Roland workstation W-30

Red-skinzz

Nieuwkomer
Hey mensen,
ik ben nog nieuw in dit forum
ik heb laatst de workstation W-30 van Roland gekocht, en ik heb nog nooit met Samplers gewerkt en omdat ik er niet uitkom ondanks de nederlandse handleiding
begin ik het al een beetje beu te worden, ik heb dezelfde sample wel 20 x overnieuw moeten doen het gaat hier om het Opslaan van een Sample...
wie helpt me ff uit de brand, en wie heeft de W-30 Workstation nog meer in z'n bezit?

gr Red-skinzz

Hoi Falafelbiels

nou het is meer dat als ik een sample op heb genomen met bv een stem, dan zie ik hem wel staan, ik kan hem beluisteren
maar dan weet ik het niet meer, dan moet je hem in een lijst onder een nummer plaatsen, dat doe ik dat gaat allemaal goed, maar ik weet niet hoe ik hem vast kan leggen op diskette of op de systemdisk??? of in geheugen, en dan op diskette zetten??? dat is het grootste struikelblok voor mij op dit moment want dat lukt me niet ?
gr Red

Een sample wordt automatisch aan een 'tone' toegwezen (het nummer dat je ziet).

Na het nemen van de sample, moet je naar een lege 'patch' gaan en daar 'splits' in gaan stellen. Je kan met de rechter functioknop kiezen of je tone 1, tone2 of tone 1&2 wil gaan toekennen ( met de data dial kan je kiezen welke tonenumbers).

Als je dat allemaal hebt geselecteerd, ga je gewoon over je keyboard en je zal op het grafische klavier zien dat de splits worden ingesteld.

Daarna kan je naar je performance mode en selecteer je de patch die je zojuist gemaakt hebt en spelen maar.

Geloof me ... de W30 is erg recht-toe-recht-aan in gebruik hoor.

Succes

De handleiding is niet heel onduidelijk, dus daarmee zou je eruit moeten komen.

Kijk eerst even op pagina 26 voor een uitleg over Waves (de sample die je gemaakt hebt) vs. Tones vs. Patches. Vanaf pagina 111 is een uitgebreide uitleg over alle schermen te vinden.

als je de sample ziet en hoort dan zit ie er dus in. Je kunt er ook een programma mee maken waar je iets mee kunt? Dan hoeft ie alleen nog naar de floppy. Heb je een double sided, double density, double track 3,5" micro floppy-disk bij de hand? formateren dat ding dan eerst. Dat moet je toch ergens bij die funcyie toetsen bij iets als "disk" moeten vinden, evenals het hele save gebeuren.
Effe voor de duidelijkheid, ik HAD een W30, en ik heb net effe de manual gedownload. Inderdaad niet een leuk boek en weinig informatief. Maar zoek onder de noemer "save" onder "disk" bij die functietoetsen en dan kies je voor "save set" volgens mij. Ik meen me te herinneren dat die W30 best handig werkte eigenlijk.

succes

Allemaal nuttige tips hier. Trek er lering uit. Die W30 is idd. recht toe recht aan. Vooral even het onderscheid tussen sample/tone en patch is belangrijk.

Probeer met behulp van de manual de samples die je mooi vindt in een patch te plaatsen. Dwz wijs bepaalde samples toe aan toetsen op het klavier. Dat heet een patch: samples toegwezen aan bepaalde toetsen op het klavier, direct speelbaar. Dat kunnen je eigen samples zijn, maar ook de interne ROM-sounds in de W30. En daarna op disk opslaan!!! Anders ben je het kwijt.

Het voert te ver om dat allemaal stap voor stap uit te leggen, maar het staat in de manual.

Succes!

Hey mensen

Toppie ik hoop dak er nu uitkom, want dat was het hem juist ik wist niet wat ik na het opnemen moest doen,
ik ben absoluut geen achterlijke, maar begrijpend lezen is altijd een probleem voor mij geweest...dus dan word alles al snel wat ingewikkelde
ik zal jullie tips ff uitprinten en dan ff aan de slag, jullie horen zo snel mogenlijk of het me is gelukt

thnx voor jullie uitleg:halleluja

gr Red

de volgende floppys heb ik in m'n bezit

Basf M.E.G.A 3.5 2DD
MF 2DD
Nashua MF- 2DD

ze zijn tenminste de Nashua dubbelsided, maar de andere neem ik aan ook wel
nou heb het allemaal geprint en ga ik maar es aan de slag...
oh ja nog 1 vraag

toen ik de sample opnam van mijn stem, zat de System disk erin, nu heb ik hem eruit gehaald en een andere erin gedaan
maar dan vraagt ie naar de system disk, dus alles word op de System disk gezet neem ik aan of doe ik dan weer iets fout, jullie snappen het al, ik heb ook nog nooit met floppys gewerkt dus tis ff een nieuw wereldje voor mij

gegroet Red-skinzz

volgens mij heeft ie een stukje software dat op de system disk staat nodig om te kunnen saven. en meer van dat soort dingen. Af en toe moet je gewoon effe de system disk erin frotten ,hij zegt wel wanneer. Daarna kun je gewoon verder met waar je mee bezig was. Heb je al een backup van je systemdisk gemaakt? Save alsjeblieft geen dingen op die systemdisk.

Volgens mij komt het merk enzo van je floppydisks niet zo nauw. Maar formateer ze eerst maar even in de w-30. Daarna kun je gaan.

succes

Hey Falafelbiels

thnx voor je tip, hoe kun je een systemdisk copieren, omdat ik (weet het wel zeker) dat deze ook een copie is van het origineel omdat het met dikke viltstif staat Systemdsik W-30
ik had vanaf het begin al meteen een copie willen maken, maar ik heb hem net 2 weken vandaar
hoi hoi gr Red

Back