[buma/stemra] wel of niet?

Verkopen crosschecken.
Als er veel meer afgerekend wordt door stemra dan door je platenmaatschappij dan klopt er iets niet.
Dus ga je op zo'n moment de zuivere verkopen checken.
En dan wordt je soms geconfronteerd met het antwoord o sorry dat waren we ff vergeten.
Let vooral op bijpersingen van platen de praktijk wijst uit dat veel labels die info niet aan je willen geven.
Of met een of ander lame antwoord komen dat ze de persing niet uitverkocht hebben, en terwijl jij dan in het magazijn bent blijkt dat alles op is;) .

the truth is outthere..... so check it:D

Nog ff ter aanvulling. Echt checken kun je pas dmv een audit, dit wordt gedaan door een NIVRA accountant en kost 7500 euro. Als het resutaat meer verschil is dan 10% zijn de kosten voor de platenmaatschappij.
Veel mensen zullen dat niet doen en veel platenmaatschappijen weten dat.
Dus de enige manier om ze een beetje te checken is manier die ik al beschreven heb.

Origineel geplaatst door Mike-E
Sorry Dione, dit klopt niet helemaal. Als jij (wat Sander waarschijnlijk bedoelt) in eigen beheer een 500 a 1000 platen laat persen en deze zelf verkoopt (naar distributie of zelfs aan de platenzaak), dan hoef je geen B/S af te dragen.

als je illegaal bezig wilt zijn niet,nee...;)

Origineel geplaatst door oozi
..daar heb je een formulier voor;
aanvraag voor persing in eigen beheer. nix illegaals aan. doen wij al 8 releases zo.

juist....daar heb je een formulier voor.....dus niet illegaal,je geeft het dus wel op...;)

mijn releases komen ook uit op een eigen-beheer-label ( zelfde als Faab ),maar daarom moet mijn label nog wel b/s afdragen,want ik moet dat geld krijgen......( en dat krijg ik ook,zo te zien op m'n vandaag binnengekregen STEMRA afrekening )

Origineel geplaatst door dione
als je illegaal bezig wilt zijn niet,nee...;)

Als jij niet bij B/S ingeschreven bent, ben je ook niet verplicht om de royalties van jouw muziek via hen te laten beheren. Dus niks illegaal.

Origineel geplaatst door oozi
..daar heb je een formulier voor;
aanvraag voor persing in eigen beheer. nix illegaals aan. doen wij al 8 releases zo.

Als jij niet bij B/S ingeschreven bent, ben je ook niet verplicht om de royalties van jouw muziek via hen te laten beheren. Dus niks formulier.

Als jij niet bij B/S ingeschreven bent, ben je ook niet verplicht om de royalties van jouw muziek via hen te laten beheren. Dus niks illegaal.

Als jij niet bij B/S ingeschreven bent, ben je ook niet verplicht om de royalties van jouw muziek via hen te laten beheren. Dus niks formulier.

Maar zodra jij op je eigen label nummers van anderen gaat uitbrengen,ben je verplicht dat aan te melden....

Origineel geplaatst door dione
Maar zodra jij op je eigen label nummers van anderen gaat uitbrengen,ben je verplicht dat aan te melden....

Klopt... maar daar gaat deze thread niet over ;)

Dit is een waarheid als een koe, begin stilaan te denken dat er hier een heleboel
mensen zijn die denken dat ze ALLE centen wel zullen krijgen zonder dat ze ergens lid van zijn.
Als je een oplage hebt van 500 stuks is het al hard sappelen genoeg, don't get me wrong ik heb respect voor mensen met eigen initiatief, maar denk niet dat je slapend rijk kunt worden.
Lees vooral het stukje van olaf eens dit is de keiharde realiteit.

Er zijn nog veel meer organisaties waar je lid van moet zijn om uberhaupt recht te maken op geld dat je toekomt.
SENA is daar een zeer goed voorbeeld van. Het nadeel van een succesvolle plaat is dat je ineens lid moet worden van al deze organisaties, maar dat is een luxe probleem op zo'n moment.

Dus iedereen met een eigenbeheer label: the truble starts when your becoming succesful:)

...

klopt. maar bij RI iig is het ondertussen zo dat een order niet in behandeling wordt genomen zonder dit formulier.

Origineel geplaatst door faab
Dit is een waarheid als een koe, begin stilaan te denken dat er hier een heleboel
mensen zijn die denken dat ze ALLE centen wel zullen krijgen zonder dat ze ergens lid van zijn.
Als je een oplage hebt van 500 stuks is het al hard sappelen genoeg, don't get me wrong ik heb respect voor mensen met eigen initiatief, maar denk niet dat je slapend rijk kunt worden.
Lees vooral het stukje van olaf eens dit is de keiharde realiteit.

Er zijn nog veel meer organisaties waar je lid van moet zijn om uberhaupt recht te maken op geld dat je toekomt.
SENA is daar een zeer goed voorbeeld van. Het nadeel van een succesvolle plaat is dat je ineens lid moet worden van al deze organisaties, maar dat is een luxe probleem op zo'n moment.

Dus iedereen met een eigenbeheer label: the truble starts when your becoming succesful:)

Amen :biertje:

Als jij niet bij B/S ingeschreven bent, ben je ook niet verplicht om de royalties van jouw muziek via hen te laten beheren. Dus niks formulier. [/B]

Wel formulier! Om iets te kunnen persen moet de perserij toestemming krijgen van Stemra. En dat doe je met zo'n formulier. Dit formulier vrijwaart ook de perserij voor eventuele bootlegs/plagiaat/etc.

als ik het allemaal zo lees is dit precies de burocratische toestand waar ik niet terecht wil komen... voor elke scheet die ik laat een formulier invullen... en dan kilo's troep ontvangen van die ambtelijke instantie... ammehoela!
Als ik die verlopen kop van Jerney Kaagman zie... (die is geloof ik hoofd maffia van die bende) weet ik al precies hoe het met me gaat aflopen als ik aan die praktijken mee ga doen.

Origineel geplaatst door bounce
als ik het allemaal zo lees is dit precies de burocratische toestand waar ik niet terecht wil komen... voor elke scheet die ik laat een formulier invullen... en dan kilo's troep ontvangen van die ambtelijke instantie... ammehoela!
Als ik die verlopen kop van Jerney Kaagman zie... (die is geloof ik hoofd maffia van die bende) weet ik al precies hoe het met me gaat aflopen als ik aan die praktijken mee ga doen.

Je hoeft alleen maar af en toe een lijstje met je nieuwe nummers op te sturen,voor de rest gaat het vrij gemakkelijk.....

Maar goed,als je ooit muziek uitbrengt zal je blij zijn dat er Buma/Stemra is,geloof mij maar....

En over Jerney Kaagman.....zo hee,wat een lekker wijf was dat vroeger.....;)

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Wel formulier! Om iets te kunnen persen moet de perserij toestemming krijgen van Stemra. En dat doe je met zo'n formulier. Dit formulier vrijwaart ook de perserij voor eventuele bootlegs/plagiaat/etc.

Heb even gechecked en je hebt gelijk. Je moet het melden en dan krijg je een vrijwaring tot dupliceren, zonder dat je iets af dient te rekenen.

Blijf dat wel vreemd vinden... op die manier plaatst B/S zich boven de wet.

Blijf dat wel vreemd vinden... op die manier plaatst B/S zich boven de wet.

Dit is niet boven de wet plaatsen stemra is namelijk de enige autoriteit die in de gaten kan houden hoeveel platen erg geperst worden.
Dit doen ze zodat aangesloten mensen netjes hun geld kunnen krijgen. Any other way gaat niet werken en is vragen om moeilijkheden.
Stel jij hebt een label en hebt 800 platen geperst en jij zegt tegen je artiest ik heb er 300 geperst,hoe moet hij dan checken of jij de waarheid spreekt.

Think about it:eureka:

Origineel geplaatst door faab
Dit is niet boven de wet plaatsen stemra is namelijk de enige autoriteit die in de gaten kan houden hoeveel platen erg geperst worden.
Dit doen ze zodat aangesloten mensen netjes hun geld kunnen krijgen. Any other way gaat niet werken en is vragen om moeilijkheden.
Stel jij hebt een label en hebt 800 platen geperst en jij zegt tegen je artiest ik heb er 300 geperst,hoe moet hij dan checken of jij de waarheid spreekt.

Think about it:eureka:

Nee, nu niet die kant weer op :)

Deze thread gaat erover of je jezelf bij B/S aan zou moeten sluiten en dus over het releasen van EIGEN tracks, niet die van andere. Daar hoeven we het dus niet over te hebben. Ik weet hoe B/S werkt, ben er zelf bij aangesloten en vang ook mijn geld via hen.

Gezien de compilatiemarkt zo langzaam aan in aan het storten is door het vele illegale downloaden en veelste hoge CD prijzen in dit land, zeker voor CD's met muziek waarvan de hooudbaarheid nog korter is dan van een pak verse melk, geven veel mensen liever hun werk zelf uit. Dus zonder B/S omdat ze geen royalties van andere hoeven te vangen, geen of nauwelijks airplay hebben, het directe geld wat ze voor hun 500-1000 platen krijgen (minus evt. distributiekosten) voldoende vinden.

Ook geven steeds meer mensen hun muziek via internet uit. Dus gewoon laten downloaden, al dan niet tegen betaling. Ook hiervoor zou dus officieel gelden dat ze hun werken bij B/S aan moeten melden.

Over dit soort gevallen (dus nogmaals: niet over muziek van andere) heb ik het dus en zeg ik dat B/S zich dus boven de wet stelt. Ik vraag mij dan ook af of B/S een autoriteit is of een stichting met een monopolie positie?

Als ik je goed begrijp wil je weer terug naar het verkopen van je eigen plaatje uit de achterbak van je auto.
In de jaren 80 werd dit veel gedaan met bootlegjes.
Dat cd's duurder worden heeft te maken met het vele illegale downloaden en over de houdbaarheid van muziek, don't get me started.

Ik hoop dan ook dat je in iedergeval het geld krijgt waar je recht op hebt anders kan je niet eens een volgende release bewerkstelligen. Er is niets moeilijker dan zelf je plaatjes aan de man te brengen.

Heel veel sucs6 in de moeilijke dagen die ongetwijfeld nog gaan komen;)
Je bevind je in 1 van de hardste takken van business die je je maar kan voorstellen, een olifantehuid,doorzettingsvermogen en een ijzere volharding zijn de minimale vereisten. :biertje:

je avatar is er in ieder geval helemaal klaar voor:D :D :D

En nu om even er dieper op in te gaan (sorry als ik teveel afwijk)
Stel nu, ik geef een nummer op plaat uit, zoon 100 stuks worden maar geperst, strictly limited edition.
10 euro stuk verkoop, via internetwebsite.
enkel voor de liefhebbers.
en telkens zulke (kleine) series.

In principe dus volledig geen SABAM nodig?
Zijn er nog andere dingen dan om mee rekening te houden?

Back