zelfbouw of niet?

D-man

blub
Ik ben van plan om over een maand of 4/5 nieuwe speakers aan te schaffen. Vooralsnog heb ik een aantal vragen en problemen waar ik mee zit en antwoorden hier op heb ik nog niet echt kunnen vinden in andere topics.

Ik heb maar een kleine kamer en wil de speakers gebruiken om een beetje fatsoenlijk mee af te kunnen mixen, maar ook om gewoon lekker naar muziek te kunnen luisteren. Wat ik me nu afvraag is wat het wezenlijke verschil is tussen hifi speakers en studio monitors.
Nu weet ik dat hifi speakers/versterkers over het algemeen meer kleuren, maar als ik bijvoorbeeld naar de hifi speakers van m'n vader luister dan geven die heel veel detail weer en hebben ze naar mijn mening een erg fijne heldere klank, beter dan goedkope monitors die ik wel eens gehoord heb.

Het volgende punt is wel of niet zelfbouw. Ik ben best bereid om zelf iets te bouwen zeker als ik daardoor goedkoper uit ben, maar aan de andere kant ben ik een beetje huiverig wat betreft het zelf uitzoeken van dingen, zo heb ik bijvoorbeeld geen idee wat een goede versterker zou zijn bij een passieve speaker.

Dat is gelijk mijn laatste punt. Passief of actief? Ik neig naar actief omdat ik dan geen problemen heb met versterker en dergelijken.
Mijn budget ligt overigens rond de 400 tot maximaal 500 euro.

Even in het kort dus: zelfbouw of niet? Passief of actief? Hifi of studio monitors?
Belangrijk vind ik dat ik veel detail kan horen en dat m'n oren niet snel vermoeid raken bij het luisteren.

Voor die hifi boxen geldt ook wel een beetje welke versterker het is die ervoor zit! Maar zou als je echt wil afmixen gewoon voor studio-monitoren gaan! ZOu iig niet zelf iets gaan bouwen zonde van je tijd is wel allemaal leuk en aardig, maar dit is alleen leuk als je zeker weet wat je doet en kan! Kijk repareren is iets anders als het zelf in elkaar zetten van een box, daar komt wel een hoop bij kijken. Dus stap van dat id af zeker om geld te besparen, kijk eens wat een tijd je kwijt bent voor zoiets, met in het achterhoofd nog niet wetende wat het resultaat is. Kortom laat dat gewoon over aan de pro's.

Zou iig voor actieve gaan, heb je geen gezeik van versterkers of weet ik wat! Kortom je geluid is zoals het uit je mixer komt. Dus geen versterking van extra laag of weet ik wat met de hedendaagse boom versterkers! Gewoon je geluid zo puur mogelijk houden!

Voor dat budget kan je leuke speakers kopen! Kijk gewoon eens bij feedback en ga luisteren! Verschil liegt er niet om!

Er zijn hele leuke bouwpakketten te koop voor luidsprekers waarop absoluut te mixen is..
(psst kijk eens naar een set mfb's .. kosten niet veel, maar zijn echt goed om op te mixen, en zeker ook goed om muziek op te luisteren..)

Naar mijn mening heb je alleen iets aan actieve luidsprekers als je goede koopt. En echt goede zijn duur. Kwaliteit moet je betalen. Ik denk dat je in jou geval beter af bent met goede power amp (Alesis b.v.) en neutrale speakers. Ik werk ook in een kleine ruimte en luister naar Wharfedale Diamond 9.1 kleine 2 weg speakers (What! HiFi luidspreker v/h jaar 2004 dacht ik), erg mooi gebouwd en 225 Euro per stel dacht ik... . Goede kabel en aansluitmateriaal ook om denken.
Zelfbouw raadt ik af als je daar geen ervaring mee hebt.
Veel mensen die hier luisteren staan te kijken van de kwaliteit van de klank hier. High End weergave is dan ook een hobby van me....

Laatst gewijzigd:
Tsja, over smaak..... High-end en alesis in 1 zin noemen is natuurlijk al gewaagd.. Maar laten we 1 ding voorop stellen, high end speakers hoeven absoluut geen goede luidsprekers om op af te luisteren zijn.
En het feit dat veel mensen onder de indruk zijn van je geluid... dat geld bij mij ook op mijn -niet high end set-.
Dan heb ik het over het algemeen over professionele geluidstechnici net als ik , die 'high-end' ook als hobby hebben.
Over de philips mfb's.... ze zijn absoluut de beste aktieve luidsprekers die je kunt kopen voor een budget onder 500 euro.

Die mfb's zal ik eens naar gaan kijken.
Wat ik met zelfbouw bedoel zijn dan vooral van die pakketten van speakerland.nl e.d. waarbij je gewoon alles bij elkaar krijgt en het alleen nog maar in elkaar hoeft te zetten.
Uiteraard is zelf gaan luisteren ook belangrijk natuurlijk, maar ik wil gewoon graag wat tips voordat ik op pad ga.

Iemand nog een suggestie? Wat voor ervaring zijn er hier met zelfbouw, is het te doen als je er niet veel vanaf weet?

Zelfbouw is een optie, maar weet waar je aan begint. Het is toch nog wel moeilijk om ze echt goed in elkaar te zetten en je moet zeker goed kunnen solderen. Ik heb 2 vifa carats en ben nog niet helemaal klaar. Zag dat na twee jaar de bedrading groen werd en heb nu zilverbedrading gekocht, maar die moet ik er nog in prutsen.

hmm, dan denk ik dat het bouwen nog maar even achterwege laat. Voor mij gewoon een fabrieksmodel dan maar.

Deze mag ik toch nog wel omhoogschoppen, of niet? ;)

Maar zelfbouw dat lijkt me toch ook wel interessant (eerst voor de woonkamer), maar wat voor versterker ga je er dan aan hangen? Ik ben zelf altijd meer gecharmeerd van actieve speakers, maar ja dat is natuurlijk wel gelijk helemaal met het moeilijkste beginnen.

Back