Nee het ligt niet aan jou. De Roland pianoklank is hopeloos overroepen, zowel op hun digitale piano's, synths als (schandalig dure) inbouwkaartjes. Maar je hoort 'm (helaas) zowat overal, zodat die Roland-sound heel herkenbaar is geworden. Een Roland-pianoklank kan je makkelijk met je ogen dicht herkennen als een Roland, ongeacht het type of model. Waarom kan ik moeilijk beschrijven, maar er is iets "artificieels" aan.
Persoonlijk deel ik je mening dat de gemiddelde Yamaha piano stukken beter klinkt dan een Roland. Ik heb al vaak in muziekwinkels een AB-vergelijking gedaan door een Yamaha en een Roland naast mekaar te (laten) zetten, en telkens opnieuw vind ik de Yamaha piano realistischer, voller en gewoonweg mooier klinken.
Je kan wel dat typische artificiële Roland-karakter iets milderen door de interne reverb/chorus uit te schakelen, en een externe galm te gebruiken.
Roland gebruikt al jaren een PCM data reductie techniek waardoor ze de helft minder data / MB in hun ROM moeten steken. Het is maar een gissing van mij, maar wellicht filtert dit een aanzienlijk deel boventonen weg uit de klank, waardoor de piano holler en 'mechanischer' gaat klinken. En Roland zou toch beter moeten weten, vermits een pianoklank zijn warmte en "volheid" als geen ander dankt aan de enorm rijkdom aan harmonischen in de klank...
De enige reden waarom Roland die data reductie techniek toepast, is trouwens een economische reden : de productiekost wordt voor hen een flink stuk goedkoper als ze de ROM kunnen halveren (bv 8MB ipv 16MB in de JV/XPs)