VST TI concept / programmatie

JohnDoe19

Gedeactiveerd account
Goeie morgen, Ik had even een software idee /vraagje

Het TI concept is goed gezien, een software paneel voor hardware controle. Maar dit moet toch zelf gemakkelijk te maken zijn voor andere synths? Een interface VST tussen je midi in en out

Een soort VST paneel met knoppen.

je maakt een midi spoor in SX, live, …… assigned een in-poort waar de midi van je controller keyboard binnen komt. En je laad de VST controller.

Je krijgt dan een paneel met knoppen waar je de parameters van de synth kunt aanpassen, eventueel een patch kunt kiezen, ….. en waar je ook de midi output poort & kanaal kan kiezen

Zoiets als de controller maps bij de oude versies van Cubase of de control panels bij logic.

Dit moet toch vrij eenvoudig te maken zijn? Eventueel moet het toch mogenlijk zijn hier zelfs een toolkit systeem voor te maken met een wysiwig editor zodat je zelf panels kunt bouwen?

Droom ik nu of moet dit te doen zijn? Eigenlijk zit hier niets van geluidssynthese in, alleen doorgeven en genereren van midi data.

Wat denken jullie, een universeel systeem om controlepanelen te maken en zo alle synths TI te maken ….

Wat jij beschrijft is ouwe koek, en al lang met cc's en sysex te doen. Zit ook standaard in veel pakketten, of met sounddiver kun je zelf iets bakken.

TI gaat een stuk verder, en neemt de audio mee.

In de eerste plaats is het TI concept natuurlijk meer dan alleen een synthpanel op je scherm. Daarnaast hebben o.a. Cubase en FL Studio zelf de mogelijkheden in huis een behoorlijk panel te bouwen (zonder gebruik te maken van een extra VST plug die er tussen hangt). Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je nog aan de slag met tools als bijvoorbeeld synthmaker.

Ik ben met zoiets bezig. Op dit moment voor een Waldorf MicroQ. Als vsti, want dan heb je totall recall en zit alle data in je sequencer file/project opgeslagen.
Als het klaar is moet het makkelijk om te bouwen zijn voor andere synths.
Voor de Waldorf Pulse is er al zoiets, die kan geen sysx sturen, maar dat schijnt wel in een volgende versie te zitten.
Ben er nog wel ff mee bezig maar laat het hier weten als er wat is.

Origineel geplaatst door mc_kwok
In de eerste plaats is het TI concept natuurlijk meer dan alleen een synthpanel op je scherm. Daarnaast hebben o.a. Cubase en FL Studio zelf de mogelijkheden in huis een behoorlijk panel te bouwen (zonder gebruik te maken van een extra VST plug die er tussen hangt). Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je nog aan de slag met tools als bijvoorbeeld synthmaker.

Hoeveel meer is dit dan als ik vragen mag? Ik heb een paar keer met de software gepield en volgens mij is het gewoon basicly de combinatie van een vst plugin die reeds de controls gemapt heeft in combinatie met een midi controller/ audio interface principe zoals al eerder toegepast in zaken als de Novation X-stations en de Alesis X25 bijvoorbeeld (de x-station heeft ook al een DSP based synth aan boord, weet alleen niet of die ook zijn audio via de USB naar de computer kan streamen. Dacht van wel.).

Wat is het nog meer buiten dit?

Als je dus voor de x-station een vst plugin zou schrijven die de synthparameters beschikbaar maakt in een vst-host heb je exact hetzelfde principe lijkt me.

Meer dan dat kan ik namelijk echt niet in de software ontdekken. Midi controller, remote control, audio interface functionaliteit.

Het enige unieke is dan toch de combinatie dat dit bij 1 en hetzelfde apparaat beschikbaar is? (Dus de vst plugin maakt het verschil blijkbaar).

@ Pjotr G: Waar gaat de TI een stuk verder?

Volgens mij kan elke synth fabrikant dit zonder al teveel moeite implementeren. USB of nog beter firewire interface in je synth plakken. Voor de DA conversie de output van audio splitsen en nog digitaal je USB/Firewire interface in knallen (met welke eventuele conversieslag daar ook voor nodig is).

Daarna audio driver bouwen zodat je host applicatie deze aparte kanalen kan onderscheiden. Laatste stap is midi door hetzelfde draadje sturen en voila. Daar heb je ook de mogelijkheid om je parameters te remoten.

Alles is afhankelijk van die USB/Firewire aansluiting.

Origineel geplaatst door Acidfever
Meer dan dat kan ik namelijk echt niet in de software ontdekken. Midi controller, remote control, audio interface functionaliteit.

Dat is dus meer dan "slechts" een controllermap in je host wilde ik zeggen. "Indrukwekkender" binnen het TI gebeuren zou denk ik moeten zijn hoe het hele handeltje via sample accurate timing heen en weer schiet tussen computer en synth. Of dat meer biedt dan een X-station heb ik niet gezegd :).

Back