RM1x vs. SY700

pjeut

Ouwe rot
Hoi,

Ik gebruik al een paar jaar om m'n MIDI-werkjes in te tikken, en dat bevalt prima. Maar op internet lees ik ook steeds goeie verhalen over de Yamaha SY700, en dan met name dat 'ie voor het maken van MIDI-sequences beter en makkelijker is. De RM1x is meer een performance-instrument.

Aangezien ik zelf de RM1x niet voor performance gebruik maar alleen om songs te maken, is mijn vraag:

Wie kent beide apparaten en kan de belangrijkste verschillen aangeven? Heeft zo'n RM1x ook een floppy drive (want dat vind ik wel een héééle grote pré van die RM1x).

Graag reactie.
Alvast bedankt.
Pjeut.

Als ik een SOS uit 1999 mag geloven...

Als ik een SOS uit 1999 mag geloven...

...dan heeft een RM1x alleen maar voordelen tov. de QY700:

At the risk of giving things away too soon, Yamaha have also accorded the RM1x a potentially killer advantage: they've maintained the QY700's 3.5-inch, HD, Standard MIDI File-compatible floppy drive, so that saving patterns, Songs or the entire memory is cheap and easy, and doesn't require any additional hardware.
In fact, Yamaha have retained most of the facilities of the QY700, with only a handful missing, as far as we can tell. For example: the QY had two MIDI outputs and could record data on 32 separate MIDI channels; it had a separate chord track, which played a further 16 onboard sounds; and it possessed a much larger display which provided almost computer-like graphics and editing options. It would have been nice to see the latter, especially, on the RM1x, but some omissions are inevitable to reach a lower price tag, and the RM's display as it stands is more than acceptable.

Waar of niet Waar??

grootste voordeel van de qy is de pianoroll editor denk ik.
Overigens heb ik de qy niet maar ben ook voorzien van de Rm1 X
verder is de rmx door zijn soundbank wat meer groovebox gericht en de qy is meer de algemene seq.
als je dus al die geluiden niet nodig hebt omdat je al een dikke setup hebt staan dan ga je denk ik voor de QY
Maar die mist dan weer parameter knoppen, maar ja dat is natuurlijk wel weer te verhelpen.
Alle twee de apparaten zijn dus zeer aantrekkelijk.

Maar ook die SY700 is een phrase sequencer. Wat heb je dan aan zo'n pianoroll? Of zie je dan je totale pattern-chain als een pianoroll? Maar betekent dat dat je vanuit zo'n pianoroll zomaar ergens een nootje kan weghalen? Dan verander je toch een phrase, en dan zou dat moeten gelden voor alle plekken waar die phrase in de chain voor komt. Toch?

Beetje misty.

In songmode zie ik wel voordelen van een roll editor.
Ik zou in mijn software niet zonder kunnen in iedergeval !
Ja kan wel maar werkt minder.
dus die roll zie ik al voordeel om sneller te werken.
Daarbij heb je op de Qy ook 16 channels meer .
Maar het zijn allemaal niet wereldschokkende voor en nadelen.
RmX heeft weer wat meer het ``hands on gevoel`` .
Beide machines zijn voor het doel geschikt , alleen denk dat je het goed had toen je zei dat bijvoorbeeld een rmx door zijn hands on misschien wat geschikter zijn voor op podia .
Daarbij is de Rmx natuurlijk gewoon een leuke groovebox voor op schoot of op de camping of whatever.

Precies...

Precies...

...ik weet genoeg. Die RM1x blijft gewoon waar 'ie is.

Bedankt voor je bijdrage.

Klopt...

Klopt...

...maar m'n laatste statement blijft staan.:slotje:

Hoewel....

Hoewel....

...een extra bevestiging nooit kwaad kan.
Bedankt. en :slotje: :slotje:

Back