Fender Rhodes, wat nodig om in studio te functioneren

bobaphat

Ouwe rot
Ik wil nu toch graag een keer een echte rhodes hebben alleen heb ik begrepen dat je niet zomaar met een kale rhodes kan werken,
Wat heb ik precies allemaal nodig om een Rhodes echt te kunnen gebruiken in een studio environment?

Versterking? hoe zit het met effecten zoals wahwah distortion etc, doe ik dat met pedalen?
Kan iemand hier meer over vertellen?

kun je idd met pedalen doen, maar ook met wat je ook maar kan vinden. Lesie is bijv vet, of ring modulator.

versterking worden bijv fender amps gebruikt. Kun je niet ergens proberen wat goed klinkt?

Ik dacht altijd at je een Rhodes moest versterken met een microfoonversterker (bij voorkeur een buizenversie natuurlijk - als je daar geld voor hebt tenminste). Met de voorversterktrap van een gitaarversterker zal dit vast ook lukken.

Dusik moet er een gitaarversterker tussen zetten?

Hoe duur wordt dat dan?

Dus ik neem dan de rhodes op mn pc op via een jack vanaf de gitaarversterker naar de geluidskaart??

Origineel geplaatst door bobaphat
Dusik moet er een gitaarversterker tussen zetten?

Hoe duur wordt dat dan?

Dus ik neem dan de rhodes op mn pc op via een jack vanaf de gitaarversterker naar de geluidskaart??
Daar zou je liever een microfoon voor gebruiken voor de speaker, via een mooie goeie preamp naar je pc dus. Niet goedkoop, wel lekker. Fender Twin is DE klassieke Rhodes amp, maar die kost ongeveer 800 euro (ligt een beetje aan de staat / uitvoering).

Maar zoals hier al gezegd, een DI of (buizen)preamp kunnen ook goede resultaten geven, al zal dat heel anders klinken dan door een gitaaramp.

fender bassman is ook erg populair voor de rhodes, reken maar op een dikke 1500 euro voor een goeie! en dan komt onderhoud voor buizen er nog bij, en eventueel een microfoon als je die nog niet hebt...
je zou ook een modeling bak kunnen proberen zoals de Vox Tonelab (die schijnt goed te zijn voor low-gain/blues achtige dingen als je er een gitaar in prikt) of een podXT of een bossgt8. De laatste is wel iets anders opgebouwd en meer op fx dan op amp simulatie gericht. Deze apparaten kun je zo in je mengtafel prikken zonder problemen

Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen van Bassmans, maar 1500 euro is echt wel erg veel hoor. Niet al te collectible uitvoeringen zitten in dezelfde prijsklasse als twins e.d.

Toch, als je het echt voor in de studio wilt (of is dit home-studio?), dan zou ik er toch echt wel een buizenbakkie bij willen en geen line6 of andere digitale modelers. Gebruik zelf ook een Fender Vibrochamp (6 hele watten, en toch nog te hard voor een rijtjeshuiszolder) met een 2x12 speakerkast; is ook niet verkeerd. Maar mijn Showman (losse 'head'-uitvoering van een twin) met 15" EV speaker is toch het fijnst 8)

I got 3 words: LAAT MAAR ZITTEN

te duur, teveel gesodemieter jammer

Denk je dat een fender met een wat mindere versterker nog steeds beter klinkt dan bv een nord electro?

Ik heb laatst in de studio gezeten en heb daar opnamen gemaakt met mijn Mark II. Naast de Rhodes heb ik een Kurzweil PC2X met een vintage piano-board. De gesamplede rhodes in de PC2X is akelig goed. Hij komt er qua klankkleur heel dicht bij. De Mark II klinkt echter toch mooier. Het leeft meer, hij heeft meer bereik in klankkleur. En dan heb ik hem nog niet eens laten afstellen (wordt nu gedaan; mocht je zelf nog eens een Rhodes afgesteld willen hebben moet je me even contacten).

Kortom, ja de Rhodes zal bijna altijd mooier klinken dan een nord electro. Ik heb op het net ook tests bekeken en beluisterd en dan hoor je het vrij snel. De Electro haalt het ook lang niet bij de rhodes uit mijn Kurzweil.

Je kunt de Rhodes op ontzettend veel manieren versterken. Ik zou hem door een preamp of DI gooien en dan gewoon tracken in je sequencer. Je kunt de klankkleur achteraf prima bijstellen met (software) fx-plugins. Zoek naar gesimuleerde cabinet speakers en probeer net dat 'randje' eraan te krijgen. Gooi er een rotary overheen of een chorus voor meer 'dreamy' geluid. Of gebruik een tremolo. Wahwah is leuk maar ik gebruik het zelf niet veel. Voor een beetje wahwah effect kun je ook een envelop filter gebruiken.

je kunt natuurlijk gaan sparen voor een Fender Twin en dan met een prachtige Neumann buizen mic via een Manley of Avalon buizen preamp/channelstrip naar je Apogee/Prysm converter.............. als je de staatsloterij hebt gewonnen.

Als je echter zoals ik gelukkig in de liefde bent en dus minder in de loterij en andere spelletjes dan zijn er prima goedkopere alternatieven.

Succes!

OJ

Preamp/converter

Preamp/converter

Ik gooi mijn Rhodes door een Mackie Onyx 800 mmoie verbazingwekkende goeie préamp ik geloof dat die momenteel iets van een 1300 euro kost, je kan er wel 8 dingen doorheenhalen en het is ook metteen een analoog naar digitaal converter.
:)

Je kan een Rhodes makkelijk rechtstreek in de mixer prikken en opnemen.
Dat wordt veel gedaan en er is niets mis mee.
Ik vind het persoonlijk wel mooier om een Rhodes via een gitaar versterker met microfoon op te nemen. Maar daarvoor heb je heus geen 1500,- euro bak en mic nodig hoor. Het onderhoud en de buizen zijn ook niet zo duur hoor. Je moet om de paar jaar je eindbuizen vervangen maar dat kost voor een 50 watt amp niet meer dan ongeveer 20,- / 30,- euro.

Ik heb zelf een Fender Rhodes Mk1 uit 1974 en zal daavan binnenkort enkele demo's op SF plaatsen. Ik zal deze Rhodes dan op de volgende manieren opnemen:

Rechtstreeks in de geluidskaart
Door een goede preamp
Door een Fender Twin Reverb
Fender Champ
Fender Bandmaster
Vox AC50

Voor de liefhebbers zou het ding ook nog door een Orange Overdrive Amp of een Marshall JMP100 gejaagd kunnen worden, maar dat zijn versterkers die overstuurd hun mannetje staan...da's dus een hele andere categorie amps. Heeft mijns inziens weinig zin om te posten...

Ik gebruik zelf een DBX 386 buizen preamp om de Rhodes uit te versterken. Die is niet duur en klinkt prima. Een ander alternatief is een preamp die ik net heb aangeschaft, een Groove Tubes DP1. Dat is een single channel buizenpreampje. Vergelijkbaar met de brick-DI van Groove Tubes maar dan ouder. Helemaal geen dure apparaten en ze geven wat meer warmte aan het Rhodes-geluid. Ik vind dat zelf wel lekker.

Nogmaals, je kunt hem ook rechstreeks inprikken en later de kleur van het geluid aanpassen. De preamp zorgt er alleen voor de je het signaal wat meer body en (eventueel) kleur geeft.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb zelf een Fender Rhodes Mk1 uit 1974 en zal daavan binnenkort enkele demo's op SF plaatsen. Ik zal deze Rhodes dan op de volgende manieren opnemen:

Rechtstreeks in de geluidskaart
Door een goede preamp
Fender Champ
Fender Bandmaster
Vox AC50
Graag! Ben wel benieuwd!!

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Fender Champ
Fender Bandmaster
Vox AC50