Transistoren in synths

Slipperman

Rooibosje iemand?
Tja, misschien een beetje technisch maar wel interresant. Hoe worden transistoren in synths gebruikt???? Hoe krijg je effecten d.m.v. een transistor in je synth????

Laat de reacties maar komen.

je bedoeld waarschijnlijk met effect een bepaalde karakterestiek die bij een synth hoort. dat heeft met de tolerantie van de waarde van componenten te maken. elke componenten heeft een bepaalde waarde :weerstand--> zoveel ohm condensatoren--> zoveel fahrad enz enz. die componenten (maar ook het type component) en hun tolerantie bepalen min of meer de karakteristiek van zo,n apparaat..

verder worden transistors gebruikt als versterkers(opamps) en elektronische schakelingen

Re: Transistoren in synths

Origineel geplaatst door Slipperman
Tja, misschien een beetje technisch maar wel interresant. Hoe worden transistoren in synths gebruikt???? Hoe krijg je effecten d.m.v. een transistor in je synth????

Tja...dat is nogal een erg brede vraag....

Transistoren worden in synths (voornamelijk analoge dan) gebruikt voor bijna alle denkbare componenten. Je vindt ze terug in bijna alle onderdelen waaruit een synth is opgebouwd: oscillatoren, filters (Moog-ladder filter is een beroemd filter dat rondom een transistor array is opgebouwd), VCA's, Envelope's noem maar op....

Wat bedoel je precies met effecten? Een transistor is inderdaad gewoon een elektronisch component (of bouwsteentje zeg maar), net zoals een weerstand, condensator of diode, met bepaalde karakteristieke waarden.

Als je wat meer wilt weten over hoe elektronische componenten worden gebruikt in schakelingen voor synths, dan moet je maar es gewoon in Google zoeken op "Synth DIY"

equate

transistoren worden in syths al gebruikt voor 1978
sh1000 arp 2600 poly moog mini moog.
Je heb twee soorten trasistoren silicium en germaniumtrasistoren.de benaming heeft te maken met welke grond stof ze zij gemaakt.En silisiumtransistoren werden het meest gebruikt.En het zijn halfgeleiders-kristalstructuren die
elektrische singnalen kunnen versterken.

Er zijn geen digitale transistor hoor. Dus is analoog bij een transistor overbodig.

Een losse transistor is net zoiets als de weerstanden,condensatoren, spoelen die als basis elementen bij elektronische schakelingen gebruikt worden. Je kunt die basiselementen ook op een Integrated Circuit groeperen en dan heb je een IC in zo'n zwarte behuizing.

Schakelaar..

Schakelaar..

Een transistor is in feite gewoon een schakelaar.. en je komt ze in synths inderdaad overal tegen..

De TB-303 heet overigens "TB".. Transistor Bass.. maar goed.. da's zo maar een benaming denk ik dan.. alhoewel het filter van de 303 echt gewoon opgebouwd is als een drie-traps transistor-ladder ;)

Origineel geplaatst door fuse
Er zijn geen digitale transistor hoor. Dus is analoog bij een transistor overbodig.

Inderdaad Fuse, een verschil tussen digitale en analoge transistors is er niet...maar ik refereerde ook aan "analoge" *synths*.

equate

Origineel geplaatst door equate

Inderdaad Fuse, een verschil tussen digitale en analoge transistors is er niet...maar ik refereerde ook aan "analoge" *synths*.

equate

:confused: Euhhh ik volg het niet helemaal meer maar is het niet zo dat transistors juist de eerste half geleiders waren en het digitale tijdperk hebben ingeluid. Een transistor (gebruikt als electronische schakelaar) schakelt toch op het moment dat op de ingang een spanningspuls (1) komt. En schakelt toch niet zonder die ingangs spanning(0). Aan/Uit,1/0 = Binaire

Misschien heel primitief digitaal maar pentium vier processor heeft +/- 62.000.000 transistors onder zijn motorkap die elkaar allemaal een spanningspulsje geven:luv:

Groetjes Synthfreak

Re: Re: Transistoren in synths

Re: Re: Transistoren in synths

Origineel geplaatst door equate

Wat bedoel je precies met effecten?

Phase shifting, ring modulator, delay, modulatie effect (in midi controller 1. Dat modulatie wiel op je synth)

Vraag je nu hoe een digitale synth en/of effectenbak klinkt?

Een microprocessor en of DSP, een zootje RAM/ROM met software en wat AD/DA converters een SuperIO voor connecties en voila!

Origineel geplaatst door Synthfreak

:confused: Euhhh ik volg het niet helemaal meer maar is het niet zo dat transistors juist de eerste half geleiders waren en het digitale tijdperk hebben ingeluid. Een transistor (gebruikt als electronische schakelaar) schakelt toch op het moment dat op de ingang een spanningspuls (1) komt. En schakelt toch niet zonder die ingangs spanning(0). Aan/Uit,1/0 = Binaire

Ben ik helemaal met je eens...
Maar om het nu meteen een digitaal component te noemen, is niet per definitie helemaal waterdicht.

De transistor is een "actieve" component, in tegenstelling tot weerstanden en condensatoren, welke passieve componenten zijn. Een actieve component kan versterken en een uitgangssignaal produceren met meer vermogen dan het ingangssignaal. Het toegevoegde vermogen wordt geleverd door een externe energiebron (een voeding).

Deze eigenschap leek voor de uitvinders van de transisor het belangrijkste (versterking). Wat zij niet hadden kunnen vermoeden is dat de transistor tegenwoordig een essentieel bestanddeel is geworden van bijna elke elektronische schakeling en apparaat: van radio tot computer. Er zijn IC's (Intergrated Circuits) die voor een groot de schakelingen hebben vervangen, die met "losse" transistoren waren opgebouwd. IC's zijn slechts verzamelingen van transistoren en andere componenten die op een enkele chip van halfgeleider materiaal zijn aangebracht.
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met enkele transitoren een *digitale* bouwsteen te maken, zoals bijvoorbeeld een AND-poort.

equate

Ik snap het. Effecten worden dus gewoon door een handje vol van die dingen gecreerd door middel van versterkingen etc. van de stroom stootjes.

tja...

Ik snap het. Effecten worden dus gewoon door een handje vol van die dingen gecreerd door middel van versterkingen etc. van de stroom stootjes.

erhm......

[Sesamstraat mode]

Ja, zo zou je het kunnen zien.

[/Sesamstraat mode]

equate

Trek voor de gein je tv eens open aan de achterkant. Die zwarte of zilveren dingetjes met 3 pootjes op de print zijn transistortjes. Knip of soldeer er twee los, en kijk dan eens wat het effect is tijdens een avondje tv kijken....
...zie je gelijk wat het doet (of niet) ;)

[offtopic]

Ik haat
regels. Die zijn zoooo lelijk.

[/offtopic]

Back