goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

chordspace is een gratis vst... ff goed lezen op de site.
waarmee je vanuit 1 of meerdere tonen dan alle mogelijke combinaties voorgeschoteld krijgt.
die ander is meer educatief

ik vind deze: http://chordmaps.com/part3.htm toch wel een erg begrijpelijke site zeg. Goed gevonden!

Vooral het stukje over "The simple Map" is handig.

Wat bijv. grappig is, als je zo'n schemaatje volgt zoals hieronder:

Here are some possible answers.
I - iii - vi - IV - ii - V - I is a "loop."
It starts and ends on I.
IV - V - I is a three chord sequence.
vi - ii - V - I is a four chord sequence.
ii - V - iii - vi is another.
You can find a lot more

Stel dat je nu weer terug bent op I, en je zou daar een mineur van maken, dan kan dat akkoord weer de II, III of de VI zijn van de grondtoon waar je dan heen verhuist. (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, zoniet, speel het eens)

voorbeeldje:

Cmaj (I) - Fmaj (IV) - Dmin (II) - Gmaj (V) //nu maak je van Gmaj ->Gmin, en Gmin (II) is dus nu de II van Fmaj (I) geworden// - Gmin (II) - Cmaj (V) - Fmaj (I)

Ditzelfde "geintje" had ik ook op Cmaj (I) al kunnen doen, dan had ik dus in Bb terechtgekomen:

Cmaj (I) - Cmin (II !) - Fmaj (V) - Bbmaj (I) - Bbmin (II !) - Ebmaj (V) - Abmaj (I) enz. enz.

Tsja, kan wel doorgaan, maar echt waar, de belangrijkste dingen om mee te beginnen komen al aan bod op dit site.
Altijd goed om je geheugen op te frissen zoiets, of gewoon voor inspiratie.

Als je die modes doorhebt, gaan er ook veel deuren open hoor. Is gewoon een hele andere benadering, ipv dat je alles apart als akkoorden gaat benoemen, kan je ook zeggen dat het bij een bepaalde mode hoort.. zoiets.

Bijv bij het akkoord -> C#maj7 / C kan je gewoon een C#maj7 noemen met een vervangnoot C in de bas, of je kan zeggen "het is C in de mode Frygisch".. 't is maar net hoe je het benaderd toch?

Maar dit is waarschijnlijk wel pittige kost als je net een beetje aan 't leren bent.

suc6!

Neem nou die hele site goed door...

Neem nou die hele site goed door...

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Ik denk dat ik dit zoek...

Die chordmaps zijn pas nuttig als je het achterliggende verhaal weet. Echt waar.

Als die hele site goed had gelezen dan had je deze vraag...

Als die hele site goed had gelezen dan had je deze vraag...

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
"whats a flat note? c flat bijvoorbeeld ":sprak de leek zeer stil. :D

...nooit gesteld. Een flat note betekent een verlaging. Dus een C-flat is een verlaagde C, dus een...........

...tja, als je die site goed had gelezen had je dat geweten.
Nogmaals, lees het verhaal vanaf het begin. Dit is een hele duidelijke site die zonder rompslomp van noten leren lezen toch de grondgedachte van muziek (toonladders, intervallen, akkoordopbouw, etc.) kan bijbrengen.

Nog een tip: lees dit verhaal met een piano (of een ander keyboard) binnen handbereik. De manier om dit te leren is door te proberen, spelen, verder leren, proberen, spelen, verder leren, proberen, spelen...............................

ken je deze site al? www.pianonanny.com
Dit was mijn allereerste stap richting notenleer.
Ik zat met hetzelfde probleem als jou, ik kende er geen bal van. Via deze site heb ik geleerd wat een toonladder is, welke noten er in zitten, etc.
Heel simpel uitgelegd, met geluidfragmentjes, zeker ns checken!!!

Dat valt wel mee...

Dat valt wel mee...

Origineel geplaatst door Sander02
ik vind deze: http://chordmaps.com/part3.htm toch wel een erg begrijpelijke site zeg. Goed gevonden!

Vooral het stukje over "The simple Map" is handig.

Wat bijv. grappig is, als je zo'n schemaatje volgt zoals hieronder:

Here are some possible answers.
I - iii - vi - IV - ii - V - I is a "loop."
It starts and ends on I.
IV - V - I is a three chord sequence.
vi - ii - V - I is a four chord sequence.
ii - V - iii - vi is another.
You can find a lot more

Stel dat je nu weer terug bent op I, en je zou daar een mineur van maken, dan kan dat akkoord weer de II, III of de VI zijn van de grondtoon waar je dan heen verhuist. (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, zoniet, speel het eens)

voorbeeldje:

Cmaj (I) - Fmaj (IV) - Dmin (II) - Gmaj (V) //nu maak je van Gmaj ->Gmin, en Gmin (II) is dus nu de II van Fmaj (I) geworden// - Gmin (II) - Cmaj (V) - Fmaj (I)

Ditzelfde "geintje" had ik ook op Cmaj (I) al kunnen doen, dan had ik dus in Bb terechtgekomen:

Cmaj (I) - Cmin (II !) - Fmaj (V) - Bbmaj (I) - Bbmin (II !) - Ebmaj (V) - Abmaj (I) enz. enz.

Tsja, kan wel doorgaan, maar echt waar, de belangrijkste dingen om mee te beginnen komen al aan bod op dit site.
Altijd goed om je geheugen op te frissen zoiets, of gewoon voor inspiratie.

Als je die modes doorhebt, gaan er ook veel deuren open hoor. Is gewoon een hele andere benadering, ipv dat je alles apart als akkoorden gaat benoemen, kan je ook zeggen dat het bij een bepaalde mode hoort.. zoiets.

Bijv bij het akkoord -> C#maj7 / C kan je gewoon een C#maj7 noemen met een vervangnoot C in de bas, of je kan zeggen "het is C in de mode Frygisch".. 't is maar net hoe je het benaderd toch?

Maar dit is waarschijnlijk wel pittige kost als je net een beetje aan 't leren bent.

suc6!

...Maar je moet géén rare dingen zeggen als dat je het I-akkoord in een mineur verandert zodat deze een mineur-akkoerd wordt binnen een andere toonladder. Dit principe klopt wel, worden modulaties genoemd, maar dit is dus echt gevorderden-techniek.

Het principe van die simple-chard is juist dat je op logische wijze binnen de toonladder over de beschikbare akkoorden wordt geloodst en...en dat is de voornaamste boodschap van dat stuk...dat het altijd goed en kloppend blijft klinken.

Re: Dat valt wel mee...

Re: Dat valt wel mee...

Origineel geplaatst door pjeut
...Maar je moet géén rare dingen zeggen als dat je het I-akkoord in een mineur verandert zodat deze een mineur-akkoerd wordt binnen een andere toonladder. Dit principe klopt wel, worden modulaties genoemd, maar dit is dus echt gevorderden-techniek.

Het principe van die simple-chard is juist dat je op logische wijze binnen de toonladder over de beschikbare akkoorden wordt geloodst en...en dat is de voornaamste boodschap van dat stuk...dat het altijd goed en kloppend blijft klinken.

Waarom zou ik dat niet kunnen zeggen? vind er niets raars aan, en het blijft nog goed en kloppend klinken ook, anders had ik het niet geschreven :confused:

maar kdenk dat ik wel een goede manier heb gevonden om me op weg te helpen, al doende.
ik heb onderstaande pic een paar keer geprint en schrijf daar akkoorden en noten op die bij mekaar passen (de akkoorden zoek ik hier ) per nummer.

Attachments

• octaven 1.jpg
    octaven 1.jpg
    141,6 KB · Bekeken: 100
Dit werkt voorlopig zeer effectief :) .... en als ik telkens de noten en akkoorden lees, speel en neer pen, ga ik zowiezo ermee bekend geraken, wat later de therorie makkelijker zal maken

Origineel geplaatst door Sander02
... Bijv bij het akkoord -> C#maj7 / C kan je gewoon een C#maj7 noemen met een vervangnoot C in de bas, of je kan zeggen "het is C in de mode Frygisch".. 't is maar net hoe je het benaderd toch? ...

Tja...
Ga er maar vanuit dat in harmonieën het begrip Frygisch niet zo snel benoemd wordt als er niets over de melodie bekend is...

Muziektheorie is eigenlijk een hoop ongestructureerde kennis en berust niet meteen op 'logica'. Veel zaken zijn geformuleerd toen de logica nog niet zo heel erg in zwang was, dus eigenlijk mag je daavan niet uitgaan. Net zoals het maken van brood ook niet 'logisch' is. Het is gewoon zo.

En ga me nou alsjeblieft niet vertellen dat de Lokrische Modes zo lekker klinkt :D Die zit gewoon niet in ons systeem, in onze cultuur en in onze muziek, al is'tie theoretisch wel mogelijk.

Een goed voorbeeld is 'de Picardische terts', waarbij het slotakkoord van een muziekstuk dat in een mineur toonsoort staat het plots in majeur ten gehore gebracht wordt. Dat valt niet uit te leggen, maar het klinkt zo heerlijk Middeleeuws! Dat is onlogisch! En dat doe je dus nooit met een synthesizer, maar wel bij 'a cappela' zang of met blokfluiten!

Wout

En goed bij elkaar passende akkoorden, die haal je eigenlijk niet uit een boekje, maar die hoor je gewoon. Die zoek je bij elkaar op je piano of op je gitaar.

Dan ontstaan ook de leukste en origineelste wendingen. De theorie houdt je teveel aan de grond en krijgt de muziek geen vleugels. Leve Red Bull!

Wout

Everything I know I learned from analyzing Jarre!

De meeste singles van Jarre zijn prachtige voorbeelden van basic compositieleer. Neem Oxygene 4: bestaat uit Cm, Gm, Fm akkoorden. Deze akkoorden zijn opgezet vanuit de 1e (I), 5e (V) en 4e (IV) noot uit de toonladder van C. Je zegt dan dat het nummer "in C staat". Dit werkt ook voor andere toonladders. Als je een nummer in E wilt schrijven, dan kun je beginnen met akkoorden op E (I), B (V) en A (IV).

Hoe weet je in welke toonsoort een stuk staat? -> Als je een melodietje hebt bedacht met een begin en een einde, dan is (meestal) de laatste noot van de melodie de noot van de toonsoort. De melodie in Oxy 4 eindigt op een C, dus het nummer staat "in C". Het wordt dan uitproberen of het C mineur (Cm) of C majeur (C) is, en het kan nog ingewikkelder, maar dan zit je als snel in blues en jazz toonsoorten.

Om iets leuks in elkaar te knustelen, en het te kunnen uitbouwen als je vastloopt met je creativiteit, is het goed om iets van toonladders en akkoorden te weten.
Voor toonladders is het handig om te weten dat alle (witte en zwarte) toetsen op je klavier altijd een halve toon uit elkaar zitten. Twee witte toetsen met een zwarte toets er tussen zitten dus een hele toon uit elkaar (bv C en D), twee witte toetsen naast elkaar zitten dus maar een halve toon uit elkaar (bv E en F). De toonladder van C (majeur) bevat alleen maar witte toetsen (C, D, E, F, G, A, B, C). Het patroon in toonafstanden is 1, 1, 0.5, 1, 1, 1, 0.5. Als je op een willeurige toets begint, en je verhoogt naar de volgende toets met het genoemd patroon, dan speel je dus altijd een toonladder in majeur. Wil je hier meer over weten, dan kom je terecht in de kwintencirkel (zoals eerder in deze thread al gemeld).

Bij akkoorden kun je met drieklanken beginnen. Een 3-klank bestaat uit de 1e, 3e en 5e noot uit een toonladder. Dus een C-akkoord is C+E+G en een F-akkoord is F+A+C. Da's dan majeur. Bij mineur toonladders is de 3e noot een halve noot verlaagd. Dus bij een C-toonladder wordt de E (3e noot) een Eb (spreek uit als "Es", zwarte toets links naast de (witte) E). En bij een F-toonladder wordt de A en Ab. Aangezien blijft gelden dat een akkoord uit de 1e, 3e en 5e noot van een toonladder bestaat, zal bij een mineur-akkoord de 3e noot dus verlaagd worden. Cm is dus C+Eb+G, en Fm is F+Ab+C.

Nu weet je iets van toonladders, majeur, mineur, de basis drieklanken en het feit dat akkoorden in bepaalde patronen achter elkaar staan (bv. I-V-IV). Daar kun je leuke dingen mee doen, denk aan Oxygene 4. Als je dit zat bent, dan kun je je nog verdiepen in:
- andere "goed klinkende" akkoordvolgordes
- liggingen van akkoorden
- vierklanken
- verhoogde en verlaagde akkoorden
- blues en jazz toonladders
- er achter komen dat sommige akkoorden die goed klinken als je ze met strings speelt, niet klinken als je ze met een pianogeluid speelt (en visa versa)

En zoals al gezegd in deze thread, synth erbij en uitproberen. En goed luisteren naar wat je doet (en wat anderen doen).

Leuke andere Jarre-nummers om je in te verdiepen: Aero (uit mijn hoofd maar 2 akkoorden), Rendez-Vous 4, Oxygene 8 en Magnetic Fields 2.

Ik kan me haast niet voorstellen dat wanneer je al deze theorie weet en begrijpt.................je uberhaupt nog lekkere ruige of Funky muziek kan maken.

Het is maar goed dat de negers zich op een gegeven moment met de muziek zijn gaan bemoeien anders hadden we nog steeds alleen maar klassieke muziek gehad(wat ik btw wel kan waarderen).

heej jean, die negers zijn ermee begonnen hoor......het is de blanke vertrutting die ermee aan de haal is gegaan en al de noten bedacht heeft.

Back