stage piano met harmonische resonantie

blouies

Stamgast
hey,
ik zie al vele threads over de verschillende stagepiano's en hun klavier, de samplingtechniek ezm maar, weet iemand ook welke modellen ook de harmonische resonantie mee gesampled hebben. U weet wel, als je de C indrukt klinkt 'op de achtergrond' de C' G' C'' E'' G'' Bb'' C''' enz.. mee.

ik heb nl al enkele jaren een yamaha CLP, ben daar zeer tevreden van, maar moet nu een stage aankopen, en begin precies die harmonische rijkdom wat te missen als ik vergelijk met een akoestische.

ah, en inderdaad een akoestische heeft dat allemaal inzichzelf, maar op mijn apartementje, en vervoersmatig vraag ik het me dus af in het digitale gamma

Volgens mij zitten in de nieuwe S90 ES wel de fantastisch nieuwe samples met harmonische resonantie....

en volgens mij ook wel op de P90...

nou ik kan je zeggen hoe je het kan testen, kan iemand met een P90, P120, P140 of die nieuwe roland de test even doen en me laten weten?

je laat de sustain los, en houdt een C, G, C' ingedrukt zonder dat-ie klank maakt, maw op een akoestische zouden de snaren 'vrij' liggen (geen demper ertegen). als je nu krachtig een C één oktaaf lager kort speelt en terug laat liggen, dan zouden de snaren van die ingehouden C, G en C' nog zacht moeten nagalmen, omdat die lage C hun heeft laten trillen door de resonantie. Als dat is, zit de resonantie ermee in gesampled.

ik weet dat dit allemaal wat omslachtig enzo klinkt, maar geloof me, hier zit nu net de essentie van die volle klank.

dus doe graag de test en laat maar weten, dan kan ik gerichter naar de winkel om te proberen!
groet

GEM is het verst met sympatische resonantie, kijk eens naar de PROMEGA serie en naar de nieuwe pRP 700 en pRP 800.

Inderdaad ... GEM Promega 2 of Promega 3 zijn gewoon superieur qua klank (alleen is het keyboard een pak minder, maar ik weet niet of je dat een prioriteit vindt). Deze beide modellen hebben sympathetic resonance via physical modelling en samples ... klinkt enorm natuurgetrouw (zeker de Fazioli grand kan je nauwelijks onderscheiden van een echte vleugel). Er staan er op dit moment twee te koop hier op het forum (van Steven V en lvercaut), beiden voor 1500 EUR dacht ik ... is zeker het overwegen waard.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Ik heb zelf een S90 ES, die heeft 2 features die de meeste stage piano's of workstations niet hebben:
- Half demper => sustain waarde tussen 1 en 128 ipv enkel 128
- Demper resonantie

The half-pedal function, used to control the release of a sound, and the new developed Damper Resonance insert effect, which reproduces the harmonies and special soundings of a grand piano with pressed damper pedal, give the piano voices of the S90 ES the extra kick of realism.

Dus ik denk dat de resonantie gesimuleerd wordt mbv een multi effect en niet met samples. Overigens werken deze features alleen met een FC3 sustain pedaal en niet met de standaard FC4/5.

wel, misschien moet ik toch eens een promega proberen, maar de laaste keer dat ik erop speelde vond ik het keyboard maar niks...leek me veel te licht, maar misschien toch eens een kans geven, en er zijn er net wat in de aanbieding...

Als de resonantie gemaakt wordt dmv een effect uit de effectensectie geloof ik niet dat het doet wat je wilt. Bij iedere toetscombinatie ontstaat immers een ander resonantiebeeld. Ik vrees dat de effectsessie gewoon een algemeen klinkend resonantie-sausje eroverheen smeert. Volgens mij is dat bij mijn MP9500 het geval. Misschien is dat bij GEM anders ? De software moet dan eerst analyseren welke toetsen er gedrukt zijn en wat voor invloed deze op elkaar uitoefenen.

Ik stel me zo voor dat alle resonanties gegenereerd worden door de S- (en een stukje R-)sectie van de meeresonererende toonhoogte af te spelen, met een volume dat o.a. afhangt van welke noot daadwerkelijk aangeslagen is en hoe hard dat gebeurd is. Waarschijnlijk hebben de Promega's daarom die waanstaltig grote polyfonie, want dan heb je die wel nodig, zelfs al laat je al te zachte resonanties buiten beschouwing.

Origineel geplaatst door wouw
Als de resonantie gemaakt wordt dmv een effect uit de effectensectie geloof ik niet dat het doet wat je wilt. Bij iedere toetscombinatie ontstaat immers een ander resonantiebeeld. Ik vrees dat de effectsessie gewoon een algemeen klinkend resonantie-sausje eroverheen smeert. Volgens mij is dat bij mijn MP9500 het geval. Misschien is dat bij GEM anders ? De software moet dan eerst analyseren welke toetsen er gedrukt zijn en wat voor invloed deze op elkaar uitoefenen.

Een effect is ook tegenwoordig ook 100% software net als physical modeling, dus je moet je niet te veel laten leiden door benamingen. Ik heb overigens geen idee in welke synth/piano welk algoritme zit en welke beter en minder zijn. Je zou eigenlijk een stage piano met de echte acoustische piano moeten vergelijken waar ze de samples mee gemaakt hebben. In mijn geval: voor de S90 ES hebben ze een Yamaha S700 Grand gebruikt van $250.000 die je enkel in Japan kunt kopen....dus dat wordt lastig ;)

aha, van de kawai site , de MP-8

""Tevens simuleert de MP8 het meeklinken van de snaren bij een ingedrukt demperpedaal, de ongedempte snaren resoneren dan mee met de snaren de worden aangeslagen.""

én houten toetsen...zal wel onbetaalbaar zijn, maar ff opzoeken!

de p90 doet dit wel. als je toetsen zo zacht indrukt dat ze geen geluid maken en je gaat op andere toetsen drukken, hoor je de zacht ingedrukte tonen mee'trillen'. Ik denk dat je 't ook wel kunt vinden op yamahasynth.com. de P250 gaat nog wat verder in de simulatie van de piano trouwens, maar deze kost ook het dubbele

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb zelf een S90 ES, die heeft 2 features die de meeste stage piano's of workstations niet hebben:
- Half demper => sustain waarde tussen 1 en 128 ipv enkel 128
- Demper resonantie

Dus ik denk dat de resonantie gesimuleerd wordt mbv een multi effect en niet met samples. Overigens werken deze features alleen met een FC3 sustain pedaal en niet met de standaard FC4/5.

Dit hebben de roland rd300sx en en rd700sx ook.

Ik heb een Promega 3 te koop, je kunt die vrijblijvend uitproberen in Gent. Meer info (o.a. een kaartje en openingsuren van de winkel) vind je hier.

:okdan:

Origineel geplaatst door blouies
aha, van de kawai site , de MP-8

""Tevens simuleert de MP8 het meeklinken van de snaren bij een ingedrukt demperpedaal, de ongedempte snaren resoneren dan mee met de snaren de worden aangeslagen.""

én houten toetsen...zal wel onbetaalbaar zijn, maar ff opzoeken!

Kost 2199,- EUR bij Thomann in Duitsland....valt eigenlijk heel goed mee.

wel, kawai werkt blijkbaar met exclusieve dealers, dus ga ik een naar de soundfactory in gent (hij had er momtenteel een nieuwe in aantocht voor de demo room, damn, daar gaan de demovoorwaarden) om de kawai eens te beluisteren.

de P250 zou ik dan ook eens moeten beluisteren, want met de interne boxen is dat wel interresant (al heb ik een mackie SRM350 en evt komt er een 2e bij voor stereo/ of gewoon hoofdtelefoon/ en de reeds in bezit zijnde CLP voor luidop thuis.

Al hoor ik soms dat de P250 met de 3ple sample nogal zwaar klinkt, maar dat wordt dus eigen oren rules... bv velen vinden de P140 warmer dan de P120, maar ik blijf de 120 toch liever horen...

en dan kan ik de promega ook eens uittesten..zoals gezegd is mijn grootste vrees dat he keyboard wat licht speelt.

..zoals gezegd is mijn grootste vrees dat he keyboard wat licht speelt.

wat vindt jij te licht , je kan ook wennen aan een te zware aanslag , dan is het goede gewicht ineens te licht.
kan ook andersom :)

wel, kawai werkt blijkbaar met exclusieve dealers, dus ga ik een naar de soundfactory in gent (hij had er momtenteel een nieuwe in aantocht voor de demo room, damn, daar gaan de demovoorwaarden) om de kawai eens te beluisteren.

Muziek en Visie in Antwerpen heeft de Kawai MP-8 en de Yamaha's ook staan :eureka: Ik heb er daar op gespeeld.

Back