soviet synths... is het wat?

Nightly Build

Go for what you know
je ziet ze veel op e-bay

bijv. een russische sh-101

fe_1_b.JPG

of een soviet tape-echo

exo.bloc..jpg

of bijvoorbeeld een soviet vocoder

electronica.em-26.block.jpg

of gewoon een soviet synth

05_1.JPG

je bent wel origineel met zulk spul... maar is het ook goed? of is het bagger?????
hoe zit het bijvoorbeeld met aansturing... MIDI? CV/GATE?? of moet je gaan ombouwen met russische schema's erbij??

iemand met ervaring?

ik heb die bovenste,
en hij is te koop:

een unost 21 synth uit de voormalige sovjet-unie, circa jaren tachtig, schat ik.
Een soort string-synth-achtige polyfone synth, met 12 presets die wel getweakt kunnen worden, niet opgeslagen. Ingebouwde chorus.
let op: deze synth heeft geen midi, geen cv/gate. 1 toets doet het niet.
Hij klinkt lekker retro, maar niet spectaculair analoog, zeg maar. Lekker filter wel.
Hij is gemaakt om om te hangen a la moog liberation, met handvat met controls!
Ik heb hier zelf een voeding voor moeten bouwen.

zie ook: http://www.ruskeys.net/eng/base/unost21.php

http://www.sonicstate.com/synth/soviet_junost-21.cfm

Ik heb geen ervaring met de spullen die je hierboven laat zien (waar haal je het vandaan :-) maar ik ben wel een regelmatige gebruiker van de Polyvoks en de FAEMI-M.

In een notedop: de bouwkwaliteit laat veel te wensen over (denk zeg maar aan het niveau Pro-one laatste revisie) maar sonisch zijn ze super. De Polyvoks is een synth à la Korg MS-20, erg muzikaal met resonerende filters en de FAEMI heeft een hele wrede filter (resonantie- en zelfoscillatiegewijs). Beide heel goed voor percussieve geluiden. Echter hebben ze geen van beide Control Voltage om maar van MIDI te zwijgen. Soms kun je bij de Russische electronica hobbyist waar je dit spul koopt CV en/of MIDI laten inbouwen maar dat maakt de synth alleen maar duurder en ze zijn nu vanwege de zeldzaamheid toch al redelijk aan de prijs. CV in Rusland laten inbouwen is wel een vereiste denk ik want probeer die schema's maar op te trommelen en probeer ze überhaupt te lezen. Daarnaast is de panel layout in cyrillisch schrift, ruisen ze behoorlijk (maar ja, dat doet de DX7 ook) en zijn de audio-uitgangen in DIN formaat (standaard in het Sovjet tijdperk). Dus kortom: Wil je anders dan iedereen klinken, dan is dit ondanks de hassle wat mij betreft zeker een optie. Noise gates zijn aanbevolen ;-)

Back