markaugust
Stamgast
en dees is ook leuk om wat makkelijker verder te komen
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ik kijk ook nooit verder dan mn neus lang is 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
de site mag in het engels, maar liefst in het nederlands.. anders moet ik alles nog omzetten![]()
.. c -> do enz..
![]()
![]()

Ik denk dat ik dit zoek...
"whats a flat note? c flat bijvoorbeeld ":sprak de leek zeer stil.![]()
Origineel geplaatst door Sander02
ik vind deze: http://chordmaps.com/part3.htm toch wel een erg begrijpelijke site zeg. Goed gevonden!
Vooral het stukje over "The simple Map" is handig.
Wat bijv. grappig is, als je zo'n schemaatje volgt zoals hieronder:
Here are some possible answers.
I - iii - vi - IV - ii - V - I is a "loop."
It starts and ends on I.
IV - V - I is a three chord sequence.
vi - ii - V - I is a four chord sequence.
ii - V - iii - vi is another.
You can find a lot more
Stel dat je nu weer terug bent op I, en je zou daar een mineur van maken, dan kan dat akkoord weer de II, III of de VI zijn van de grondtoon waar je dan heen verhuist. (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, zoniet, speel het eens)
voorbeeldje:
Cmaj (I) - Fmaj (IV) - Dmin (II) - Gmaj (V) //nu maak je van Gmaj ->Gmin, en Gmin (II) is dus nu de II van Fmaj (I) geworden// - Gmin (II) - Cmaj (V) - Fmaj (I)
Ditzelfde "geintje" had ik ook op Cmaj (I) al kunnen doen, dan had ik dus in Bb terechtgekomen:
Cmaj (I) - Cmin (II !) - Fmaj (V) - Bbmaj (I) - Bbmin (II !) - Ebmaj (V) - Abmaj (I) enz. enz.
Tsja, kan wel doorgaan, maar echt waar, de belangrijkste dingen om mee te beginnen komen al aan bod op dit site.
Altijd goed om je geheugen op te frissen zoiets, of gewoon voor inspiratie.
Als je die modes doorhebt, gaan er ook veel deuren open hoor. Is gewoon een hele andere benadering, ipv dat je alles apart als akkoorden gaat benoemen, kan je ook zeggen dat het bij een bepaalde mode hoort.. zoiets.
Bijv bij het akkoord -> C#maj7 / C kan je gewoon een C#maj7 noemen met een vervangnoot C in de bas, of je kan zeggen "het is C in de mode Frygisch".. 't is maar net hoe je het benaderd toch?
Maar dit is waarschijnlijk wel pittige kost als je net een beetje aan 't leren bent.
suc6!
Origineel geplaatst door pjeut
...Maar je moet géén rare dingen zeggen als dat je het I-akkoord in een mineur verandert zodat deze een mineur-akkoerd wordt binnen een andere toonladder. Dit principe klopt wel, worden modulaties genoemd, maar dit is dus echt gevorderden-techniek.
Het principe van die simple-chard is juist dat je op logische wijze binnen de toonladder over de beschikbare akkoorden wordt geloodst en...en dat is de voornaamste boodschap van dat stuk...dat het altijd goed en kloppend blijft klinken.
voor mij is dit idd allemaal "raar" .. romeinse cijfers enzo ...

.... en als ik telkens de noten en akkoorden lees, speel en neer pen, ga ik zowiezo ermee bekend geraken, wat later de therorie makkelijker zal makenOrigineel geplaatst door Sander02
... Bijv bij het akkoord -> C#maj7 / C kan je gewoon een C#maj7 noemen met een vervangnoot C in de bas, of je kan zeggen "het is C in de mode Frygisch".. 't is maar net hoe je het benaderd toch? ...
Die zit gewoon niet in ons systeem, in onze cultuur en in onze muziek, al is'tie theoretisch wel mogelijk.