"realtime" spelen met vsti's

Edward Baker

Ingeburgerd
Ik ben jarenlang tevreden geweest met het feit dat ik eerst een miditrack moest inspelen om vervolgens de softsynth te kiezen om het resultaat te beluisteren. Nu ik weer wat verder ben, wil ik graag wat meer dimensie geven in mijn nummers. Ik wil met de softsynth "realtime" (zeg ik dat goed?) spelen, ben die midipiano zo langzamerhand wel zat.

Met een goede driver moet het lukken, en ik heb gehoord dat je zulke drivers gratis kunt downloaden..Waar kan ik deze downloaden en welke is aan te raden? Ik heb een audigy 2 geluidskaart.

Vielen dank,

Edward

Nou, omdat er een vertraging van een paar seconde in zit, dus kan ik nooit een stuk in het goede ritme inspelen.

Ik gebruik om dit moment de ASIO Full duplex Driver, ik hoop dat dat is wat je bedoeld?

Probeer ASIO4ALL eens... die werkt op alle geluidskaarten wel.

Hiermee hoef je echt geen noemenswaardige vertraging te hebben.
hooguit een paar milliseconden en dat is prima te doen om realtime in te spelen.

O, dat bedoel je.. Heb je geen ASIO driver voor je geluidskaart? Dus dan bedoel ik de driver speciaal voor je Audigy. (niet de full duplex. Ik meen me te herinneren dat die wel voor de audigy te vinden is.

Maar als je van al je problemen af wilt zijn: www.asio4all.com !!!

Dit progje zorgt ervoor dat je geluidskaart een lage latency (vertraging) heeft... Genoeg info hierover op het forum te vinden.

Ik heb zelf ook de Asio4all drivers geprobeerd, alleen stuitte ik op wat problemen.

Deze waren verholpen toen ik de KX Driver had geinstalleerd.

Ik heb nu een perfect werkende situatie met een Soundblaffer Live!

(Na ja, perfect, voor mij iig na maanden lang met hetzelfde probleem als jou gezeten te hebben.. Ik heb nu een latency van 10ms, als ik meerdere softsynths tegelijk aanstuur, moet ik hem terug zetten naar 20 ms, maar is ook nog net werkbaar, anders gaat ie tikken en kraken en dergelijke)

dat is een goede tip, ik heb namelijk ook wat problemen met audio (grid is helemaal in de war), ik ga die kx driver
ff checken, tnx

Ed

ik heb de kx driver geinstalleerd, als je kijkt naar de latency ziet het er veelbelovend uit, alleen er komt geen geluid meer uit mijn speakers, alleen nog uit de koptelefoon. Hoe kan ik dit verhelpen?

Tnx,

Ed

Ik dacht dat het lag aan de functie "Automute when headphones is plugged in", maar die staat uit

Ik heb ook een Audigy 2 geluidskaart, en ik gebruik gewoon de drivers van Creative. In FLStudio heb ik de SB Audigy ASIO drivers gekozen, en ik heb de latency op 7 ms gezet.. werkt perfect, zonder kraakjes en dergelijke.

Misschien dat dit bij jou ook kan?

op de een of andere manier lukt dat bij mij niet, toen ik de latency op 10 ms had gezet, kreeg ik een enorme piep die maar doorging, dus moest ik de software opnieuw instaleren om van dat gepiep af te komen. Ik kreeg ook problemen met audio, ik kon nix meer opnemen en de timebar werkte niet meer zoals normaal. Misschien komt jou dat ook wel bekend voor.

Origineel geplaatst door Edward Baker
op de een of andere manier lukt dat bij mij niet, toen ik de latency op 10 ms had gezet, kreeg ik een enorme piep die maar doorging, dus moest ik de software opnieuw instaleren om van dat gepiep af te komen. Ik kreeg ook problemen met audio, ik kon nix meer opnemen en de timebar werkte niet meer zoals normaal. Misschien komt jou dat ook wel bekend voor.

Het klinkt misschien stom maar heb je bij audio settings wel de juiste output gekozen?

hmmm nu zeg je me wat..bij het instaleren van audigy werd er gevraagd of ik de digitale output als output wou gebruiken, ik heb toen nee geklikt (omdat ik dat al jaren doe). Misschien dat ik dat moet doen?

Als je je speakers niet op de digitale output hebt zitten moet je die niet gebruiken :)

Je kan dat overigens achteraf gewoon instellen bij de Speaker Settings.

Wat die piep enzo betreft, ik heb wel eens last gehad van feedback omdat ik mijn spullen verkeerd had aangesloten. Heb jij nog andere dingen aan je geluidskaart hangen, zoals bv synths, een mixer of een microfoon, en zo ja hoe?

ja de mic op de microfoon input, voor de rest niks bijzonders. Alles is goed aangesloten, maar het zou kunnen dat ik bepaalde instellingen moet veranderen, ik denk dat daar het probleem ligt

hmmm nu zeg je me wat..bij het instaleren van audigy werd er gevraagd of ik de digitale output als output wou gebruiken, ik heb toen nee geklikt (omdat ik dat al jaren doe). Misschien dat ik dat moet doen?

Je hebt bijv. primary sounddriver, asio drivers, directsound enz.
Ik heb er bijv. 2 x een asio driver instaan, vraag me niet waarom, maar eentje heeft dus een veel lagere latency. Die van m-audio zelf. (7ms)

ik heb de kx driver geinstalleerd, als je kijkt naar de latency ziet het er veelbelovend uit, alleen er komt geen geluid meer uit mijn speakers, alleen nog uit de koptelefoon. Hoe kan ik dit verhelpen?

Tnx,

Ed

KX driver is een mooie driver, maar je haalt wel een aantal opties uit je creative kaart.
EAX en surround worden niet ondersteund als ik het me goed herinner.

Je kunt met de KX driver je complete geluidskaart her-routen zegmaar.
Heel mooi, maar je kan dus wel redelijk lastig iets instellen als je niet precies weet wat het doet.
Ik vond het iets teveel van het goede. Vind persoonlijk de asio4all driver toch echt lekkerder werken.
Bij de KX driver kan je heel veel dingen instellen in verschillende "tabs"!

Heb je niet gewoon je koptelefoon in je main out gestoken? (groene plugje?)
En, je moet je microfoon muten (dempen) in je windows geluidsinstellingen/of in je KX menuutje. Anders heb je inderdaad een enorme piep als je in de buurt van je boxen komt met je microfoon. (feedback)

nee dit was een ander soort piep, soort computer piep. en de koptelefoon zit gewoon in de headphone plug. Ik heb al een tussenweg gevonden, ik moet gewoon switchen van driver als ik audio wil opnemen. Iets anders zou ik zo niet weten, maar ik blijf proberen want ik heb een latency van 20 ms en dat is eigenlijk teveel.

Ik moet er even bij vertellen, dat mijn 1e output na het installeren van de 'groene' stekker is verschoven naar de 'zwarte stekker' achterop de geluidskaart. Het is in te stellen in de KX driver, ook dat je weer beide (groen en zwart) kan gebruiken..

Back