeem. Die module versterkt signalen, of keert ze om. Minimaal, maar toch erg handig! Zelfs patchbays zijn bekende delen van een beetje modular, je doet er iets in en het komt er meerdere keren onveranderd uit! Ook een eq is een veel gespotte module van een modular! Dus, wel een beetje mierenneukerig, klopt de definitie best aardig....

Uiteraard vormen de modules samen pas een modulaire synth wanneer ze bijv een vco, modulatie en filters bevatten..... anders is het of gewoon een effectenbak of idd: mengpaneel....

uh ja , niet dus want we hebben het over synth systemen. modulair houdt niet anders in dan dat je er steeds modules, functieblokken ed. kan bij plaatsen. ongeacht hoe de verdere routing loopt.

een matrix oberheim is qua routing bijna ook een modulair maar wordt toch niet als modulair genoemd. arp 2600 is semi omdat je geen modules kan toevoegen.

blijft idd het punt of een semi modulair nu semi is omdat hij niet uit losse modules bestaat of dat hij gedeeltelijk hardwired is.

ik zelf denk het eerste

Ik heb het er met meerdere mensen over gehad en officieel moet een modular uit aparte modules bestaan, die niet plaatstgeboden zijn. Echte puristen vinden dus sommige moogmodulars geen modular, omdat je daar add on modules hebt die perse naast een andere module geplaatst dienen te worden.

Dit denk ik:

als je vco's , lfo, filter, amplifier, mixer en envelope generators standaard met elkaar verbonden zijn is er sprake van een semimodulair. Dit is ook het geval met de ms series van korg. het patchpanel zorgt ervoor dat je wat extremere dingen kan doen binnen die ketting.

Zodra je alles in een synth zelf met elkaar moet verbinden is er sprake van een "volledig" modulair systeem.

Ems synths zijn ook volledig modulair net zoals de moog, buchla, serge en doepfer systemen. als je niks verbindt, hoor je ook niets:)

Oeps ik ga nu waarschijnlijk wat reacties over mijn hoofd krijgen 8)

Een modular is in mijn ogen een synth die dus idd met verschillende modules uitbreidbaar is en niet alles vast is gelegd dus zodat je routings zelf kunt ''aanleggen''.
Dit kan in mijn ogen dus ook met software aangezien in Reaktor bijv. alles zelf ''aan te leggen'' is en niet alles vaststaat..
Want waarom moet een ''Modular'' hardware zijn ? staat dit ergens beschreven ? Laat het me weten als je wat gevonden hebt a.u.b. Nu zijn toevallig de meeste Modulars ook Hardware maar goed dat ff opzij....

[beetje offtopic]

Wat me leuk lijkt als ''softie'' is als er een soort platform komt waar verschillende ontwikkelaars modules voor kunnen maken dus bijv. een filter van Ohmforce een osc van NI en een effectsectie van Arturia.
Dit is waarschijnlijk nooit haalbaar maar het zou me wel leuk lijken.....

Jongens, jullie kunnen "denken" wat je wil maar er is echt maar 1 correcte betekenis, namelijk die uit het woordenboek:

modular [adjective] :
1. Of, like or pertaining to a module or modulus(math.)
2. Composed of modules

(bron: Webster's Comprehensive Dictionary)

lijkt me duidelijk, nietwaar? iets wat niet uit losse modules bestaat is geen modulair systeem. Dus 1 Serge paneel is nog geen modular ook al biedt het functioneel gezien hetzelfde (of meer). En een MS-20 is dus geen semi-modulair maar hooguit een pseudo...

Origineel geplaatst door Mk II
Jongens, jullie kunnen "denken" wat je wil maar er is echt maar 1 correcte betekenis, namelijk die uit het woordenboek:

modular [adjective] :
1. Of, like or pertaining to a module or modulus(math.)
2. Composed of modules

(bron: Webster's Comprehensive Dictionary)

lijkt me duidelijk, nietwaar? iets wat niet uit losse modules bestaat is geen modulair systeem. Dus 1 Serge paneel is nog geen modular ook al biedt het functioneel gezien hetzelfde (of meer). En een MS-20 is dus geen semi-modulair maar hooguit een pseudo...

Geldt alleen als je modules fysiek beschouwt. Wat mij betreft kun je module ook best uitleggen als een deel van een schakeling met een bepaalde functie met, in het geval van een modulaire synth, zijn eigen in- en outputs. Dus als je een module hebt met daarin VCO en VCF gecombineerd, maar ze hebben wel beide eigen in- en outputs is er m.i. sprake van een modular (ongeacht of deze virtueel is of niet)

de MS2000 is virtueel modulair, hierop kan je virtual patches maken bv LFO op Cut Off

Origineel geplaatst door Phase
de MS2000 is virtueel modulair, hierop kan je virtual patches maken bv LFO op Cut Off

mee oneens, aangezien de lfo en cutoff geen eigen in-of outputs hebben maar alleen als modulatiebron of -bestemming kunnen worden toegewezen binnen de synth. Als je jouw uitspraak generaliseert dan is ook een dx7 modulair.....

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die matrixen in bijvoorbeeld een 2500 is toch ook zoiets.. Voor luie nette mensen die niet van 'rommelige' kabels houden.

Ook in deze studio: http://rollerator.freewebspace.com/photo.html

Bijna geen kabels --> werkeloze synths.
Volledig off-topic, maar: ligt het nou aan mij of zien die plaatjes er wel heel erg gerendered uit? Er zouden een paar foto's tussen kunnen zitten, maar achtergronden (zie die lamellen!), de synths (superschoon en glanzend; is dat een vacuüm daar?), gebrek aan kabels, schaduwen (veel te strak) en gewoon de lay-out doen mij denken dat dit een geintje van een synthfreak met verstand van 3d-studio is.

Of ben ik heel simpel dat ik dit zeg?

Origineel geplaatst door synthiaks
"composed of modules"

Een serge paneel bestaat uit losse modules:confused:
Nope... serge kun je alleen per paneel bestellen. Dat is een nadeel van serge. De layout van een modulaire synth is echt iets heel belangrijks wat je vaak niet weet op het moment van bestellen.

Een hardware modular systeem is wanneer je een hele berg echte kabels nodig hebt om de synth aan te werk te krijgen. Of de modules al samen in een rack zitten maakt niet uit. Een semi-modular systeem is wanneer een aantal modules vooraf al met elkaar zijn verbonden (ms20, arp2600) maar ruimte heeft om zelf een aantal kabels in te routen.

Virtueel modular laat ik even buiten de discussie.

Als ik het goed begrijp is de VAST synthese van Kurzweil dus eigenlijk ook een voorbeeld van virtual modular, omdat je zelf de routings en de DSP-functies kunt veranderen.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Volledig off-topic, maar: ligt het nou aan mij of zien die plaatjes er wel heel erg gerendered uit? Er zouden een paar foto's tussen kunnen zitten, maar achtergronden (zie die lamellen!), de synths (superschoon en glanzend; is dat een vacuüm daar?), gebrek aan kabels, schaduwen (veel te strak) en gewoon de lay-out doen mij denken dat dit een geintje van een synthfreak met verstand van 3d-studio is.

Of ben ik heel simpel dat ik dit zeg?

Simpel niet, maar meer WAAR zit je met je hoofd? 8o)

Modulars zijn synths welke uit modules zijn opgebouwd welke je onder elkaar kan combineren en verbinden.

MOTM is master. Daarom heten ze ook niets voor niets Masters Of The Modulars.
VA kan ook modular zijn, probeer maar de Arturia modular, of een clavia micro modular.

Einde discussie.

Origineel geplaatst door Mostatic
MOTM is master. Daarom heten ze ook niets voor niets Masters Of The Modulars.
Voor die naam hebben ze zelf gekozen.
Modcan / Cynthia komt voort uit een grote DIY club bijvoorbeeld: http://cgs.synth.net/ en daar zitten goede moog cloners en andere inventieve synth ontwerpers bij.

Verder is MOTM lowbudget vergeleken met MarcMarc.. Dat is de Master! http://www.xs4all.nl/~marcmarc/ele/gear/manual/index.html

Het gaat hier niet om wat beter is. Het ging mij gewoon weer eventjes over wat modulars zijn, MarcMarc dus eigenlijk weer niet. :)

Een toevoeging. Een module is een onderdeel met een specifieke taak in het resultaat, bijvoorbeeld een Sample en Hold. In de Moog systemen zijn alle functies in verschillende modulen ondergebracht, zoals dat de env. generator los is van de VCA. Een echt modulair systeem heeft eenduidige modules, en hopelijk voor de gebruiker ook duidelijk welke functie :-), en te gebruiken op die plek in de schakeling waar de gebruiker het wil plaatsen. Of het aansluiten van de modulen onderling nu via kabels, matrixen of schakelaars geschiedt, dat is niet zo erg belangrijk. De electronische studio van Sonolgie, zoals die tot 1985 in Utrecht functioneerde, was volledig modulair, tot aan de tape recorders. Synthesizers zijn daar eigenlijk van afgeleid...

Wout

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Voor die naam hebben ze zelf gekozen.
Modcan / Cynthia komt voort uit een grote DIY club bijvoorbeeld: http://cgs.synth.net/ en daar zitten goede moog cloners en andere inventieve synth ontwerpers bij.

Verder is MOTM lowbudget vergeleken met MarcMarc.. Dat is de Master! http://www.xs4all.nl/~marcmarc/ele/gear/manual/index.html

Het gaat hier niet om wat beter is. Het ging mij gewoon weer eventjes over wat modulars zijn, MarcMarc dus eigenlijk weer niet. :)

Nee en die prijzen al helemaal niet, shiiiiiiiitttttttt. :frons:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back